A Wall Street farkasa és Walter Mitty titkos élete
- Írta: Weberné Zsikai Mária
Az idei ünnepi mozikínálat több meglepetést is tartogatott a mozirajongók számára. Sokan már az Oscar gála lázában égnek és találgatják vajon ki lesz az idén a befutó. A következő hetekben nálunk is mozikba kerül néhány izgalmas Oscar várományos alkotás, de azért vannak szép számmal olyanok is, amelyek minden előzetes hírverés ellenére hatalmas csalódást okoztak.
A Wall Street farkasa és a Walter Mitty titkos élte egyszerre került a karácsonyi ünnepek után a mozikba és két homlokegyenest ellentétes karakter életébe engednek bepillantást. Ki-ki eldöntheti érdemes-e jegyet váltani bármelyikre.
Martin Scorsese huszonharmadik, Leonardo DiCaprióval forgatott ötödik filmje valójában meglehetősen sokkoló merítés az 1980-as évek kisstílű szélhámosának Jordan Belfortnak az életéből. A Walter Mitty titkos élte az író-rendező Ben Stiller vállalkozása, aki a klasszikus James Thurber novellát tette meg mozija alapjául. Az írásmű egy névtelen irodai alkalmazott történetét meséli el, aki egész életén keresztül a fantázia világába menekül, csakhogy elviselhetővé tegye unalmas hétköznapjait.
A Wall Street farkasa a kapzsiság és az értékek nélküli világ túlzó és meglehetősen obszcén bemutatása pörgős, ámde émelyítő 179 percben. Leonardo DiCaprio főszereplésével tanúi lehetünk, annak hogyan lett egy frissen házasodott, némi erkölcsi tartással rendelkező fiatalember négy év leforgása alatt emberek manipulátorává, a törvény kijátszójává. Első főnöke (Matthew McConnaughey) arra ösztönzi a kisstílű svihákot, igyon sok alkoholt és használjon kokaint annak érdekében, hogy képes legyen lépést tartani kortársai féktelen, őrült életstílusával. A tanács nyitott fülekre talál és Belfort, amikor korrupció miatt bedől az első munkahelye, a Wall Streeten kezd kereskedni filléres papírokkal. Sikerül annyira megszednie magát, hogy Long Islanden saját céget alapítson. Alkalmazottainak nem hagy békét, amíg mindegyikük agyát át nem mosta és meg nem tanítja nekik, hogyan kell telefonon keresztül addig nyaggatni ügyfeleiket, amíg be nem adják a derekukat. A különböző pénzügyi manőverek során a filléres befektetőket vertek át, így keresett Belfort 100 millió dollárt, miközben a kisemberek mindenüket elvesztették. Ahogy tódulni kezd a pénz Belfort összebarátkozik és üzlettársává fogadja a joviális, ám nem túl okos Donnie Azoff (Jonah Hill) nevű fiatalembert, aki nem mellesleg a család barátja. Nemcsak jól kijönnek egymással, de méltó társai egymásnak a féktelen partizásban. A film huszadik percétől világos, hogy Belfort egy üresfejű és gátlástalan férfi, aki nem tud megelégedni semmivel. A film története a továbbiakban körülbelül ennyi: pénz, kokain, szex, szex, pénz, kokain, pénz, szex, kokain, szex és így tovább. Vajon megtudunk valami lényegeset ezekről a szereplőkről? Nem igazán. Vagy bepillantást kapuk az amerikai brókerek életébe? Nem jellemző. Pedig Scorsese arra akar rávenni minket, hogy szurkoljunk egy kíméletlenül kapzsi szexuális ragadozónak, aki nem más, mint egy mocskos szájú, kábítószerfüggő, nárcisztikus antihős. Belfort annyira ellenszenves karakter, hogy nehéz a filmet művészetként értékelni és még szórakoztatásnak sem elegendő. Igazán sajnálom, hogy az Oscar- Golden Globe- Palme d'Ore- BAFTA és Grammy-díjas Scorsese, akinek kitüntetéseit még hosszan sorolhatnánk, ezzel az alkotásával ünnepelte 71. születésnapját. Valójában a film megérdemelte volna a „Csak 18 éven felülieknek" besorolást. A tégla Oscar-díjas rendezőjétől azért ennél többet vártunk.
A Wall Street farkasával szemben Walter Mitty, egy rendes csendes fickó, híjával minden otrombaságnak. Ám nehezére esik, hogy hétköznapjait a valóságban töltse, mert arra vágyik, bárcsak többről szólnának jelentéktelen életének, jelentéktelen napjai. A munkaidejében többször is elveszíti a kapcsolatot a valósággal és képzeletbeli utazásra indul. Akkor van elemében, ha kitalált történeteiben kiáll az elnyomottakért, mert ilyenkor kalandvágyó, bátor és, kreatív. Walter Mitty a tekintélyes Life magazin fotóriportere, az újság híres fotósainak árnyékában nagyon jelentéktelennek érzi magát. Ott van például a világhírű világutazó Sean O'Connell (Sean Penn), akinek az élete csupa kihívás és izgalom... Méltán díjnyertes fotói a Life ékességei. Most éppen a digitális kiadásra való átállás előtti utolsó nyomtatott szám megjelentetésére készül az újság egész szerkesztősége, amikor kiderül magazin borítójára szánt O'Conell fotó hiányzik. A szálak Mittyhez vezetnek, aki úgy dönt, ezúttal a sarkára áll. Cheryl (Kristen Wiig) a csinos fiatal nő, (akihez Mitty még csak közeledni sem mer) csatlakozik hozzá és a magányos, Walter elhatározza, megpróbálja megfordítani élete menetét és azzá válni, amiről mindig is álmodott: hőssé. Walter hihetetlen utazásra indul, hogy megtalálja a fotó negatívját. Persze innentől kezdve már mindannyian tudjuk milyen irányba tartanak az események. De közben a remek CGI technikának köszönhetően gyönyörű természeti tájakat járunk be, mintha a National Geographic-et lapozgatnánk. Mitty Grönland közelében kiugrik egy helikopterből, életét veszélyeztetve cápák között úszik a tengerben, egy kitörni készülő vulkánhoz siet görkorcsolyával és így tovább. Amikor megtalálja O'Connellt együtt várják, a rejtélyes hóleopárd felbukkanását. Ez Walter számára nagy és különleges pillanat, hiszen új távlatok nyílnak előtte, amelyeket magával visz a valódi életébe. Walter végül összeszedi a bátorságát, hogy főnöke elé álljon és felhívja a figyelmét arra, nem bánhat érzéketlenül azokkal az emberekkel, akik évek óta magukat nem kímélve dolgoztak a magazin életben maradásáért.
Közben megtudjuk Waltertől, milyen hatással volt rá apja halála, akit tinédzserként vesztett el. Más választása nem lévén félretette saját elképzelései, majd és anyja és húga támogatójává lépett elő. A család az ő önfeláldozó tette következményeként összetartó és szerető közösséggé formálódott. A film egyik központi üzenete éppen ez: Maradj szorosan azok közelében, akiket szeretsz és számítanak neked.
A film alapját képező novella a The New Yorker-ben jelent meg 1939-ben. Első filmes feldolgozását Danny Kaye főszereplésével láthatta a közönség 1947-ben. Az újrafeldolgozás valójában már a levegőben lógott egy ideje, Steven Spielberg és Ron Howard is kacérkodott a gondolattal, hogy vászonra vigye, de végül Ben Stiller küzdött meg érte, aki állítása szerint tíz éves korától erről álmodik. Álma azonban csak részben vált valóra, mert a film értő rendezői kezekről tanúskodik ugyan, de túl sokat markolt ahhoz, hogy igazán katartikus lehessen. Ennek ellenére a film alapvetően optimista, élvezhető sőt meglepő. És valljuk be, elég nehéz manapság olyan filmet találni, amelyben mindez egyszerre megtalálható. Ben Stiller negyedik rendezése lírai mesére sikeredett arról, hogy bennünk, hétköznapi emberekben vannak kivételes tulajdonságok, amelyeket ki kell használnunk ahhoz, hogy boldogok lehessünk.
A film a New York-i Filmfesztivál műsorán szerepelt először.
A Wall Street farkasa (The Wolf of Wall Street) színes, magyarul beszélő, amerikai életrajzi dráma, 179 perc, 2013 |
|
rendező: Martin Scorsese író: Jordan Belfort forgatókönyvíró: Terence Winter zeneszerző: Howard Shore operatőr: Rodrigo Prieto producer: Riza Aziz, Leonardo DiCaprio, Martin Scorsese, Emma Tillinger Koskoff |
szereplők: Leonardo DiCaprio (Jordan Belfort) Jonah Hill (Donnie Azoff) Matthew McConaughey (Mark Hanna) Jon Favreau (Manny Riskin) Jon Bernthal (Brad) Rob Reiner (Max Belfort) Kyle Chandler (Patrick Denham) Ethan Suplee (Toby Welch) |
Walter Mitty titkos élete (The Secret Life of Walter Mitty) színes, magyarul beszélő, amerikai romantikus kalandfilm, 114 perc, 2013 |
|
rendező: Ben Stiller író: James Thurber forgatókönyvíró: Steve Conrad zeneszerző: Theodore Shapiro operatőr: Stuart Dryburgh producer: Stuart Cornfeld, Samuel Goldwyn Jr., John Goldwyn, Ben Stiller |
szereplők: Ben Stiller (Walter Mitty) Kristen Wiig (Cheryl) Sean Penn (Sean O'Connell) Adrian Martinez (Hernando) Adam Scott (Ted Hendricks) Kathryn Hahn (Odessa Mitty) Shirley MacLaine (Edna Mitty) Patton Oswalt (Todd Maher) |