A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

Események nem találhatóak

Pi élete

PI sA film a mozi csúcstechnológiájával alkotott csodavilág, lélegzetelállító látványosság. A káprázatos képek egy hihetetlen képzeletvilágba röpítenek, ahol minden a központi üzenet befogadásának megkönnyítésére szolgál.

 Ha a moziszékbe szegezve a számítógéppel támogatott látványmágia piruláját lenyeled, akkor komoly lelki mérgezésre számíthatsz.

A film a vallások kever(ed)ésének jól bevált receptjét alkalmazza a lelki üzenet "kifőzéséhez". Korunk szellemisége szerint sokféle hitet lehet elegyíteni, hiszen végül – ha más-más úton is, de – minden vallás Istenhez vezet. A Biblia Istene azonban nagyon komolyan figyelmeztet ennek a gondolkodásmódnak a veszélyeire.

A Pi élete az Oscar-díjas Ang Lee legújabb filmje, akinek rendezői pályáját olyan díjnyertes filmek jelölik, mint az Értelem és érzelem, A pokol lovasai, a Tigris és sárkány, vagy a Brokeback Mountain. A tajvani származású rendező ezúttal Yann Martel bestsellerét vette elő és álmodta filmvászonra. Tudásának legjavát mutatja be, már-már szinte tökéletesnek mondható alkotást készített, amelyben a látvány és a szépség elementáris erővel hat a nézőre. A mozivászon nyújtotta élményt egyetlen, az elmúlt évben bemutatott filmmel sem lehet összehasonlítani, még James Cameron Avatarját is túlszárnyalja. Miközben azonban az Avatar képei mutatósak és hatásvadászok voltak, addig Ang Lee mélyebbre hatol a lélekben. Arra törekszik, hogy szimbolikus képeket rakjon össze és így közvetítse a néző felé világnézetét. Az okosan megfogalmazott, lenyűgöző erejű látványvilágba csomagolt üzenet azonban fényévnyi távolságra van a jó hírtől (evangélium).


Pi 1Piscine Patel (a filmbeli tinédzser fiút Suraj Sharma, a felnőtt férfit Irrfan Kahn játsza), akit mindenki csak Pi-nek ismer, édeni környezetben él, egy gyönyörű állatkertben, amely az apja tulajdona. A helyszín India, Pondicherry a kozmopolita, francia kolónia. Pi idilli életét Dosztojevszkijt olvasása, a szerelem érzésének megismerése teszi változatossá, de mindenekelőtt az isten-keresés, amely életének központi kérdésévé válik. Hinduként nő fel és magába szívja a hindu tanítás színes mítoszait. Megtanulja a számtalan hindu isten nevét és imádkozik hozzájuk. Egy keresztyén templomban tett látogatása után érdeklődése Jézus felé fordul, örömmel kezdi tanulmányozni Jézus személyét és életének célját, majd megköszöni a hindu istennek, Visnunak, hogy megismertette Jézussal. Hamarosan bepillantást nyer az iszlámba is és lenyűgözi az arab nyelven elmondott imádságok hangzása, a szőnyegen való imádkozás. A monoton imádságok váratlan vigasztalást hoznak számára. Igyekszik apjával is megbeszélni nyugtalanító kérdéseit, akit kevésbé érdekelnek a lélek dolgai, inkább az ész és a tudomány erejében bízik, a vallást sötétségnek tartja. Egy közös ebéd alkalmával, miután rájön, hogy gyermeke a hinduizmust, a keresztyénséget és az iszlámot is keblére ölelte, a következőképpen figyelmezteti fiát: „Ha mindenben hiszel, olyan, mintha semmiben sem hinnél." Amint elhangzik ez a mondat a vászonról, az apa figurája hirtelen ellenszenvessé válik, mintha egy korlátolt elme beszélne hozzánk és a film hátralevő része azt akarná bebizonyítani, hogy nincs igaza. Ang Leenek azonban a film végéig sem sikerül bennünket meggyőznie erről. Az üzletember apa sokat nyugtalankodik bizonytalan anyagi helyzete miatt, így amikor lehetősége nyílik, hogy eladja az állatkertjét, összecsomagolja a családját, az állatait és hajóra száll, hogy Kanadában próbáljon szerencsét.

Útközben egy heves vihar elsüllyeszti a hajót a Csendes-óceánon. Pinek sikerül megmenekülnie egy mentőcsónakban, amely a következő hosszú hónapokban otthonává válik. A csónakban azonban nincs egyedül. Kezdetben egy orángután, egy zebra, egy hiéna és egy bengáli tigris társaságát élvezheti, végül azonban csak ketten maradnak a vérszomjas tigrissel, akit Richard Parkernek nevez el.
Csak ők ketten és Isten.

A tigris nincs megszelídítve, úgyhogy Pinek ki kell találnia, hogyan tudja féken tartani a ragadozót. A biztonság kedvéért összetákolt egy tutajt, amit a csónakhoz erősít, hogy el ne sodródjon, bármikor hozzáférjen a csónakban levő élelemhez, de biztonságos távolságban maradjon a tigristől. A film legnagyobb része a tengeren játszódik, melynek során szemtanúi lehetünk, hogyan próbálják Pi 2túlélni az egyik napot a másik után. A fiúnak élelmet kell találnia, esővizet gyűjtenie, és szünet nélkül éberen figyelnie a bengáli tigrist. Nem tudjuk meg pontosan hány napot töltenek együtt. A film alapjául szolgáló könyvben az író 227 nap utazásról ír, ami több mint nyolc hónap. A két tengeri vándor azonban egyáltalán nem unatkozik. A létért való küzdelem során számos meglepetés éri őket. Repülő halak, szárnyaló bálnák, látomások az éjszakai égen, felejthetetlen képek. A film zenéje a kiváló, Mychael Danna szerzeménye, amely tökéletesen illeszkedik a látványhoz. Pi küzd a természet erőivel és Istennel. Egy vihar közben így kiált fel: „Mit akarsz még tőlem? Mindent odaadtam már neked!" Ahogy telnek a napok, hetek, hónapok egyfajta kötődés alakul ki Pi és vérszomjas ragadozó között. „Éberen tart a tigristől való félelem és célt ad a szükségleteiről való gondoskodás."- mondja Pi. Kapcsolatuk nem barátság, nem szeretet, hanem inkább egy megmagyarázhatatlan érzés, ami elsősorban a fiúnak értékes és valóságos az elemekkel folytatott küzdelemben. Pi élelme egyre fogy, galambja sincs, hogy felmérje, van-e föld a közelükben, mégis hiszi, hogy Isten a kezében tartja őket, és bízik benne, hogy hazatérhetnek.

A lenyűgöző szépségű látvány végül egyetlen üzenetté olvad: a vallások mindegyike történetekből áll össze és ezek közül vannak olyanok, amelyek neked jobban tetszenek, másoknak pedig egészen más felel meg. Rajtad áll, hogy melyiket választod. Ha választottál, az alapján próbáld élni az életed. Pi szerint tehát, a hit pusztán személyes preferencia kérdése, hiszen a vallás olyan, mint egy ház sok különböző szobával. Mindegy, hogy egy vallás igaz-e vagy sem, ha értelmet ad az életnek. Így Jézus feltámadása, akár képes beszéd is lehetne, és a valójában lényegtelen, hogy valóban feltámadt-e szó szerint úgy, ahogy azt a Bibliában olvassuk. A keresztyénség tanítása azonban visszautasítja ezt, hiszen Jézus nyíltan mondja, hogy Ő az egyetlen út Istenhez. Pál apostol pedig kijelenti, hogy a szó szerinti feltámadás nélkül, „minden embernél szánalomra méltóbbak vagyunk".

A film nagyon jó kiindulópontja lehet filmklubok tartalmas beszélgetéseinek, csak vigyázzunk, hogy közben el ne sodródjunk Pi csónakjával. Tekintsük biztos kiinduló pontnak az Alfát és Omegát, s ebben a kordinátában már könnyebb lesz elhelyezni a Pi-t.

 

Pi élete
(Life of Pi)

színes, magyarul beszélő, amerikai kalandfilm,

127 perc, 2012

12 éven felülieknek

rendező: Ang Lee
író: Yann Martel
forgatókönyvíró: David Magee
zeneszerző: Mychael Danna
operatőr: Claudio Miranda
producer: Ang LeeGil Netter, David Womark

 

 

 

 

 

szereplők: 
Suraj Sharma (Pi Patel)
Irrfan Khan (az idősebb Pi)
Gérard Depardieu (a francia)
Rafe Spall (Yann Martel)
Tabu (Pi anyja)
Adil Hussain (Pi apja)

 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

A lélek hullámlovasa (Soul Surfer)
2011. június 24. péntek
(DVD megjelenés: 2011. augusztus 9.) Már javában tombol a nyár és a vakáció is elkezdődött, így...
Csúcshatás (Limitless)
2011. április 18. hétfő
(színes, feliratos, amerikai akcióthriller, 105 perc, 2011)  A Csúcshatás lehetne sokkal...
Született feleség (Potiche)
2011. augusztus 25. csütörtök
(színes, feliratos, francia vígjáték, 103 perc, 2010)Hazai bemutató: 2011. augusztus 25. A...
A hatalom árnyékában (The Ides of March)
2012. január 27. péntek
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 101 perc, 2011 Hazai bemutató: 2012. január 26. A...
Everest
2015. október 01. csütörtök
Mi, akik az emberiségnek abba a 99,999 százalékába tartozunk, akik...
Holnapolisz
2015. június 14. vasárnap
Manapság valahogy nem tudunk kifogyni a mozikban a disztópikus...
Maisie tudja
2014. február 24. hétfő
Maisie (Onata Aprile) hatéves, New Yorkban él és sok mindent tud. Tudja, hogy hivatásos rock...
Pénzcsináló (Moneyball)
2011. december 13. kedd
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 133 perc, 2011 Vajon beülnek-e a hazai mozilátogatók egy...
Éjfélkor Párizsban (Midnight in Paris)
2011. november 21. hétfő
színes, feliratos, spanyol-amerikai romantikus vígjáték, 94 perc, 2011 Az 1920-as évek irodalmi...
Rio
2011. máj. 02. hétfő
színes, magyarul beszélő, brazil-kanadai-amerikaianimációs vígjáték, 96 perc, 2011 Egyszer volt,...

Könyvismertető

Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

Kövess minket facebookon!