A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

Események nem találhatóak

Az élet fája (The Tree of Life)

eletfa1színes, feliratos, amerikai filmdráma, 139 perc, 2011

„Két lehetőség van az életben. A természet útja és a kegyelem útja. Neked kell döntened, melyiket követed” – ezekkel a szavakkal indul Az élet fája, amely eddig 24 díjat és 15 jelölést tudhat magáénak.


Valószínűleg egyetlen film sem képes megvalósítani a lehetetlent és bemutatni a világegyetem keletkezésének történetét, ugyanakkor választ adni az emberlét nagy kérdéseire. Pedig Terrence Malick rendező egyedülálló és lélegzetelállítóan szép munkája erre vállalkozik: az élet értelmének impresszionista és metafizikai vizsgálata, az emberiség céljának keresése a dolgok rendjében. Excentrikus, négy évtizedet felölelő karrierjében ez az ötödik filmje, amit rendezőként jegyez.

 

Az alkotás olyan kérdéseket vet fel, amelyek évezredek óta foglalkoztatják a hívő keresztyéneket és a nem hívőket egyaránt. Mégsem igazán közönségfilm Az élet fája, ráadásul a szakmabelieket is megosztja, hiszen jó néhányan sehogyan sem tudták megérteni, mi köze az 50-es években játszódó texasi családi drámának a föld keletkezéséhez. A kiváló rendezői munka, a film végső üzenete és Brad Pitt egyik legkiválóbb alakítása mégis sokakat meggyőz majd arról, hogy nem volt kár jegyet váltani a mozira.
A szokatlan vonalvezetésű történetet, amelyet leginkább a kompromisszum szimfóniájának nevezhetünk, a rendező impresszionista stílusa és filozófiai tanulmányai határozzák meg. Terrence Malick ugyanis behatóan foglalkozott Heideggerrel, lefordította a filozófus egyik könyvét, sőt filozófia tanár volt Massachusettsben. Műve leginkább a New Age szellemiségét hordozza, átfogó teljesség felé igyekszik és megpróbálja önmagába olvasztani a keresztyénség (és még sok más vallás) szeretet filozófiáját, miközben hálaéneket zeng a természethez. Nélkülözi a szokásos lineáris történetvezetést a kötelező szereplőkkel, párbeszédekkel, helyette inkább Bach, Brahms, Berlioz, Mahler, Holst, Respighi, Gorecki és mások grandiózus műveiből hallunk részleteket. Így lesz a zenének sokkal nagyobb szerepe a szavaknál (a szövegalámondáson kívül szinte alig hallunk bármiféle párbeszédet az első órában).
Malick filmjének első képkockáján Jób könyvéből (38,4) vett idézet olvasható: „Hol voltál, mikor a földnek alapot vetettem? Mondd meg, ha tudsz valami okosat!” és ugyanennek a könyvnek a stílusában fogalmazza meg reménytelen kiáltásait a fiát elvesztő anya, Jessica Chastain (az idei év legtöbbet foglalkoztatott színésznője): „Uram, miért?”, „Hol voltál?”, „Mik vagyunk neked, mi emberek?” Milyen körülmények között veszítette el a fiát? Soha nem tudjuk meg, de nincs is jelentősége, hiszen a veszteség ténye és mélysége a fontos. Malick filmje nem válaszolja meg ezeket a fájdalmas kérdéseket, de kapcsolatot próbál keresni a világ működésének összefüggései és az ember személyes élete között.
A világ keletkezését a szokásos darwini perspektívából láthatjuk, gázok, anyagok alakulnak ki, mozognak, fény és sötétség váltja egymást, sejtek, szervezetek jönnek létre. Majd a jelen idősíkjában a legidősebb O'Brien fiú, Jack (Sean Penn) érett, középkorú férfiként emlékszik vissza Smithville-ben (Texas állam) töltött, traumákkal teli gyermekkorára. Jack sikeres építész, zakla-tottan éli megfásult életét a modern templomokként égbe meredő, hatalmas üveg irodaházak világában.
eletfa2A texas-i családot a veterán apa, Mr. O'Brien (Brad Pitt) uralja, aki vasakarattal fekteti le három fia nevelésének alapszabályait, amelyek inkább tűnnek gépiesnek, mint szükségszerűnek. Szeretne kapcsolatot teremteni gyermekeivel, tanítja őket verekedni, szeretettel, sokszor erőszakosan, mégis valamit mereven visszatart tőlük magából. Olyan, mint a természetben a közeledő vihar. Malick világában az apa képviseli a természetet (ridegség, önzés), míg az anya (Chastain) a kegyelmet (menedék, önzetlenség). A három fiútestvér Jack (Hunter McCracken), R. L. (Laramie Eppler) és Steve (Tye Sheridan) nagyon jó cimborák, bebarangolják az egész várost és majdnem ideális körülmények között élnek, azonban lassan repedések és valószínűtlenül nagy csalódások, tragédiák jönnek felszínre a lelkükben.
Brad Pitt mindig tiszta, divatos ruháival, nyílt tekintetével, erős testalkatával maga az amerikai eszménykép. Pitt O'Brienje az optimizmus, az „én mindent el tudok érni” magatartás példaképe. De karakterének vannak be nem teljesedett álmai is. Mellékvágányra fut az élete, és ahogy legidősebb fia tinédzser korba lép, és egyre problémásabb lesz a magatartása, O'Brien saját magában is hibákat fedez fel, nagyon is szívszorítóan. Amikor elveszíti állását, vasakarata végül térdre kényszerül. A filmben szinte minden szereplő lelki töréseken megy át, miközben a szövegalámondásos töredékek érzékeltetik a lelki vívódásokat, zenei elemekkel alátámasztva. Az egész végül magával ragadó hangmontázzsá alakul.
Az élet fája mélyen spirituális, de nem vallásos alkotás. Bár számtalan utalást találunk a filmben Istenre, sőt a szereplők gyakran közvetlenül meg is szólítják, mégis végül Malick agnosztikus világszemlélete kerül ki győztesen. Nyitva hagyja az ajtót Isten számára, de szívesen vállalja a panteizmus vagy animizmus egyik formáját, így nála a természet világa és az ember egyenrangúak. A film mégsem ennyire egyszerű, sőt igazából nagyon is bonyolult, de semmiképpen nem a Bibliából hozzánk szóló Istent ábrázolja. A rendező azt sugallja, hogy Isten kiismerhetetlen és megismerhetetlen. Az ember nem tudja felfogni, megérteni, és még csak reménye sincs erre. Malick azonban szüntelenül keresi a megbocsátás, az önfeláldozás és a kegyelem helyét a világban. Ezért ez a magával ragadó film felkavaró és megterhelő lehet sokak számára.
„Nem tudtam, még akkor régen, hogyan nevezzelek téged” – mondja a gyerekkorát felidéző középkorú Jack. „De most már értem, hogy Te voltál az, és Te mindig hívtál engem.” Jack megváltást keres gyerekként és felnőttként, és végül egy sajátos formáját meg is találja.
Legutóbbi két filmjében - Az őrület határán és Az új világ – Malick gyakran fordítja kameráját az ég felé, mégis tanácstalanok maradunk, vajon mit is láthat ott fenn.
Emmanuel Lubezki operatőri munkájában szinte felülmúlja önmagát. A kamera folyamatos mozgásban van, örökké keresve a pillanatot, amely a film impresszionista jellegét erősíti.
A 2011-es, sorban a 64. Cannes-i filmfesztiválon Terrence Malick alkotása nyerte el az Arany Pálmát. A remeteként ismert rendező nem jelent meg a díjátadón, az Arany Pálmát producere vette át.
A filmben nincs erkölcsileg kifogásolható tartalom, mégis bizonyos lelki érettséget feltételez, ezért gyerekeknek nem, de tinédzsereknek és felnőtteknek, főként filmkluboknak ajánlom.

Az élet fája (The Tree of Life)
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 139 perc, 2011
rendező: Terrence Malick
forgatókönyvíró: Terrence Malick
zeneszerző: Alexandre Desplat
operatőr: Emmanuel Lubezki
producer: Brad Pitt, Dede Gardner, Sarah Green,
Grant Hill, Bill Pohlad
szereplők:
Brad Pitt (Mr. O'Brien)
Sean Penn (Jack)
Jessica Chastain (Mrs. O'Brien)
Fiona Shaw (nagymama)
Joanna Going (Jack felesége)
Kimberly Whalen (Mrs. Brown)
Michael Showers (Mr. Brown)
Bryce Boudoin (Robert)

Weberné Zsikai Mária / Budapest

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

A Vaslady (The Iron Lady)
2012. február 15. szerda
színes, feliratos, angol életrajzi dráma 105 perc, 2011 Ha valaki Margaret Thatcher, egykori...
Holnapolisz
2015. június 14. vasárnap
Manapság valahogy nem tudunk kifogyni a mozikban a disztópikus...
A némafilmes (The Artist)
2012. február 29. szerda
fekete-fehér, feliratos, francia némafilm, 100 perc, 2011 Kinek jutna eszébe 2011-ben...
Az Argo-akció
2012. november 22. csütörtök
Közel-kelet. Amerikai követség. Dühöngő muzulmán diákok egy csoportja a kapuk előtt amerikai...
Az élet fája (The Tree of Life)
2012. január 13. péntek
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 139 perc, 2011 „Két lehetőség van az életben. A természet...
Förtelmes főnökök (Horrible Bosses)
2011. július 25. hétfő
Hazai bemutató: 2011. július 28. „A halál – állítja egy régi orosz mondás – minden bajra...
Mielőtt meghaltam
2014. március 09. vasárnap
Matthew McConaughey átütő erejű alakítása úgy tündöklik ki ebből a nehéz drámából, sőt az elmúlt...
Tegnap éjjel (Last Night)
2012. máj. 21. hétfő
színes, szinkronizált amerikai-francia dráma, 93 perc hazai bemutató: 2012. május 24. Dráma nem...
Tőzsdecápák 2.
2010. december 02. csütörtök
Amerika pénzügyi központja a Wall Street köszöni szépen, továbbra is jól van. Bár Oliver Stone...
Egy háború
2016. március 08. kedd
A háború című dán mozi hatalmas feszültséggel...

Könyvismertető

Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

Gyermeknevelés - fegyelem és engedés

Ha Isten gyermekekkel ajándékozott meg, akkor azt a különleges missziói küldetést is adta, hogy a szeretet, gondoskodás, tanítás és nevelés nyelvén vigyük őket közelébe. A szülők gyermekeik iránti kapcsolatában is Isten lénye kell, hogy kiábrázolódjon.

A kisgyermek apját, anyját mindenhatónak gondolja, minden bújával-bajával hozzá szalad, az átélt szeretet, védelem, gondoskodás Isten tulajdonságait körvonalazza számára. A pozitív szülőélmények a későbbiekben jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy bizalommal várja a fentről jövő segítséget – immár a Mindenhatótól.

Mit jelent az Urat hordozni a családban?

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

Kövess minket facebookon!