A segítség (The Help)
- Írta: Weberné Zsikai Mária
színes, feliratos, amerikai-indiai-emirátusokbeli filmdráma,
146 perc, 2011
A film káprázatos díszletekkel, észveszejtő veterán autókkal, bámulatos frizurákkal és lélegzetelállító ruhákkal megrendezett derűs dráma a szegregáció és a faji előítéletek sötét valóságáról.
Tömény retró, időutazás a 60-as évek elejére, a Mississippi állambeli Jacksonba. Az elkényeztetett felsőközéposztály-beli hölgyek gátlástalanul kihasználják a fekete bőrű alkalmazottaik „segítségét”, megalázzák őket emberi mivoltukban. Teszik (tehetik) ezt mindaddig, amíg egy teljesen valószínűtlen trió szembe nem száll a közvéleménnyel, és a szobalányok segítségére nem siet.
„A segítség” mozi legnagyobb erőssége, hogy bebizonyítja, az igazság - mindegy milyen nehéz kimondani - képes egységet teremteni, gyógyítani, és még az is megtörténhet, hogy szabaddá tesz.
Kathryn Stockett bestsellere alapján Tate Taylor írta és rendezte a filmet, amely nagyrészt hűen követi a 2009-ben megjelent „The Help” című regény alaptörténetét. A film két főszerelője az ambiciózus, déli szépség és a fekete szobalány, akik a korszakot fémjelző Jim Crow törvények árnyékában szembeszállnak az intézményes szegregációval, és felhőtlen bizalomra épülő barátságot kötnek. A film egyszerre szellemes és halálosan komoly. Megnevettet, de meg is ríkat. Ízléses, leleplező, néha szatirikus igazi „feel-good movie”, egy drámai fordulattal a végén.
1963-ban járunk Jacksonban, ahol a sokat megélt afroamerikai Aibileen (az Oscar-díjra jelölt Viola Davis) szobalányként végzi a második gyermekét váró Elizabeth és családja körüli házimunkákat, neveli kislányukat, a kétéves Mae Mobley-t. Mi tagadás, Elizabeth nehezen birkózik meg az anyaság kihívásaival, mindenesetre remekül forog társasági körökben, különösen a nőegylet tagjai között, akik megvetően bánnak fekete bőrű segítőikkel. A zsarnoki természetű Hilly (Bryce Dallas Howard), aki teljesen tudatlan a közelgő polgárjogi mozgalmak eseményeivel kapcsolatban, ám annál többet cseveg a helyi sznob asszonyokból körültekintően összeválogatott udvartartásával. Vacsorákat, jótékonysági esteket szerveznek, hírlevelet szerkesztenek. Figyelmüket leköti továbbá Celia (Jessica Chastain), egy jó kedélyű, csevegő, csili-vili ruhákat kedvelő, ámde nagyon melegszívű lány, aki újonc a városban, és történetesen a gazdag, jóképű ültetvényes Johnny (Mike Vogel) felesége. Boldog házasságban élnek, de Celia sorozatos vetélései miatt belső bizonytalansággal küzd, ráadásul a fennhéjázó nőegylet sem fogadja be túl alacsony származása miatt. Ő lesz, teljesen váratlanul, a film egyik igazi hősnője, bemutatva, hogy még ebben a korszakban is éltek asszonyok, akik mintha szó szerint színvakok lennének, emberi módon viselkedtek alkalmazottaikkal. Felbukkan a lányok között egy új karakter, a szőke Skeeter (Emma Stone), akinek minden ambíciója, hogy író lehessen, és egyelőre esze ágában sincs férjhez menni vagy férfiakra hajtani. Éppen most kapott egy remek állást a helyi újságnál, ezért sznob barátnői ferde szemmel néznek rá, mint akinek nincs ki mind a négy kereke.
Mint a nőegylet tagja, Skeeter testközelből látja a színes bőrűekkel szemben tanúsított megalázó bánásmódot, ezért elhatározza, hogy leleplezi a képmutatást. Az írói vénával megáldott szépség egy New York-i könyvszerkesztőt, Elaine Steint (Mary Steenburgen) keresi meg, aki érdeklődést mutat az ötlet iránt, különösen azért, mert a készülő mű az afroamerikai szobalányok szemszögéből mutatja be a fehér háztartásokat.
Vállalkozását érthető módon eltitkolja az egész város, és különösen a nőegylet tagja elől. Legelőször a gyanakvó Aibileent keresi meg, ám egymás iránti bizalmuk egyre erősödik, így lesz a fekete bőrű asszony a fiatal újságírónő elsőszámú „segítsége”. Ám ekkor a könyvkiadó azzal a kéréssel áll elő, hogy legalább egy tucat szobalánnyal készüljön interjú a könyv számára. Fordul a kocka, Aibileen egy találkozóra magával hozza a belevaló, nagyszájú Minny-t (Octavia Spencer), a kiváló szakácsnőt, aki Hillynek dolgozott, amíg ki nem rúgták, mivel rajtakapták egy „ballépésen”, ugyanis használni merészelte a fehér család vízöblítéses WC-jét. A sok bonyodalom mellett természetesen felbukkan egy szerelmi szál is: Skeeter randevúzni kezd az olajipari vállalkozó fiával, Stuarttal (Chris Lowell), de a lány számára a könyv megírása mindennél fontosabb.
Az egymás után pergő képkockákat Viola Davis és Octavia Spencer alakítása uralja. Viola Davis Aibileenje gyülekezetbe járó hívő nő, döntéseit a Biblia irányítja, hitét csak fia halála tépázta meg, ami miatt keserűség eszi a lelkét. Szemvillanása köteteket mesélhetne fájdalomról, haragról, miközben minden mondata végén udvariasan ott cseng, „Igen, asszonyom.” Kihasználják, mégis odaadóan gondozza fehér munkaadói gyermekeit, akik közül tizenhetet nevelt fel.
Végezetül (persze csak az igazság kedvéért) érdemes megemlíteni az alkotás gyengeségét is: szereplői egysíkúak, ezért a film a közhelyesség határán táncol. A fehérek sablonosak, csak gonoszak, az afroamerikaiak pedig jók, bölcsek, türelmesek, humorosak. A kiaknázatlanul hagyott társadalomkritikát a rendező díszlettervezéssel, kameramozgásokkal pótolja, ahelyett, hogy megpróbálná feltárni az emberi tudatlanság és rosszindulat soha véget nem érő mélységeit.
Miben segíthet mégis „A segítség”? Kiváló beszélgetés-alapanyag lehet: társadalmi kérdésekről, emberi kapcsolatokról, értékrendek ütközéséről - különösen filmklubok számára.
A segítség (The Help) színes, feliratos, amerikai-indiai-emirátusokbeli filmdráma, 146 perc, 2011 rendező: Tate Taylor író: Kathryn Stockett forgatókönyvíró: Tate Taylor zeneszerző: Thomas Newman operatőr: Stephen Goldblatt vágó: Hughes Winborne szereplők: Emma Stone (Eugenia 'Skeeter' Phelan) Viola Davis (Aibileen Clark) Bryce Dallas Howard (Hilly Holbrook) Octavia Spencer (Minny Jackson) Jessica Chastain (Celia Foote) Ahna O'Reilly (Elizabeth Leefolt) Allison Janney (Charlotte Phelan) Anna Camp (Jolene French) |
Weberné Zsikai Mária / Budapest