A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

Események nem találhatóak

Holnapolisz

Tomorrowland sManapság valahogy nem tudunk kifogyni a mozikban a disztópikus történetekből. Még emlékszünk hogyan kaszált a mozipénztáraknál az Éhezők viadala, vagy a szerényebb fogadtatású A beavatott,

a haloványra sikerült Lopott idő, vagy a nagy kedvenc District 9, és még nagyon hosszan sorolhatnánk az utóbbi néhány év filmtermését.

Ezek a sztorik általában a nem túl távoli jövőben játszódnak, vászonra „rém-álmodják” belső félelmeinket, felelőtlen életünk következményeit, a környezetpusztítást, erőszakot, háborúkat, az emberek kizsákmányolását, az egészségügyi problémákat, üldöztetéseket és diktatúrákat.
Most a klasszikus mozi szerelmese, Brad Bird rendező állt elő valami hasonlóval, de ellentétben elődeivel, ő inkább hitet akar bennünk ébreszteni. Eddig három animációs filmet – Szuper haver, A hihetetlen család, L’ecsó – és egy akciófilmet - Mission: Impossible - Fantom protokoll – láttunk tőle és most itt az ötödik munkája a Holnapolisz.

Bird története szerint a világvége felé haladó emberiség életében a dolgok még nem fajultak el végzetesen, bár a végső nagy összeomlás azért nem lehet már túlságosan messze. Persze ez nem volt mindig így, hiszen egykor a történet korosodó férfi főszereplője, Frank Walker (George Clooney) is volt kisgyerek (Thomas Robinson alakítja), aki a jövőt izgalmas lehetőségként fogta fel és reménykedett, hogy a találmányokat a fejlődés szolgálatába lehet állítani. Élete első nagy ötletével érkezik az 1964-es New York-i világkiállításra. Találmánya egy jet pack, amelynek segítségével sikerül felemelkednie a földről. A fölényes bíró (Hugh Laurie) azonban nem mutat érdeklődést az idea iránt, ám egy rejtélyes és éber, fiatal lány, Athena (Raffey Cassidy) igen. Frank kap a lánytól egy kitűzőt, amin egy óriási „T” betű látható és ezzel együtt egy lehetőséget is, hogy belépjen egy másik Tomorrowland Concept Artdimenzióba, amit Holnapolisznak neveznek. A toronymagas robotok és elegáns, elefántcsont tónusú épületek között az ember fantáziája szabadon szárnyalhat. (Tomorrowland, azaz Holnapolisz egyébként a Disneyland egyik közkedvelt látványossága.)
Ezután a film a jelenbe repít, ahol megismerkedünk Casey Newtonnal (Britt Robertson), aki az iskolában arról hal, hogy a háborúk elkerülhetetlenek, nyakunkba szakadtak a környezetszennyezés következményei, az extrém időjárás, a túlnépesedés, és így tovább. A jövő elég veszélyesnek látszik és Caseynek pusztán egy kérdése van: „Ki tudjuk ezeket a hibákat javítani?”
A rendkívül okos, fiatal lány optimista és hiszi, hogy kis dolgok is meg tudják változtatni a világot. Apjával (Tim McGraw) és kisöccsével (Pierce Gagnon) egy NASA állomás árnyékában Cape Canaveralben élnek. Éppen le akarják bontani az űrállomást, aminek következtében apja elveszítheti mérnöki állását. Casey ezért átmászik a kerítésen, hogy tönkretegye a bontásra érkező gépeket. A szabotázs miatt letartóztatják, az éjszakát a börtönben tölti. Amikor szabadon bocsátják, a holmija között talál egy hatalmas „T” betűt ábrázoló kitűzőt, amelyet ha megérint egyetlen villanás alatt elröpíti őt Holnapoliszra. Habár Casey látogatása az ismeretlen városba csak rövid ideig tart, elég ahhoz, hogy megváltozzon az élete. Elhatározza, mindet elkövet, hogy valahogy visszatérhessen oda.
Útja során ő is találkozik Athenával, akiről kiderül, hogy valójában egy robot. Az a feladata, hogy álmodozókat találjon. Így talált rá annak idején a kisfiú Frankre és most Caseyre.
Elkíséri Caseyt az immár középkorú Frank házához, aki mára kiábrándult kutató lett és meggyőződése, hogy a világnak hamarosan vége. A találkozásuk után Athenához hasonlóan felfedez valami szikrát Caseyben, ráérez, hogy a lány különleges: Tomorrowland CaseyCasey még nem adta fel, hiszen pontosan emlékszik egy apjával folytatott párbeszédre: „Ha két farkasod van, és az egyik a sötétséget, az elkeseredést képviseli, a másik a fényt és a reményt, szerinted melyik fog élni? Amelyiket eteted” – válaszolja apjának.
Frank, Casey és Athena útrakelnek Holnapolisz felé, hogy kiderítsék, megváltoztatható-e a jövő. Rajtuk keresztül a rendező azt a kérdezi tőlünk, mi szükséges ahhoz, hogy megváltozzon a világ? Vajon mennyire befolyásolja a hit a tapasztalatainkat? A fiatal közönséget megcélozva azt üzeni, hogy a képzelet szárnyán utazva minden lehetséges. Nem bocsátkozik mélyebb összefüggések keresésébe és arról sem szól, hogy mi okozza valójában a konfliktusainkat, hogy hiába utaznánk Holnapoliszra, a bűnt akkor is magunkkal vinnénk és Holnapolisz ugyanúgy összedőlne tőlünk, mint a mostani világunk.

A bíztatás valóban remek, és akár jó hatással is lehetne a gyerekeinkre, hiszen totális támadást intéz a nihilizmus és a médiát elborító apokaliptikus történetek ellen. Azonban középszerű marad, amit azzal ellensúlyoz, hogy a Marvel Stúdiótól az utóbbi években diktált irányzathoz csatlakozva minden percet csúcsra járat. A néző adrenalin szintje a folyamatos akciók láttán az egekbe szökik, már-már az agyzsibbasztásig. A motiváció pedig csupán üzleti: hangosabbat, nagyobbat szóljon, ha lehet, mert így maradhat Hollywood a felszínen.

Clooney ezúttal rutinból játszik, de fiatal kollégája, Britt Robertson igazi kincs a darabban.Tomorrowland Clooney
Bird operatőre, Claudio Miranda, aki olyan filmeket tudhat maga mögött, mint a Harcosok klubja, vagy a Pi élete, gyönyörű és fantáziadús képekkel kápráztatja el a nézőt, ezért a Disney Stúdiónak meg sem fordult a fejében, hogy elkészítse a film 3D-s változatát. Ha Walt Disneynek lett volna CGI technikája az 1950-es években, akkor bizonyosan így használta volna.

A film koncepciója, amely a Disney Stúdió alkotógárdájának olyannyira kedves, hűen tükrözi a másik Disney attrakció, az Epcot Center filozófiáját. A floridai Orlandó közelében felépített, évente több mint tizenkétmillió látogatót vonzó Epcot témapark (Experimental Prototype Community of Tomorrow) a jövő világát mutatja be, új ötletekkel, találmányokkal, technikákkal. A szórakoztató park középpontjában a Földet szimbolizáló óriási ezüstgömb áll, melynek belsejében egy kisvonaton látványos földi időutazást tehetünk az emberiség történelmében. A lenyűgözően hibátlanul megtervezett és kivitelezett építményből csak a zsidó nép története és a Tízparancsolat hiányzik. Az Epcot központ által vizionált jövőben az emberek élete mentes a hittől. A tökéletesen nyírt pázsit, a patyolat tiszta utcák, a folyamatos zene, a lenyűgöző látvány nem teszi szükségessé Isten jelenlétét és valóságát. És azt is elfeledteti, milyen az emberi lét valójában. Elfeledteti a fájdalmat, a szenvedést, de mindenekelőtt bűn romboló erejét.

 

Holnapolisz

(Tomorrowland)

színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi, 123 perc, 2015

rendező: Brad Bird

forgatókönyvíró: Brad Bird, Jeff Jensen, Damon Lindelof

zeneszerző: Michael Giacchino

operatőr: Claudio Miranda

producer: Brad Bird, Damon Lindelof

vágó: Walter Murch

szereplők:

Britt Robertson (Casey Newton)

Hugh Laurie (David Nix)

George Clooney (Frank Walker)

Kathryn Hahn (Ursula)

Pierce Gagnon (Nate)

Lochlyn Munro (Anthony nagybácsi)

Monique Ganderton (Dave Clark)

 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

A Wall Street farkasa és Walter Mitty titkos élete
2014. január 01. szerda
Az idei ünnepi mozikínálat több meglepetést is tartogatott a mozirajongók számára. Sokan már az...
Az Argo-akció
2012. november 22. csütörtök
Közel-kelet. Amerikai követség. Dühöngő muzulmán diákok egy csoportja a kapuk előtt amerikai...
Skyfall
2012. október 27. szombat
A legújabb James Bond film igazi sztárparádé. A 007-es ügynök-sorozat 50. születésnapját nem...
A némafilmes (The Artist)
2012. február 29. szerda
fekete-fehér, feliratos, francia némafilm, 100 perc, 2011 Kinek jutna eszébe 2011-ben...
Holtodiglan - egy film, nem nekünk
2014. október 21. kedd
Gondoltál már arra - hacsak a másodperc töredékéig is -, hogy képes lennél-e megölni a...
Oscar-gála után
2011. március 03. csütörtök
2011. február 27-én kiosztották a díjakat a 83. Oscar-gálán a Los Angeles-i Kodak Színházban. A...
Rumnapló (The Rum Diary)
2011. november 29. kedd
Hazai bemutató: 2011. december 1. színes, feliratos, amerikai kalandfilm, 120 perc, 2011 16...
Foxcatcher
2015. január 29. csütörtök
Ezúttal nincs könnyű dolga a mozirajongóknak, hiszen sok izgalmas...
A király beszéde (The King's Speech)
2011. január 28. péntek
A plakát alapján a film nem lesz több –  vélték először az angolok –  mint néhány órás...
Biutiful
2011. október 14. péntek
színes, feliratos, spanyol-mexikói filmdráma, 2009 148 perc, 16 éven felülieknek A mexikói...

Könyvismertető

Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

Gyermeknevelés - fegyelem és engedés

Ha Isten gyermekekkel ajándékozott meg, akkor azt a különleges missziói küldetést is adta, hogy a szeretet, gondoskodás, tanítás és nevelés nyelvén vigyük őket közelébe. A szülők gyermekeik iránti kapcsolatában is Isten lénye kell, hogy kiábrázolódjon.

A kisgyermek apját, anyját mindenhatónak gondolja, minden bújával-bajával hozzá szalad, az átélt szeretet, védelem, gondoskodás Isten tulajdonságait körvonalazza számára. A pozitív szülőélmények a későbbiekben jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy bizalommal várja a fentről jövő segítséget – immár a Mindenhatótól.

Mit jelent az Urat hordozni a családban?

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

Kövess minket facebookon!