A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

Események nem találhatóak

Demóna - lenyűgözően látványos miközben az Ördöggel szimpatizál

Maleficent J sSokan viszolyognak minden Walt Disney filmtől, és bár én nem tartozom közéjük, a Stúdió legújabb produkciója, a Demóna belőlem is ellenszenvet, sőt komoly aggodalmat váltott ki. Már az elején be kell vallanom, egyetlen gyermekes családnak sem ajánlom ezt a filmet. A saját fiamnak sem fogom megmutatni.

A Demóna ugyanis egy lenyűgöző, ám annál nehezebben emészthető mű, ami nem más, mint egy réges-régi történet posztmodern feldolgozása és dekonstrukciója (vagy inkább defor-mációja), megtöltve pszicho-szexuális jelentésekkel és mágiával.
A film rendezője Robert Stromberg, akit eddig elsősorban látványtervezőként ismertünk. Az elmúlt évtizedekben azzal foglalkozott, hogy olyan vizuális hatásokat dolgozott ki, amelyek segítségével lenyűgöző fantáziavilágot lehet a mozivászonra varázsolni. Először David Cameron Avatar című filmjének látványvilágáért söpört be egy Oscar-díjat, majd az Alice csodaországban című moziért.

Csipkerózsika történetét mindenki ismeri, sőt sokan a Walt Disney féle verziót is látták, aminek egyik legfélelmetesebb jelenete az volt, amikor a gonosz tündér, Demóna, mielőtt sárkánnyá változna, minden kertelés nélkül a pokol mélységeit hívta segítségül. Amikor az a változat készült, 1959-et írtunk.
Alig több mint ötven évvel ezelőtt, ha csak annyit mondtunk, „cselszövő gonosz", vagy „gazember", úgy éreztük, ez bőven elég ahhoz, hogy megértsük, harcolni kell ellene, és le kell győzni. Ez többé már nem így működik.
Napjainkban szüntelen azzal a próbálkozással találod szemben magad, hogy a bennünket körülvevő világ megpróbálja pszichológiai, szociológiai, vagy biológiai okokkal megindokolni a gonosz létezését, miközben az eredendő bűn doktrínáját csípőből visszautasítja, és állítja, hogy az ember alapvetően jó. Korunk megtanulta „beteg"-nek nevezni az elkövetők tetteit, mintha a bűn szó betegre cserélése segítene feloldani az ember eredendő jóságába vetett tévhit és szörnyűséges tettei között feszülő ellentmondást. Keresnek egy traumatikus élményt, ami az ártatlan fiatalt gonosz bosszúállóvá nyomorította, persze közben teljesen elvész a gonoszságot elkövető felelőssége.

De nézzük ezek után, mit is akarnak elhitetni velünk a Walt Disney Stúdió jól felkészült filmesei. A Demóna azzal kecsegteti a nézőt, hogy most megismerheti Csipkerózsika valódi és igaz történetét. A film nem arra akar rávenni, hogy a mesét egy másik szemszögből gondoljuk végig, hanem egyenesen azt állítja, hogy az eredeti történet hazugság volt. Az új feldolgozás szerint azok, akiket jónak gondoltunk eddig, a legnagyobb gonosztevők, a démoni boszorkány pedig az igazi szeretet testet öltése.

A film magyar címe Demóna, ami a démon női változata. (Eredeti címe Maleficent, ami „károsan maleficent531f6917afb22-1rosszindulatút" jelent.) A címszereplő, Angelina Jolie, a démonok istenének, Baphometnek, a félig ember félig kecske lénynek a fejdíszét viseli, egy kétágú szarvat, ami a modern sátánizmus elsődleges jelképe. A főszereplő lenyűgöző megjelenésével egy meghívót nyújt át a gyerekeknek a varázslás és az okkultizmus birodalmába. A forgatáson Jolie-tól még kisfia is sírva menekült el az igézően rémületes jelmeze miatt. Demóna, minden rossz és gonosz tudója, ahogyan a Sátán a sötétség és a gonosz forrása. A film teljes játékidejében olyan szimbólumrendszert használ, amelyik beleitatja a gyerekek szívébe az okkultizmus iránti nyitottságot.

A bevezetőben megtudjuk, hogy létezett egykor egy világ, aminek egyik felét férfiak vezették, a másikat hatalmas lények népesítették be, és egy ősibb eredetű varázslat védte. Demónát először fiatal tündérlányként látjuk, lélegzetelállító szárnyakkal. Ereje a szárnyaiban van, amelyek hatalmasak, gyönyörűek és erőteljesek. Magasan szárnyal, és közben lepillant a határvidékre, ahol egy fiatal fiút, Lipótot, az őrködő hatalmas lények éppen megbüntetni készülnek, mivel köveket lopott az Ékszerek Tavából. Megmenti a fiút, és kettőjük között barátság épül. Nem telik bele hosszú idő, kapcsolatukból szerelem lesz. Elcsattan az első csók, azonban Lipót nyomtalanul eltűnik. Saját ambíciói hajtják, egyre feljebb kerül a ranglétrán, már ott van a király közelében. Az uralkodó pénzéhsége miatt háborúba keveredik Demónával, aki legyőzi és nemcsak megalázza a királyt, de fizikailag is megtöri, megroppantja, ezért utódot kell állítania maga helyett.

Lipót (Sharlto Copley) meghallja a haldokló uralkodó utolsó kívánságát, aki azt akarja, hogy Demóna haljon meg. Aki megöli, annak adja királyságát. Lipót a tettek mezejére lép, meglátogatja Demónát, és a boldog viszontlátás néhány felemelő pillanata után kábító itallal altatja el. De nem tudja magát rávenni a gyilkosságra, ehelyett levágja a szárnyait, és magával viszi a királyhoz bizonyítékként. Demóna hatalmas hegekkel a hátán ébred, és fuldokolva sír a dühtől. Ez egy rendkívül traumatikus élmény – kortól függetlenül – a néző számára, és egészen mély lelki húrokat pendít meg, különösen a fiatal lányoknál. Ez a rossz érzés még akkor is velük marad, amikor elhagyják a vetítőtermet, mert még felnőtt tapasztalatok nélkül is megértették, hogy a film valami szörnyűséget akar a tudtukra adni. Angelina Jolie játéka nyers és felkavaró, a színésznő minden elképzelhetőt beleadott, ami csak telt tőle. Szavak nélkül is pontosan tudjuk és értjük, hogy ez egy aljas árulás, a legdurvább nemi erőszak. A traumatikus élmény hatására Demóna hősnőből anti hősnővé válik, és ezzel Csipkerózsika története a bosszúállás meséjévé. A film tele van varázslással, Demóna nyíltan a gonosz erőivel van összeköttetésben, és sokkal sötétebb, mint gondolnánk. Ezzel lehetetlenné teszik, hogy a filmet gyerekekkel nézzük meg, de valójában a felnőtteknek is súlyos problémát okoz.

Maleficent01A történet végén Demóna, immár sötét szárnyaival, megdicsőülve felemelkedik, mintha a menny felé repülne, a Nap pedig ragyog felette.
A mesélő befejezésül a nézők tudtára adja, hogy a gonosztevő is lehet hős.
És itt betetőződik az a kezdettől fogva jelenlévő felforgató, rossz érzés, hogy a mögöttünk levő 90 percben mintha maga Lucifer magyarázta volna el miért lett azzá, aki – és mennyire félreértette őt mindenki. A nézőtér pedig tele van gyerekekkel, akik megtanulják, hogy a gonosz tündér nemcsak a barátjuk, de végül a megváltójuk is. A New Age filozófiájának megfelelően Lucifer a fényhozó, a tudás birtokosa, akit a világ félreértett, félremagyarázott.

A filmben a morális kategóriák, aminek mentén a gyerekek addig világosan tudtak tájékozódni, lebontásra kerülnek, kicsavartan átfogalmazzák őket.
Nem is csoda, mert maga a Sátán is a világosság angyalának adja ki magát. Nem meglepő tehát, hogy szolgái is az igazság szolgáinak mutatják magukat; de a végük cselekedeteikhez méltó lesz (2 Kor 11, 14-15).

 

Demóna

(Maleficent)

színes, magyarul beszélő, amerikai fantasy, 97 perc, 2014

(12 éven felülieknek )

Bemutató: 2014. június 5.

rendező: Robert Stromberg

forgatókönyvíró: Paul Dini, Linda Woolverton

zeneszerző: James Newton Howard

operatőr: Dean Semler

producer: Don Hahn, Joe Roth

vágó: Richard Pearson

szereplők:

Angelina Jolie (Demóna)

Elle Fanning (Aurora hercegnő)

Peter Capaldi (Kinloch király)

Sharlto Copley (Lipót)

Lesley Manville (Flittle)

Sam Riley (Diaval)

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások  

 
#1 Havasi Péterné 2014-06-19 12:45
Egyetértek ezzel a cikkel, sajnos a Walt Disney Társaság nem ártatlan szórakoztatóipar. Érdemes elgondolkozni, mit engedünk meg nézni gyermekeinknek...
 
 
#2 Bodnár-Enyedi Zsolt 2014-06-28 08:33
Miért is lepődünk meg? Vagy az olyan embereken, akik a filmipar nagyjátékosai? A rendezők vallási hovatartozásából, egy-egy kasszasikert hozó főszereplő világnézetéből következtethetünk a film szellemi vonzatára; hogy szakmailag fogalmazzak: mi van a színfalak mögött. Tom Cruise például scientológus, de Stromberg sem a keresztyénség felé kötelzte el magát. Angelina Jolie egyszer úgy nyilatkozott, hogy a könyvespolcukon jól megfér egymás mellet a Biblia, a Korán és a Tórah, a gyerekekkel pedeig Buddhista alkalmakra is elmennek... . Szóval miért is lepődünk meg?
 
 
#3 szabo gabor 2014-06-29 00:30
Amig ilyen cikkek toltik a vallasos oldalt addig en se lepodok meg ,ugyanis nem az a baj ,hogy mi talalhato a vilagban,es hogy ez mlyen szornyu ,inkabb az a szornyu mi nincs vagy hianyzik ma a keresztyensegbol,
 
 
#4 Rimóczi Aliz 2014-07-05 17:57
Kedves cikkíró!

A film NEM 7 éves gyerekeknek készült, NEM rajzfilm attól még, hogy a Walt Disney gyártja. Azt meg egyértelműen NEM tudom felelősségteljes szülőnek nevezni, aki beülteti a korhatárajánlás alatti gyermekét. Felnőtt, tinédzser korosztály a célközönség és az okkultizmus/megfoghatatlan másvilág képével a gyermekek a Demóna c. produkció NÉLKÜL is találkozhattak már kisebb korukban is. Melyik népmesében nincsen jelen varázslat, elvarázsolt kastély vagy éppen maga a tizenkét ördög? Már maga a való élet is tartalmaz ilyen elemeket.
Hogyha a hősnőt sátánistának akarjuk beállítani akkor legyen már ALAPVETŐ ismeretünk arról, hogy éppen miről is beszélünk/mivel hasonlítjuk össze! Az embereknek alapvetően hibás sztereotípiák miatt ítélkeznek egyes emberek felett.
Természetesen hatalmas divat lett a látványfilmeket kritizálni vallási alapon, de szerintem nem a Pokolba szóló jegyemet veszem meg, ha beülök megnézni egy izgalmas remake-et.

Tisztelettel
 
 
#5 szabo gabor 2014-07-06 00:18
A pokolba szolo jegyet nem kell megvegye,viszont a menybe vezeto ut jegyenek erteke sokkal nagyobb es ertekesebb mint ,hogy egy napon emlegetjuk egy film mocsoksaggal.Amugy nekem csak annyi a bajom ,hogy emberek kereszteny oldalon nincs mas tema .... akkor tenyleg jobb ha lehuzzuk a rollot.
 
 
#6 Krissz1 2014-07-06 19:08
Helo
Én valahogy nem értek egyet ezzel az eredendő gonosz szöveggel, mert a való életben nem ezt lehet tapasztalni. A világban érdekek vannak, és ezek nem is jók de nem is rosszak kifejezetten, sokkal inkább attól függően a mi javunkat szolgálja-e vagy sem eldöntjük magunknak, hogy az jó nekünk vagy sem. :)
De persze ha az ember fekete-fehéren akarja látni a világot nyugodtan elkönyvelhet valakit jónak meg gonosznak, középút persze akkor ezek szerint nincs. :)
 
 
#7 szabo gabor 2014-07-06 23:00
Nezze nem az a gond ,hogy mi van a vilagban ,hanem hogy mi van bennem a vilagbol. A kereszteny elet nem vilagkovetes hanem Istenkovetes ,a biblia ezt szeles es keskeny utnak nevezi, igenis vagy sajnos KOZEPUT nincs, epp ezert valami vagy fekete vagy feher vagy elo vagy halottKi kell abranditsam csak ezen a foldon lehet valtoztatni NE szeressetek a vilagot se ami abban van mondja a Biblia, A világban érdekek vannak, és ezek nem is jók de nem is rosszak kifejezetten IRJA, Draga baratom ha on hinne Istenben nem igy latna a dogokat. Nekem csak az a bajom hogy kerszteny oldalon se lehet mar sok ertelmes dolgot LELKI DOLGOT olvasni ,vitatni,csak ehhez hasonlo szemetet...
 
 
#8 Krissz1 2014-07-17 13:47
A fekete-fehér világkép egyenlő azzal, hogy én most vagy jó vagyok vagy gonosz. A demónába kifejezetten tetszett hogy a főhősnő egyik kategóriába sem tartozott. Mert ez közelebb áll a valósághoz. Az az ember most jó vagy gonosz-e, aki megvédve magát, esetleg családját, öl? Vagy az az ember, aki lop hogy legyen mit ennie?
 
 
#9 szabo gabor 2014-07-17 18:34
AZ ON valosagahoz lehet kozel all a kozeput a se itt se ott allapot,had mondjam el ,hogy Isten szerint vagy a Biblia szerint nincs kozeput.Igaza van ez van a vilagban ,politikaban,torvenyhozasban,m indenutt SAJNOS mar az egyhazban is .AZ olcso evangelium ezt arulja hogy nem kell azt olyan komolyan venni ,eleg ennyi is ISTENNEK,a Biblia azt mondja,,AKIE A FIU AZE AZ ELET ,,erez ebben a mondatban kozeputat en nem vagy a keskeny uton haladok es azok fontosak amit ISTEN ker ,elvar az ot kovetoktol,vagy a szeles uton haladok sajat elkepzeleseim szerint kenyelmesen a karhozat fele mert eldontottem mi a jo nekem.Vajon ISTEN mikor fiat aldozta ertunk jokedvebol tette ,nem inkabb azert mert szukseg van aldozatra azert ,hogy nyilvanvalo legyen a kulonbseg a fekete meg a feher kozt ,a jo meg a gonosz kozt az ISTENBEN hivo es az istentelen kozt.ha a tizparancsolat azt mondja ne olj ,ne lopj,miert akarom felulirni ATYAM parancsat,ha en autobalesetet okozok es meghal az illeto gyilos vagyok vagy nem,mindegy milyen koretet adunk neki ISTEN elott is olesnek szamit,ha kerem es megbanom o megbocsat de attol meg nem tamad fel az illeto,a lopasrol csak annyit ,hogy keves ember lop ma azert mert nincs mit ennie de mi van azokkal akik elloptak eladtak az orszagot lehetetlenne teve a kisember eletet ez most jo vagy rossz vagy itt is megelegszik a kozep uttal. VAGY ISTEN SZERINT ELEK AZ O TORVENYEI SZERINT, VAGY A VILAGBAN ELEK A VILAG TORVENYEI SZERINT EZERT VAN AZ ,HOGY AZON A NAPON ISTEN FIA KET DOLOGGAL FOG A FOLDRE ERKEZNI KEGYELEMMEL AZ OVEI SZAMARA ,ES ITELETTEL A VILAG FIAI SZAMARA EZERT MINDEN AMIT TESZUNK EBBEN A KET KATEGORIABAN VAN BESOROZVA KOZEPUT,VAGY HARMADIK LEHETOSEG ISTENNEL NINCS,AZ CSAK A VILAGBAN VAN.......
 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

Ida
2015. február 20. péntek
Már csak alig pár nap van hátra az idei Oscar-gáláig,...
A Mester
2013. máj. 11. szombat
„Ha rájössz, hogyan kell Mester nélkül élni, aki segít eligazodni az életben, akkor ígérd meg,...
A harcos (The Fighter)
2011. február 25. péntek
A bokszról eddig azt hittük, a hetvenes évek közepétől folyamatosan újabb filmekkel szaporodó...
Született feleség (Potiche)
2011. augusztus 25. csütörtök
(színes, feliratos, francia vígjáték, 103 perc, 2010)Hazai bemutató: 2011. augusztus 25. A...
Egy háború
2016. március 08. kedd
A háború című dán mozi hatalmas feszültséggel...
A Wall Street farkasa és Walter Mitty titkos élete
2014. január 01. szerda
Az idei ünnepi mozikínálat több meglepetést is tartogatott a mozirajongók számára. Sokan már az...
Avatar
2010. október 28. csütörtök
Avatar világ A filmek – hasonlóan a festészethez, az irodalomhoz, vagy a kultúra más kifejező...
Anna Karenina
2013. január 29. kedd
A tavalyi Torontói Filmfesztivál egyik legjobban várt alkotása Joe Wright pazar ruhákat és...
Fékezhetetlen (Lawless)
2012. szeptember 25. kedd
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 115 perc, 2012 16 éven felülieknek A filmbemutatók...
Prometheus
2012. szeptember 29. szombat
színes, magyarul beszélő amerikai sci-fi, 126 perc, 201216 éven felülieknek DVD-n megjelenik:...

Könyvismertető

Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

Gyermeknevelés - fegyelem és engedés

Ha Isten gyermekekkel ajándékozott meg, akkor azt a különleges missziói küldetést is adta, hogy a szeretet, gondoskodás, tanítás és nevelés nyelvén vigyük őket közelébe. A szülők gyermekeik iránti kapcsolatában is Isten lénye kell, hogy kiábrázolódjon.

A kisgyermek apját, anyját mindenhatónak gondolja, minden bújával-bajával hozzá szalad, az átélt szeretet, védelem, gondoskodás Isten tulajdonságait körvonalazza számára. A pozitív szülőélmények a későbbiekben jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy bizalommal várja a fentről jövő segítséget – immár a Mindenhatótól.

Mit jelent az Urat hordozni a családban?

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Kövess minket facebookon!