Fertőzés (Contagion)
- Írta: Weberné Zsikai Mária
színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi dráma,
106 perc, 2011
A Fertőzés című film leginkább a gondolkodó ember horrorja, amelyben egy vírusos járvány eseményeit követhetjük nyomon Steven Soderbergh rendezésében.
A kezeddel naponta két- vagy akár háromezerszer is öntudatlanul megérinted az arcodat. Közben persze más tárgyakhoz, emberekhez is hozzáérsz, miközben kapaszkodsz a villamoson, használod a bank automatát, egy közös tálból sós mogyorót veszel ki egy bulin vagy egy étteremben, valaki után megérinted a számítógép billentyűzetét, vagy éppen most a számítógép egerét.
Mikrobák, baktériumok milliói utaznak egyik tárgyról, emberről a másikra. A film az influenza, spanyolnátha, az AIDS, a SARS, a hepatitis vagy a madárinfluenza korában arra keres választ, mi lesz ha... , és mi fog történni azután.
A mozi nem tekinthető igazán orvosi thrillernek, mégis kétség kívül kíváncsi vagy a végére, még akkor is, ha a rendező, Steven Soderbergh, aki soha nem törekedett bensőséges hangulatok megteremtésére, ezúttal is a hűvös távolságtartást választotta. Ez a ridegség ennek a filmjének kifejezetten jót tesz.
Egy halálos, ismeretlen vírus terjed a világban, melyet a film alkotói MEV-1-nek neveztek el, és nyomában kontrollálhatatlan pánik és félelem jár. Harminc egynéhány nap alatt a vírus, mint a szél, körülutazza a földet és kegyelem nélkül öl. A halálesetek miatt azzal a kényelmetlen kilátással kell szembenéznünk, hogy a Föld nevű bolygón az utolsó ember is meghal - mielőtt a közreműködők listáját olvashatnánk a vásznon - anélkül, hogy az ellenszert megtalálták volna.
Az atmoszférateremtésért járó elismerés ezúttal Scott Z. Burns forgatókönyvírónak is kijár, akinek munkáját „A Bourne ultimátum”-ból már jól ismerjük. Ezúttal olyan történetet írt, amelyben az emberi arrogancia, az önzés és a gőg éppen olyan veszélyes, mint maga a kór. Soderbergh nagy erőssége pedig az, hogy tudja, hogyan rakja össze a filmet epizódokból, hiszen ezen a területen szerzett már sikeres tapasztalatokat a 2000-ben Oscar-díjat nyert filmjével, a Traffic-kel, amelyben régi munkatársa Stephen Mirrione a legjobb vágásért szintén zsebre tehette az aranyozott szobrocskát. Mindenesetre csupa első osztályú színészt sikerült megnyerni a produkciónak, úgymint Gwyneth Paltrow, Matt Damon, Kate Winslet, Laurence Fishburne, Marion Cotillard, Jude Law, Elliott Gould.
A film teljes sötétben egy jól hallható köhögéssel kezdődik, majd hamarosan feltűnik Beth Emhoff (Gwyneth Paltrow) utazó üzletasszony, aki éppen hazafelé tart Kínából és a repülőtéren még megpróbálja mobilon elérni titkos szerelmét, miközben egyre csak köhög. A kamera kényelmesen elidőzik teljesen hétköznapi mozdulatain: iszik egy korábban eltörölt pohárból, sós mogyoró vesz egy előre odakészített tálból, bakkártyáját átnyújtja a bárpultosnak. Csupa dokumentumfilmszerűen rögzített érintéssorozat.
Beth először csak megfázásnak gondolja a köhögését, de hamarosan kiderül, nem az. Hősnőnk alig lép színre, rögtön meghal a film első öt percében, és ez jelentős változást hoz családja minden egyes tagjának az életében. Beleértve a férjét Mitch-et (Matt Damon) és mostohalányát (Anna Jacoby-Heron), kisfiáról nem is beszélve. Pedig ők csak egyszerű, hétköznapi emberek Minneapolisból, és erre aztán tényleg nincsenek felkészülve. A film gyors körképet ad a világ más városaiból (Hong Kong, Tokió, London) is, ahol gomba módra bukkannak fel a megbetegedett emberek. A halálos vírus a szövetségi Járványügyi és Megelőzési Központ rendíthetetlen igazgatóhelyettesét Dr. Ellis Cheevert (Laurence Fishburne) sem kerüli el. Az ígéretes és önfeláldozó kutatót, Dr. Erin Mearst (Kate Winslet) küldi Minneapolisba, hogy értékelje a helyzetet. Ugyanígy Genfben az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a legképzettebb epidemológusát, Dr. Leonora Orantest (Marion Cotillard) küldi Kínába, hogy megérthessék hogyan, milyen körülmények között indulhatott útjára a járvány. A betegség növekvő súlyossága felkelti az érdeklődését Alan Krumwiede (szándékosan találták ki Jude Law által megformált figurát ilyen bosszantóra) bloggernek, aki San Francisco-i székhelyéről terjeszti az internetes összeesküvésről szóló gondolatait. A film jól megragadja a jelen pillanatot, minden technológiai vívmányával, a blogokkal, a Twitterrel, a hihetetlen gyors információterjedéssel, amellyel pánikot lehet gerjeszteni, még gyorsabban, mint a levegőben terjedő fertőzések. A ravaszul felépített mozi igyekszik elkerülni a katasztrófa filmekre annyira jellemező kliséket, kötelező elemeket, ezért tűnik inkább valóságosnak és tudományosan megalapozottnak. Az alkotás mentes a szenzációhajhász vizuális hatásoktól.
Miközben kétségbeesve látjuk, hogy milyen gyorsan terjed a vírus, nyilvánvaló lesz, hogy a tragikus helyzet elkerülhetetlenül hozza ki a legrosszabbat (zavargások, fosztogatások) és a legjobbat (önfeláldozás, segítőkészség, hit) az emberből. A „Fertőzés”, mégis sokkal reményteljesebb, mint mondjuk „Az Út”, vagy a „28 nappal később”, hiszen bemutatja, hogy lesznek, akik mindent fel fognak áldozni, hogy az ellenszert megtalálják - még az életüket is.
Soderbergh, akinek filmjei megoszlanak a nézhetetlen hiábavalóságok (Che, Az informátor) és a zseniális alkotások (Erin Brockovich, Ocean's sorozat, Szex, hazugság, video) között, bejelentette, hogy felhagy a filmezéssel és festőművészként folytatja pályáját, érdekes tanulmányt hagyott hátra utolsó filmjeként arról, hogyan látja az emberi természetet.
Azon vettem észre magam ma, ahogy felszálltam a villamosra, és egy férfi látványosan a kezébe köhögött, majd megfogta a kapaszkodót, hogy hirtelen átvillantak a fejemen a film képkockái: mi lenne, ha… Azután rájöttem, hogy ez a gondolat távolról sem annyira valószínűtlen.
Néhány zavarba ejtő képkockától (boncolás) eltekintve, mindenkinek ajánlom a filmet a tinédzser kortól felfelé, hiszen nagyon sok kérdést vet fel modern világunkkal kapcsolatban, amelyekről érdemes a mozi után beszélgetni.
Fertőzés (Contagion) 106 perc, 2011 16 éven felülieknek színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi dráma, rendező: Steven Soderbergh forgatókönyvíró: Scott Z. Burns zeneszerző: Cliff Martinez producer: Gregory Jacobs, Michael Shamberg, Stacey Sher, vágó: Stephen Mirrione szereplők: Matt Damon (Mitch Emhoff) Gwyneth Paltrow (Beth Emhoff) Kate Winslet (Dr. Erin Mears) Marion Cotillard (Dr. Leonora Orantes) Jude Law (Alan Krumwiede) Jennifer Ehle (Dr. Ally Hextall) Laurence Fishburne (Dr. Ellis Cheever) |
Weberné Zsikai Mária / Budapest