A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

Események nem találhatóak

Törésvonalak a Magyarországi Református Egyházban

Törésvonalak a Magyarországi 

Református Egyházban

A Biblia szerint Krisztus földi egyháza a kegyelmet nyert bűnös emberek közössége. Ennek a közösségnek vannak már újjászületett, hitre jutott tagjai, és vannak olyanok is, akik majd ezután születnek ujjá. De nem kevés azoknak a száma, akikről a Biblia alapján azt mondhatjuk, hogy „közülünk váltak ki, de nem voltak közülünk valók” (1Jn 2,19). „Ezek azok, akik különszakadnak, érzékiek, kikben nincsen Szentlélek” (Jud 19). Ezt a tényt erősíti meg Jézus a tengerbe vetett háló példázatával is: Mt 13,47-49. Ez azt jelenti, hogy Krisztus földi egyházában (ecclesia militans) mindig voltak és lesznek belső törésvonalak, amelyek megosztják az egyház belső egységét, és jelentősen gyengítik annak erejét, bizonyságtételének hatékonyságát.

 

Az egyház történetét vizsgálva azt látjuk, hogy belső törésvonalai a nagyobb lelki ébredések idején erőteljesebben kirajzolódnak, míg a lelki élet pangásakor kevésbé látszanak. Ilyenkor az egyházak tagjai és legtöbbször lelkipásztorai is képesek nyugodtan napirendre térni a belső törésvonalak létezésén, illetve velük együtt élni. Ez mindig az egyház életének legrosszabb állapota, mert úgy látszik, hogy minden rendben van, a tradíciók medrében csendesen folydogál az élet, s ha már eléri a templomlátogatók száma az 50-60 személyt – sokak szerint – ott már nagyobb baj nem lehet. Ezért az egyházi struktúra vezetőinek mind alsó, mind felső szinten az a legmegnyugtatóbb, ha csend van, ha nincs semmiféle elégedetlenség a gyülekezetekben és a közpapság körében.

Tapasztalatom szerint az egyház egyes felső vezetői (zsinati szinten) ma is úgy tesznek, mintha egyházunkban a legnagyobb rend és egység uralkodna. És ennek az egységes egyháznak nevében nyilatkoznak nagy magabiztossággal a világ felé olykor olyan adminisztratív vezetők is, akik a gyülekezeti munkát jószerint csak „képeskönyvből ismerik”. Ezért aztán nem látják szűkségét annak, hogy a látszategység riasztó jeleivel foglalkozzanak. Arra pedig nem is volt példa az utóbbi húsz évben, hogy komoly lépéseket tettek volna a teológiai-lelki egység megteremtésére. Pedig nincs egység egyházunkban, sőt, a felszín alatt komoly törésvonalak húzódnak, és ezek egyre mélyülnek. Tragikomikus, hogy a közel tíz éve közismert népszámlálási adatokból már akkor sokak által riasztó statisztikaként publikált anyagnak a Zsinat elnöke által napjainkban történt ismertetését egyházi sajtónk merész és bátor lépésnek minősítette.

Ennek a rövid esszének célja az, hogy segítségével felvázoljam az egyházunkat közelebbről ismerők által is könnyen azonosítható törésvonalakat. Mindezt abból a célból, hogy feltárva azokat, közös és felelős cselekvéssel munkálkodhassunk a biblikus-hitvallásos egységért. Bár sokakban ég a vágy az egyházi ébredés után, és ők imádkoznak is a nagy állóvíz megmozdulásáért, de adhat-e Isten ébredést oda, ahol mély törésvonalak osztják meg az egyházat? Aggodalmaimat fokozza az a tapasztalatom, hogy ezek a törésvonalak egyre mélyülnek.

1.  Teológiai törésvonalak

Nehéz dolga lenne annak, aki azt a feladatot kapná, hogy a szószékeken, keresztelőkön és temetéseken elhangzó igehirdetésekből állítsa össze, hogy milyen evangéliumot és milyen etikai tanítást képviselnek a magyarországi református egyház igehirdetői és tanítói. Azt is érdemes lenne összegyűjteni, hogy kinek vagy minek elhívésére és megtételére szólítják fel az embereket a református igehirdetők vasárnaponként.

Mivel nincs mértékadó újságunk, folyóiratunk, ami ismertetné és ütköztetné a jelentősebbnek nevezhető teológiai-spirituális irányzatokat, ezért én javaslatot teszek ezek vázlatszerű (!) csoportosítására. Mivel egy felekezet identitása és teológiája a gyülekezeti igehirdetésekben tükröződik valósághűen, ezért én is ezekből vontam le az alábbi konzekvenciákat.

a.) Azonosítható egyházunk bibliaóráin, vasárnapi istentiszteletein a felolvasott bibliai igét általában csak mottónak használó, száraz, lényegében primitív, teológiailag be nem  tagolható irányzat. Ezeket az igehirdetéseket, jobban mondva elmélkedéseket – amik vagy tematikus, prekoncepciós, esetleg a magyarázatban valamiféle szóexegézist közlő beszédek – szenvedés végighallgatni a közhelyek emlegetése és az unalom miatt. Sajnos sok helyen a gyülekezet is beletörődve hallgatja ezeket a szent beszédeket, amikor pedig a meghívott igehirdető esetleg a kereszt és megigazulás evangéliumát hirdeti számukra, azt  szektásnak tartják.

b.) Egyházunk jellegzetessége a pietista ébredések evangéliumát (a kereszt evangéliumát) hűségesen hirdető evangéliumi irányzat. Teológiai hangsúlyuk a Jézusban elvégzett váltság, a bűnből való megtérés és a megszentelt életvitel, valamint az erre történő biztatás. Ők voltak mindig az egyház „fekete bárányai”, lelkipásztoraikat a gyülekezet rájuk hallgató tagjai hívő lelkipásztoroknak nevezik.  Ez az irányzat tanít a keresztről, Jézusról, az újjászületés-megtérés szükséges voltáról. A teológiai hangsúlyaikat, fogyatékosságaikat jogosan vagy jogtalanul ért bírálatok ellenére ezek a lelkipásztorok, egyháztagok alkotják ma is egyházunknak azt a lelkileg stabil magját, akiket a kommunizmus, majd a rendszerváltozás utáni társadalmi rend viharai sem tudtak még elsodorni a Bibliától és az egyháztól.

c.) Egyre erősödő hang a szószékeken, bibliaórákon és a lelkésztovábbképző tanfolyamokon az új teológiai csodafegyvernek számító humanista pszichológia keresztyénesített irányzata. Képviselőik a szószékről pszichológiai tanácsokat osztogatnak, ennek szellemében prédikálnak, bibliaóráikon és ún. csendesheteiken csoport-tréninget tartanak. A sokak szemében neves magyar lelkész egy országos konferencián azt fejtegette, hogy ő a hozzáforduló embereken segíteni akar, nem pedig Istenről beszélni nekik, ezért előadásán Jézus Krisztust egyszer sem említette!

d.) Az elmúlt évek újdonsága a gyülekezetekben (az egyébként újnak éppen nem nevezhető) a biblikus-hitvallásos, kálvini tanításokat és puritán kegyességet szorgalmazó teológiai irányzat. Ennek a református identitást fontosnak tartó irányzatnak jellemzője – a trinitárius bibliaszemlélet mellett – a mindent megelőző kegyelem hangsúlyozása. Az, „mely adatott nekünk Krisztus Jézusban, örök időknek előtte” (2Tim 1,9). Képviselőik, minden közkedvelt emberközpontúsággal szemben a hangsúlyt a Krisztusban elvégzett váltságra, az ellenállhatatlan kegyelem elveszíthetetlenségére helyezik. Ragaszkodnak a Biblia kijelentés voltához és tévedhetetlenségéhez. Református evangélizációt, gyermek és ifjúsági munkát szorgalmaznak. Az egyházi közvélemény (egyházi személyek és teológiai tanárok sugallatára) őket nevezi az egyház fundamentalistáinak.  Ennek ellenére létszámuk növekszik.

e.) Sajátos színt képviselnek egyházunkban azok a lelkészek, akik  hitvallás-feletti, felekezetközi ökumenikus szellemiségűek. Nehéz megállapítani, hogy ők milyen teológiai minimumot tartanak szükségesnek ahhoz, hogy együtt dolgozzanak más felekezetűekkel. Úgy tűnik, hogy egyházunkban őket a nagyobb felekezet tömegvonzása mozgatja (pl. római katolikusok vagy a világszerte terjedő karizmatikus mozgalom, mely maga által deklaráltan is ökumenikus). A Bibliát és hitvallásainkat nem ismerő egyháztagjaink pedig a keresztyén testvérszeretetre hivatkozva fenntartás nélkül helyeslik ezt az ökumenikus lelkiséget, és készek beáldozni református identitásukat is. Ezért férnek meg egymás mellett a római katolikus, az ortodox, az unitárius, a pünkösdi stb. istentiszteleti „betétek”, a karizmatikus zenekultúra, és itt-ott a nyelvimádság is.

De miként jutottunk el ehhez, a jobb esetben csak pragmatikusnak nevezhető, szinkretista, református identitást egyre halványabban tükröző állapothoz? (A kérdés jogosságának alátámasztására hadd idézzek egy vezető beosztású lelkészt, aki ezekkel a szavakkal határozta meg református identitását: „A református identitás nem fogalmi absztrakció. A református identitás történik. A gyülekezetben. Számomra tehát a református identitás alapvetően és meghatározó módon áthagyományozott közösségi életforma.”)

A 21. századi Magyarországi Református Egyház figyelemreméltó betegsége a teológiai oktatásban keresendő, ugyanis az itt jelentős szerepet játszó bibliai tárgyak tananyagát (eltekintve a nagyon csekély kivételtől) immár több évtizede a történet-kritikai módszer dominanciája jellemzi. Ez a módszer a Biblia könyveit a történelemkutatás eszközeivel tartalmilag, szerkezetileg, teológiailag elemzi, különálló elemekre bontja, esetenként keletkezését és szerzőjét is vitatja, aminek eredménye immár a Szentírás történeti megbízhatóságának sokszor direkt, máskor indirekt megkérdőjelezettsége. Talán már nincs is olyan bibliai könyv, amelynek egységét és szerzőségét, történeti állításainak jelentős részét a hivatalos tananyag kétségbe ne vonná. Ennek a – tudományosként ismert – gyakorlatnak áldozatául esett az ihletettség, a Biblia kijelentés volta, valamint a sola és tota Scriptura elve. Természetesen ezzel meggyengült, és lényegét vesztett lett a Biblia isteni tekintélye (divinitása). Így a teológiai hallgatók számára a Biblia darabokra törik, egysége felismerhetetlen lesz. Ezt, a jelentős kárt okozó gyakorlatot egyházunkban még jobbító szándékú kritikával sem lehet minősíteni sértődött fogadtatás nélkül, ráadásul a megsemmisítő válasz mindig az, hogy az illetékes professzor dönti el, hogy mit és hogyan tanít.

Ilyen modern tudományos háttérrel azután igazoltan beszélhetnek felelőtlenül a szószékről az igehirdetők: kijelentve egyes bibliai részekről, hogy azok későbbi betoldások, sok esetben pedig a próféták, az evangélisták és az apostolok is tévedtek. Így lett kegyetlen Istenné az Ószövetség Ura, Pál apostol tévedéseinek pedig már se szeri, se száma.

– A szisztematika teológia (dogmatika-etika) oktatása hiányos, ezért megalapozatlan a fiatal lelkészgenerációk ismeretanyaga a kegyelmi kiválasztásról, a szabad akaratról, a Szentháromság-tanról, a krisztológia vagy a szoteriológia legfontosabb kérdéseiről. Illetve arról, hogy mit tanítanak ezekről hitvallásaink, nota bene: Kálvin. Hasonló ismerethiánnyal kell felvenniük a harcot a szektákkal, vagy a gyülekezeti tagokat sem kímélő okkultizmussal.

A teológiai hallgatók beszámolóiból tudjuk, hogy van olyan tanár, aki tagadja a Sátánnak, mint személynek létezését, vallja a mindenek üdvözülésének tanát, tanítja, hogy halál után a lélek a feltámadásig a holttestben szunnyad stb. (Megjegyzem, hogy az ilyen és ehhez hasonló tanokat képviselő tanárok, kutató professzorok is esküt tettek lelkipásztorként a Bibliára és a hitvallásokra.) Ha viszont a „trombita bizonytalan zengést tészen”, ne csodálkozzunk, hogy a gyülekezetek ott tartanak, ahol.

– A gyakorlati teológia (az igehirdetésre készülés és a prédikálás ) mint tantárgy oktatásának eredményessége szinte alig mérhető a gyülekezeti gyakorlatban. Ugyanis jelentős azoknak a fiatal lelkészek száma, akiknek nincs használható ismerete az igehirdetésre készülés módjáról, de nem tudják a hallgatók számára érthető módon gondolataikat előadni sem. De hasonló benyomások érnek némely egyházi vezető médiában való szereplését figyelve is, megfűszerezve azzal az érzéssel, hogy őt sem érdekli az, amiről – például a szavak között jelentős szüneteket is tartva – beszél. Vajon, az apostol is ilyen lelkülettel prédikált, amiről azután azt írhatta, hogy őt a Krisztus szerelme szorongatja? Ha a mai igehirdetések általános gyakorlata szerinti mód és tartalom lenne az evangélium lényege, akkor én se lennék keresztyén.

– Sajnálatos, hogy a bibliai lelkigondozás diszciplínáját felváltotta az immár évek óta működő pasztorál-teológia (esetenként pasztorál-pszichológia). Ez a szép hangzású elnevezés a freudi, jungi és humanista pszichológia keresztyén mázzal leöntött szinkretizmusát képviseli. Bár érdemes lenne, most mégsem kívánom részletesen elemezni a szupervízor képzés tanfolyamainak gyakorlatát, amikor akár egy hetet is eltöltenek a lelkészek igehirdetés és imaközösség nélkül, amit adott esetben néma gyertyanézéses meditáció helyettesít. Esetleg mindezt csoportdinamikai tréning követi, amihez egymás elemzése is társul. Szánalmat keltők azok a beszámolók, amik a tanfolyamot elvégzett lelkészekről szólnak, akik a falusi bibliaórák 6-8 részvevőjével gyakoroltatják a tanultakat. Már arra is volt példa, hogy a résztvevők megtagadták a gyakorlaton való részvételt, majd a gyülekezeti termet is elhagyták.

Úgy vélem, inkább az egyházat megosztó teológiai törésvonalakról kellene felmérést készíteni, mint a pszichológiai tesztek eredményeiről. Mivel ezek a teológiai törésvonalak megosztják a gyülekezeteket és azok tagjait, a lelkipásztorokat, az egyház vezető testületeit, ezért itt van az ideje annak, hogy mindazok, akiknek szívügye a református egyház lelkiállapota, és művelik is a teológiát, akiket nem csupán az egyház anyagi jövője izgat, azok tárgyaljanak, és gyakorlati megoldást ajánljanak a teológiai törésvonalak megszüntetésére.

2. Spirituális törésvonalak

Aki résztvevője egyházi gyűléseknek, vagy olvassa egyházunk lelkészi és világi vezetőinek, tagjainak nyilatkozatait, illetve figyelemmel kíséri és elemzi az egyházi testületek (a presbiteritől a zsinati ülésig) döntéseit (hogy azok milyen szempontok mentén születnek), annak nem lesz ismeretlen az észrevételem.

Tulajdonképpen minden keresztyén egyházban kimutatható az a törésvonal, ami az egyház újonnan született vagy nem született tagjai, vezetői között felismerhető. Ez ellen a megkülönböztetés ellen mindig sokan és hevesen tiltakoznak, vitatva, hogy bárkinek újjászületett voltát meg lehet állapítani. Ugyanakkor az újszövetségi levelekben számtalan helyen találkozunk a „megtértek”, az „újonnan születtek”, a „hívők” megnevezéssel, ezzel különböztetve meg a gyülekezet tagjait a közöttük lévő „testi” emberektől, „akiknél megvan a kegyesség látszata, de megtagadják annak erejét”. Őket nevezi Pál „hitre nézve nem becsületes embereknek.” És egyértelműen tanít erről a Heidelbergi Káté és a Második Helvét Hitvallás is! Így bárki besorolhatja magát a két csoport valamelyikébe, ha őszinte választ ad erre a két kérdésre: Mit hiszel? – ugyanis „szívvel hiszünk, hogy megigazuljunk, és szájjal teszünk vallást, hogy üdvözüljünk” (Rm 10,10). Valamint: Hittel tudod-e önmagadra nézve is igaznak tartani a Heidelbergi Káté első kérdésére adott választ? Az embert ugyanis azonosítják tettei, döntései, életvitele, és elárulja beszéde.

Az a tény, hogy lényegében kétféle ember található az egyházban, önmagában még természetesnek is tekinthető, hiszen a Biblia nem tanít steril földi egyházról. A probléma és az egyház legkomolyabb feszültsége akkor ölt drámai méreteket, amikor a még élő-hitre nem jutott egyháztagok, lelkészek, egyházi vezetők olyan túlsúlyba kerülnek, hogy ezzel ők határozzák meg az egyházi életet. Sajnos megállapítható, hogy ma már ehhez az állapothoz közelít a Magyarországi Református Egyház. És csak súlyosbodik a helyzete, amikor olyan testületek, személyek vezetik vagy tanítják, akik számára nem tekintély a Biblia, döntéseiket pedig nem kontrolálja az, hogy mit szól mindahhoz Jézus. Ezért van azután rendetlenség a belső ügyekben, ezért erőtlen a misszió, súlytalan az egyházi sajtó és média. Teológiai szempontból zömében zavarosak és bibliai lelkiséget nélkülözők a megjelentetett írások, a közvetített prédikációk, illetve a rádió és tv műsorok, ahol legtöbbször csak a rendezvények bemutatása a lényeges elem. Az etikailag is megkérdőjelezhető lelkiség túlsúlya miatt lehetetlen átláthatóvá tenni a pénzügyeket, rendet teremteni a teológiai oktatásban, a diakóniában. Ezáltal nem érzékelik a szent és szentségtelen közötti különbséget azok, akik beviszik a templomba a diszkózenét, a kétes lelkiségű előadókat, és nem tartják botránkoztatónak, hogy a falusi gyülekezet gondnoknője a templom közelében működteti a falu italboltját. Ezért tarthatnak előadást egyházi összejövetelen arról, hogy a lelki feszültség oldásának megfelelő eszköze a tánc- és sexterápia. Egyházvezetői, oktatói pozíciókban pedig olyan személyek foglalnak el meghatározó szerepet, akik tagadják a Biblia megbízhatóságát, s csak hab a tortán, hogy az egyház újabb kori reformátoraként tisztelik és idézik azt a K. Douglass lutheránus lelkészt, aki a homoszexuálisok németországi fővédnökeként javasolta, hogy az egyház kérjen bocsánatot minden megsértett homoszexuálistól.

Ehhez a jelentős törésvonalhoz képest az összes egyéb jellegű spirituális törésvonal szinte lényegtelennek tekinthető.

3. Ekléziológia törésvonalai

Elég nagy a nézetbeli különbség az egyház / gyülekezet földi rendeltetését illetően is, amit elsősorban a gyülekezetépítés fogalmi körébe sorolnak. Mivel ebben a témában sincs érdemi vita egyházunkban, mindenki megkeresi a saját maga által legjobbnak tartott magyarázatot és a belőle következtethető gyakorlatot. Így azután igen tarka képet láthat az, aki a gyülekezetépítés gyakorlatát szeretné feltérképezni a négy egyházkerületben.

a.) Talán a legelterjedtebb vélekedés az, hogy a gyülekezet feladata a szolgáltatás, vagyis kiszolgálni az emberek igényeit, hogy mindenki jól érezze magát az összejöveteleken. Ebbe belefér az evés-ivás, a gyülekezeti alkalom szórakoztató jellege, a könnyűzenei koncert, a kismama torna, a karate-klub stb. De a legtöbb gyülekezetben ezzel a szemlélettel keresztelik meg azokat, akik ezt igénylik. Volt már jutalomhoz kötött, akciós, csoportos, előzetes felkészítés nélküli keresztelés is az egyházi iskolák meg nem keresztelt tanulói számára. Ha netán a lelkipásztor a szentség kiszolgáltatását biblikus feltételhez köti, s a kérvényezőnek ez nem tetszik, akkor majd különösebb kutatás nélkül talál olyat, aki azonnal megkereszteli. A szolgáltatás szintjére süllyedt a temetési szolgálat is, amit jól bizonyítanak az interneten megkereshető temetési prédikációk. A szolgáltatás lényege: a kiszolgálás.

b.) Az egyház, a gyülekezet lényegét sokan látják a szervezettségben. Számukra a kulcsszó tehát a szervezés. Mindent meg kell, és jól kell megszervezni. Ez a szemlélet összetéveszti a szervezést az élettel (dzoé). Ezekben a gyülekezetekben a lelkipásztori szolgálat lényege a menedzselés. Ebbe a feladatkörbe tartozik a pályázás, ami arra inspirálja a lelkészt és (sokszor) a presbitereket is, hogy támasszanak valamilyen igényt, amire pályázatot lehetne benyújtani. Így épülnek szép és impozáns objektumok, aminek elkészülte közben lehet nyüzsögni, intézkedni. Más szóval: minden a pénz körül forog. A lelkipásztor olyan elfoglalt, mint egy miniszter, és közben mindenki csodálja leleményességét. De mi van a gyülekezetben? Milyen az igehirdetés, a lelki és imaélet, vannak-e hitre jutottak, ki és mire tanítja őket stb.? A külső szemlélőnek az a benyomása, hogy ez a szervezkedés, menedzselés menekülés a pangó és üres gyülekezeti élet valósága elől.

c.) Már sokkal biblikusabban hangzik az, ha valaki a gyülekezeti élet lényegét a közösségben látja. A közösségi szemlélet szerint mindent el kell követni azért, hogy a világban elidegenedett ember számára az egyház nyújtson lehetőséget a közösség megélésére. Ezekben a gyülekezetekben számtalan a rendezvény. A programok nagy része (tisztelet a kivételnek!) lelkileg felszínes, mivel a találkozás és beszélgetés lehetősége a lényeges szempont. A közösség szemléletű gyülekezet a hangsúlyt a közös ebédekre és vacsorákra, bálokra, kirándulásokra helyezi, mindarra, ami közösségi élményt nyújthat. Az egyház válságállapotából való kivezető útként tekintenek a közösségépítést gyakorló lelkipásztorok és presbitériumok a csoportépítő pszicho tréningekre, amit megpróbálnak bevezetni a gyülekezet réteg-alkalmain.

Miközben a közösség minősége, légköre valóban fontos tényezője a gyülekezet lelki életének, aközben felmerül a kérdés, hogy a közösségi lét eszköze, vagy csupán következménye annak, hogy a gyülekezet betölti igazi küldetését? Mert valós közösséget soha nem az ember, hanem az Igén keresztül munkálkodó Szentlélek teremt!

d.) Talán a legjelentősebb a száma azoknak a gyülekezeteknek, ahol a lelkipásztor és presbitérium a gyülekezeti élet lényegét a tradicionális egyházi alkalmak (istentisztelet, úrvacsoraosztás, bibliaóra) megtartásában, illetve a gyülekezeti struktúra és hagyomány őrzésében látják. Szóljon a harang, szedjék be az egyházadót, mindig legyen kéznél a lelkipásztor, működjék a presbitérium stb. Ha nincs férfi, akkor lehet nő is a lelkipásztor, ha kevés a férfi a presbitériumban, akkor beválasztanak nőket, az sem számít, ha minden presbiter: nő, vagy akár a gondnok is az. A struktúrát fenn kell tartani, és annak működnie kell. Bármi áron is, hiszen, ha a struktúra sértetlen, a tradicionális alkalmak megtartatnak, akkor nagy baj nem lehet.

c.) Egyházunkban megtalálhatók azok a gyülekezetek is, ahol a Biblia és a kálvini hitvallások alapján vallják, hogy a gyülekezet földi rendeltetése az anyaság, hogy ti. az igehirdetés hatására születnek újjá emberek, az újjászületettek éltető lelki táplálékot kapnak. Olyan anyaság ez, ahol a gyülekezet egyre több tagja szolgál Jézus Krisztus világi missziójában. Ők azok, akik hisznek a Krisztus és kegyelem központú igehirdetés kizárólagos erejében – még akkor is, ha ennek nincs azonnali és látványos eredménye.

Ne állítsuk azt, hogy ezek az ekléziológiai különbségek kiegészítik egymást! A tapasztalat mást mutat, a közöttük húzódó törésvonalak ugyanis egyre jobban megosztják az egyházat. Sajnos hiányzik egyházunkból a felelős, biblikus és hitvallásszerű állásfoglalás és tanítás, ami segítséget adhatna az egyház lényegének megismerésében és gyakorlásában.

4. Szociális törésvonalak

Szomorúság tölt el, hogy a reformátusok között ezt a problémát is számon kell tartani. Volt, aki már évekkel ezelőtt figyelmeztetett bennünket a veszélyre, hogy éles választóvonal rajzolódik ki egyházunkban, ami megoszt majd bennünket. Ő már akkor felismerte a szociális különbségek veszélyét, azt, ami a jelentős állami kárpótlási pénzből élő (dőzsölő?), és a saját erejükből önmagukat fenntartó szegény, talán a legszükségesebb kiadások fedezetével sem rendelkező falusi gyülekezetek között húzódik.

Bizony, azokon a helyeken nem a szorgalmas lelki munka eredményeként élnek gyülekezetek és lelkipásztorok nagy lábon. Ugyanakkor a semmilyen állami forrással nem rendelkező gyülekezetek lelkipásztorai talán nélkülöznek, és ha nem lenne hittan-pénz és az Orbán-fillér, akkor egzisztenciájuk ellehetetlenülne, gyülekezetük működésképtelenné válna.

Egyházi idős otthonok, konferencia és üdülő telepek épülnek mindenféle luxussal felszerelve, amit a falusi lelkipásztor (netán gyülekezeti tag) talán soha sem tud majd megfizetni. Egyesek csoda-autókon száguldoznak olyan falvakban, városokban, ahol az egyház tagjai igen szerény körülmények között élnek. Ne gondolja azt egyik érintett személy se, hogy ezt a kívülállók nem érzékelik!(Hogy a Legfelsőbb Bírót ne is említsem!)

Minap egy olyan lelkész özvegyével találkoztam, akinek férje hűségesen szolgált egy kis falusi gyülekezetben, ő pedig most a református egyháztól havi 14.000,- Ft (!) özvegyi nyugdíjat kap. A temetési segélyt (28.000,- Ft!) is csak évekkel férje halála után postázták számára. Csak remélni tudom, hogy egyedi ez a szégyenteljes eset!

5. Etikai törésvonalak

Bár a nagy nyilvánosság előtt nem ismertek az egyházban komoly gondot okozó etikai problémák, ugyanakkor az egyházi közvélemény jelentős része ismeri azokat az eseményeket, amik a bibliai, hitvallásos, puritán etikai normákat képviselő (de a jó érzésű) lelkipásztorok és egyháztagok számára komoly aggodalmat és szívbéli fájdalmat okoznak.

Ilyen etikai problémára gondolok, mint az egyre több helyen tapasztalható anyagi visszaélés, ha durván fogalmaznék, sikkasztás. Sajnos igen jelentősnek kell a visszaélésnek lennie, hogy abból fegyelmi ügy legyen. Szomorú, hogy Isten igéjével foglalkozó emberek anyagi visszaélést követnek el, de azt még elszomorítóbb gyakorlatnak tartjuk, ahogyan ezt egyes egyházi hatóságok kezelik. Amikor az ügyeknek nincs komoly szankciója, akkor demoralizálódik a gyülekezeti közvélemény, és ezzel elfogadottabbá válnak a kisebb visszaélések is.

Sajnálatos, hogy növekszik az elvált segédlelkészek, lelkészek, lelkésznők, esperesek, teológiai tanárok, de a presbiterek, gondnokok és természetesen a gyülekezeti tagok száma is. Divatos cselekmény lett a házasság szétbontása. Van-e ennek gyakorlati következménye a beosztás, szolgálati viszony tekintetében? Mit szól az egyre erősödő folyamathoz a Zsinat? Pedig, ha komoly következményekkel kellene számolnia az érintetteknek, akkor talán nem tartanának egyesek már a többedik válásnál. De, mivel számtalan eset példázza, hogy a válás után sem rendült meg a beléjük vetett bizalom, ezért továbbra is elláthatják tisztségüket. Éppúgy, mint a társadalom egyéb szféráiban. Ha pedig valaki az egyház berkeiben a válást számon kérhetővé teszi, netán az egyházi tisztség (presbiterség, gondnokság, lelkipásztorság, esperesség, teológiai tanárság, zsinati tagság) betöltésének kizáró feltételeként javasolja, az nagy ellenállással szembesül. Hiszen a szélesebb egyházi közvélemény tudomásul veszi a tisztségviselők válását, míg a törésvonal másik oldalán álló kisebbség legfeljebb szégyenkezve hallgatja a nagyobb tábor gúnyos szemrehányását.

Bizonyos vagyok abban, hogy korábban nem volt ilyen mértékben elfogadott az alkoholfogyasztás az egyházi alkalmakon. Ritka az olyan rendezvény, ahol csak üdítőt fogyasztanak a résztvevők. Természetesen nem a csak néhány pohár bort fogyasztókra gondolok, hanem annak mértéktelen voltára, illetve az egyre divatosabb pálinkázásra és egyéb tömény italok használatára. Tisztelet azoknak a szervezőknek, akik akár az elvárásokkal szemben se engedik be a gyülekezetbe a szeszesitalt. Az egyre erőteljesebben alkoholizáló társadalom felé ennek a magatartásnak is lehet komoly jelzés-értéke!

6.  Az egyházi struktúra törésvonala

A rendszerváltáskor sokan gondoltuk úgy, hogy megszűnik majd az a szakadék, ami az egyházkormányzat ill. az általuk kreált adminisztráció és hivatalnokok, valamint a gyülekezeteket képviselő közpapok között a kommunizmus idején tátongott. A felső és alsó szint között szinte semmiféle kapcsolat, átjárhatóság nem volt. Volt, aki meg is jegyezte akkor, hogyha egy napon eltűnne a zsinati iroda és apparátusa, talán évekig se venné azt észre senki.

A rendszerváltás utáni zsinati beszámolókat olvasva, vagy számba véve a zsinati „Überbau” korábbit jóval meghaladó létszámát (miközben egyházunk templomjáró népe egyre zsugorodik!), beleértve a tanácsadókat, szakmai team-eket, szóvivőket, hivatalos nyilatkozati jogot maguknak vindikáló személyeket, egyre erőteljesebb bennem a visszarendeződés felismerése. A diakóniában viszont tökéletesen sikerült a kapitalizálódás: Mikor volt az egyházban vállalkozás a diakónia?

Fel kell tehát tennünk kérdéseinket: Ki, kiért van az egyházban? Mit kap a gyülekezet felülről? Mi (a gyülekezet és tagjai) kapunk valamit felülről, vagy ők (a vezetők, az apparátus) kapnak valamit miértünk (az államtól)? Milyen tények bizonyítják azt, hogy ebben a húsz évben a Zsinat (egész apparátusával) a gyülekezetek missziói munkájával foglalkozott, vagy a gyülekezetek ügyét képviselte? Adott-e zsinatunk a gyülekezeteknek és lelkészeknek fontos lelki és etikai tanításokat, ellenőrizte-e a teológiai tananyagot, indított-e tanfegyelmi eljárást olyan professzorok és lelkészek ellen, akik a református egyházban tévtanításokat képviseltek? Vagy ellenkezőleg: kitüntette őket?

Ennek a törésvonalnak a felemlítése tabu az egyházban, de tévednek az érintettek, ha azt gondolják, hogy mindezeket nem érzékeli a közélet.

Különösen irritáló az a tény, hogy húsz évvel a rendszerváltás után a Zsinat még mindig nem döntött az ügynök lelkészek, tisztségviselők ügyében. Ha (azt a néhány személyt leszámítva) önként nem is vállalkozott arra más, hogy bocsánatot kérjen a még élő, besúgott társaitól, akkor legalább fejezze ki sajnálkozását a Zsinat amiatt, hogy az érintett ügynökök Isten előtt sem ítélték bűnnek tettüket, és nem kértek kegyelmet bűnükre. Hiszen akkor tud és mer valaki az embertársai előtt is vallást tenni bűnéről, ha előtte azt rendezte az Úrral. És sajnos ahhoz, hogy a Zsinat mégis foglalkozott a besúgó-problémával, egy botrányosnak beállított leleplező előadásra és publikációra volt szűkség. És a Zsinat által felállított vizsgáló bizottság egy évnyi megfeszített munkával még mindig csak ügyrendje megállapításánál tart!

7. Az egyházi futurológia törésvonalai

Milyen lesz az egyház jövője és a jövő egyháza? Kíváncsian várom a Zsinat futurológiai bizottságának prognózisait! Ugyanis ma sokan igénylik az egyház reformációjának szükséges voltát. Semper reformanda! Talán nincs is olyan (akár világi személy is!), aki nem látja ennek szükségességét. A kérdés azonban mindig az, hogy ki és mit ért ezen.

a.) Legáltalánosabb vélekedés az, ami reformáción az egyház strukturájának változtatását érti és sürgeti: ne legyen püspök és zsinat, legyen nagyobb demokrácia az egyházban, vagy legyen minél kisebb az adminisztráció stb.

b.) Ismét mások szigorúbb tanfegyelem bevezetésétől remélnek változást, megújulást.

c.) Vannak, akik szerint hitvallásaink elavultak, nem kellene ragaszkodni hozzájuk. Több szabadságra, lazaságra, más felekezet és a világ felé való nyitottságra (több kultúrát!) lenne szűkség.

d.) Mások szerint a jövő egyházának ökumenikus szellemiségűnek kell lennie, félretéve végre a felekezeti határokat, össze kell ölelkezni minden keresztyén felekezettel, esetleg a humánusabb világvallásokkal.

e.) Végül (tolmácsolva mindazok véleményét, akikkel egyetértünk) kijelenthetjük, hogy az egyház jövője biztosított! Az egyház ugyanis örök, mivel Krisztus teste az, közösség, ahol az Igében Krisztus van jelen. Kérdés, hogy hisszük-e ezt? Ha igen, akkor kijelenthetjük, hogy a Magyar Református Egyház jövője attól függ, hogy mennyire lesz a tisztán és elegyítetlenül hirdetett Ige egyháza. Hogy tagjai hiszik-e a Bibliáról, hogy az Isten tévedhetetlen Igéje, ami nemcsak tartalmazza az Igét, hanem azonos azzal, az Ige pedig Krisztussal! Ezért, aki a Bibliát kritizálja, Krisztust kritizálja! Lényeges feltétel az is, hogy hiszik-e a Biblia tévedhetetlenségét, mivel az azt ihlető Szentlélek is tévedhetetlen. Ezért hirdethetjük bátran az abban megfogalmazott üzenetet, Jézus Krisztus evangéliumát és igazságát.

Jelen helyzetet vizsgálva megállapítható, hogy a futurológiát tekintve is jelentős különbséget tükröző törésvonalak vannak egyházunkban.

*  *  *

Végül pedig meg kell említenem, hogy mindezek megfogalmazására – elsősorban – a református egyház iránt érzett, gyermekkoromtól töretlen felelős szeretet motivált. De az a körülmény is, hogy a problémák megbeszélésére ez ideig semmiféle lehetőséget nem biztosított egyházunk vezetése. Feltételezem, hogy azért nem, mert ők nem értékelik veszélyesnek egyházunk helyzetét. Célom pedig ezzel a tanulmánnyal az, hogy felhívjam a figyelmet egyházi életünk azon neuralgikus területeire, amelyeken, ha nem kezdünk imádságos lelkülettel, az Isten Igéjéhez ragaszkodva közösen változtatni, akkor esetleg a már elkezdődött, néhol drámainak nevezhető erodálódási folyamatokat nem tudjuk majd megállítani.

2011. december

Dr. Sípos Ete Álmos / Tápiószele

Hozzászólások  

 
#51 Kovács-Hajdu Albert 2012-02-15 22:15
#17 E. Papp Erzsébet 2012-01-02 03:11
"Douglass könyvét a Kálvin Kiadó is kiadta (református!)"

Kedves Erzsébet!
Álmos bácsi tanulmányával pedig jómagam legelőször a Parókia Portálon találkoztam, melynek logója tartalmazza ezt: A REFORMÁTUS HÍRPORTÁL...
Isten dicsőségére, épülésemet szolgálta.
 
 
#52 Tanító Család 2012-09-06 00:42
Isten áldja meg Dr Sipos Ete Álmos Nagytiszteletü Urat.Kérünk mindenkit tapasztalat alapján tegyenek hozzászólást.Tanulmány SAJNOS Magyarországi Ref.Egyházra jellemző.Tartsunk Mindnyájan Bünbánatot,vizsgáljuk meg lelkünket!Van-e köztünk aki nem hibázott?Nem kell mást tenni mint azsinórmérték szerint élni.Nem a külcsin ,inkább a belbecs számit.Soli Deo Glória.
 
 
#53 Oros Eszter 2013-05-24 16:27
Kedves Sipos Ete Álmos bácsinak nincs jobb dolga, mint hogy bántsa a népeket? Egység? Hol él Kedves Sipos Ete Álmos bácsi??? Soha nem volt, soha nem is lesz. Totális diktatúrára vágyik talán? Azért, mert nem mindenki olyan, mint ön, kedves Sipos Ete Álmos bácsi, nem kellene minduntalan piszkálódni. Sok ráérő ideje van, kedves Sipos Ete Álmos bácsi, hasznosabban is tölthetné. (Nem gondolt még arra kedves Sipos Ete Álmos bácsi, hogy ön miatt is gyaláztatik az Isten országa?)
Üdv.
 
 
#54 Pető Hunor 2013-05-24 17:51
Kedves tuti! (#178)

Egyikük sem érti a lényeget. Ha bármelyikük értené, az végzetes lenne a számukra. Hiába van valaki kezében a Biblia ha nem nyílt meg neki. Jézus korában voltak emberek, akik az Ószövetséget elfogadták, de azt nem, hogy Jézusról szól. Ez vezetett oda, hogy mint istenkáromlót megfeszítették. Péter az első pünkösdkor ezt verte a fejükhöz. S értették is jól.
http://ujszeged.ref.hu/letoltes/mp3/szure20130520i.mp3
Aki megértette a Bibliát, és ezután veti el Jézust, na erre mondja a Szentlélek Pál által : Aki tudatlan legyen tudatlan. Se Buddha, se Eszter nem teljesíti a megértés feltételét, így számukra egyelőre az elnézés ideje van.
 
 
#55 Oros Eszter 2013-05-24 19:27
Nem ért, nem ért... Önök sem értenek... nem értenek...

Sipos Ete Álmos bácsi miért nem válaszol nekeeem?

Javasolom Sipos Ete Álmos bácsinak, hogy bízzon az Istenben, hasznos egy dolog, ha még nem hallott volna róla!! (Eddigi írásai alapján ezt gondolom.)
 
 
#56 B-Szabó Kristóf 2013-05-25 18:52
Kedves Eszter!

Sípos Ete Álmos bácsi nem a "népeket bántja", hanem a magyar ref. egyházban tapasztalható visszásságokra és bűnökre hívja fel a figyelmet, ami Isten igéje szerint minden felelős hívő vezető dolga! (Ezékiel 33,7-9)

A probléma az, hogy manapság az emberek (köztük Ön is) nem tudják elviselni a jobbító szándékú kritikát, és egyből szeretetlennek, összeférhetetlennek és piszkálódónak kiáltják ki az illetőt.

Hadd kérdezzem meg, mit gondol Ön Jézus Krisztusról, amikor ő ugyanígy kritizálta kora vallási vezetőit, rámutatva azok képmutató és istentelen életére? Sőt, ő még durvább kifejezéseket használt, pl. viperák fajzatainak nevezte a vallási vezetőket - akikre pedig minden zsidó felnézett, és tisztelte őket látszólagos vallásos életükért! (Máté 12,34; 23,33)

Vajon nincs helye a bűnre, és az Istentől eltévelyedésre való rámutatásnak a mai világban is? Inkább hagyjuk, hogy az emberek (sok, magát keresztyénnek mondó református is) a kárhozat felé rohanjon? Pont akkor lennénk szeretetlenek, ha ezt hagynánk! Erről szól a már említett Ezékiel 33,7-9 és a Jakab 5,19-20 is.

Azonkívül, hadd kérjem a továbbiakra nézve kedves Eszter, hogy érveljen (lehetőleg a cikkírókhoz hasonlóan Isten szavára hivatkozva), ne csak vagdalkozzon és vádaskodjon alaptalanul!

Isten adja meg Önnek, hogy végre észrevegye az igazságot, amiről Krisztus is beszélt egész élete során; és megértse, hogy miért is kellett meghalnia az Isten Fiának a kereszten!

Nagyon kérem, hogy ne gondolja magáról, hogy hívő református és minden rendben van az életével, mert ezzel csak hamis hitbe ringatja magát, miközben bűnei miatt továbbra is Isten haragja alatt marad. Mondhatja, hogy nem ismerem az életét, és hogyan merek ilyet kijelenteni Önről - de az emberről a szavai alapján is meg lehet állapítani, hogy Krisztus lelke van-e benne, vagy sem. Ha Ön Krisztus megváltottja lenne, nem írna ilyeneket - főleg nem olyanokról, akiket Önnél jobban ismerek, és tudom róluk, hogy Isten igaz szavát szólják és azt biblikusan magyarázzák.

"Nem mindenki megy be a mennyek országába, aki ezt mondja nekem: Uram, Uram, hanem csak az, aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát." (Máté 7,21)
 
 
#57 Oros Eszter 2013-05-25 19:24
Rohanjatok, csak rohanjatok...
 
 
#58 Oros Eszter 2013-05-25 22:36
Kedves Kristóf,

már bocsánat, de honnan is tudja, hogy milyen a kapcsolatom Istennel? És ugyan mi köze hozzá? Ha ezt élvezi a BSZ, hogy egymást szapulja, ám tegyék. Honnan tudja kedves Kristóf, hogy Jézus és Isten mit szólna a mai viszonyokhoz? Ön belelát az emberekbe, úgy mint Ők? A Biblia készteti önöket arra, hogy csepüljék a református egyházat (van miért, de ezt nem lehetne négyszemközt elintézni, vagy zárt konferenciákon?) Mi közöm nekem ahhoz, hogy miket prédikálnak a papok és a többi kifogáshoz? Ha tetszik az Istentisztelet meghallgatom, ha nem, elmegyek, rám ennyi tartozik.
Úgy tudom, Krisztus mindenkit megváltott, vagy tévedek? Miért, ön szerint Krisztus megváltottai tökegyformák?
Nem érti a kifogásomat: az önök szervezete olyan mint egy ostor, csak csapdos, bármilyen téma kerül elébe. Kinek jó ez? Szadisták maguk?
Egyszer nem olvasom, hogy valami jó, vagy szép, netán Istennek tetsző (pardon, csak önök Istennek tetsző népség).
Haladjanak tovább a keskeny úton, teljes üdvösség tudattal, hajrá
 
 
#59 Kovács Zoltán 2013-05-27 22:19
Ez a cikk már több, mint egy éve jelent meg, tudomásom szerint több fórumon is megtárgyalták már. Az újabb kommentek már inkább egyesek személyi ambícióit hivatottak igazolni, mintsem a téma frissességét. Még akkor is, ha még mindig nagy aktualitása van. Dr. Sípos Ete Álmos elhivatottságához, szakértelméhez, alaposságához nem fér kétség. Nem tudom honnan veszi a bátorságot (vagy mondjam inkább: botorságot) bárki, hogy úgy beszéljen róla, mint egy ráérő zugfirkászról? S még hisztizzen utána sokak szeme láttára. Arra kérném tisztelettel Oros Esztert, hogy ha már annyira nem tud azonosulni dr. Sípos Ete Álmossal, a BSZ-szel és a hívőkkel, akkor keressen már magának más társaságot és foglalkozzon olyan dolgokkal, amelyekkel azonosulni tud. Mert ezekhez a témákhoz egészen nyilvánvalóan nem tud hozzászólni sem építő szándékkal, sem pedig szakértelemmel, de még építő kritikával sem. A kijáratot nyilván megleli, kedves hölgy, szabadon távozhat!
 
 
#60 Rácz Gábor 2013-05-27 22:56
Kedves Kovács Zoltán!

Én is nagyon fontosnek tartom, hogy Álmos bácsi felhívta a figyelmet Egyházunk belső visszáságaira. Felháborítónak tartom Oros Eszter stílusát.
De "Aki kővel dob meg , dobd meg kenyérrel" - mondja az Íge.
Ezért nem értek eggyet Oros Eszter kitessékelő
hozzászólásával. Miközben az Evangélium igazságának képviseletét nem adhatjuk fel, de ne felejtsük el, hogy mi is messziről indultunk annak idején!
 
 
#61 Rácz Gábor 2013-05-27 22:59
Hibajavítás:
"Ezért nem értek eggyet Oros Esztert..."
Ezt akartam írni, a "t" betű véletlenül maradt le.
 
 
#62 Kovács Zoltán 2013-05-27 23:18
A stílus maga az ember. A cinikus "kedves Sipos Ete Álmos bácsizást" - már bocsássatok meg - de a legnagyobb jóakaratom mellett sem tudom kenyérrel jutalmazni. Csak a jól neveltségem és a honlap szellemisége akadályozott meg abban, hogy ne írjak őszintébben. Meg az, hogy hölgyről van szó. Bár a különböző témákban való szarkasztikus megnyilatkozásai ezt a tényt egyáltalán nem erősítették meg bennem.
 
 
#63 Oros Eszter 2013-05-28 19:19
Kedves Uraim, igazán sajnálom, hogy ennyire jól neveltek és udvariasak. Csupán véleményt nyilvánítottam valamiről, ami a szemem elé került. S mivel a harmadik 'dolgozat' a jelenlegi, aminek hatására úgy gondoltam, figyelmeztetni kellene a szerzőket és hozzászólókat, hogy véleményem szerint nem túl jó ötlet ilyeneket írogatni, - el sem tudom képzelni, kikre van ez jó hatással?. Azt hittem, nyílt fórum, ahol hozzá lehet szólni, de amint észrevettem, csak az önöknek tetsző stílust és tartalmat engedik megjelenni. Nem értem miért sértő Sipos Ete Álmos bácsit így emlegetni, hiszen idős már, ha jól tudom? Fenti véleményeim fenntartásával maradok ezentúl távol, üdvözlettel. E.
 
 
#64 Aranyoss Péter 2013-05-28 20:44
Nagyon alapos , részletes elemzés egyházunk helyzetéről a Nagytiszteletű Úr által készített tanulmány. Megértem azt, hogy így hozta nyilvánosság -egyébként korrekt módon, ha másképp nem volt lehetséges - de a hozzá kapcsolódó hozzászólások jelentős részét nem a felvetett problémák, hanem vagy a Nagytiszteletű úr /mondhatnám azt is, hogy a BSZ./ támogatása, vagy az tárgyi ismeretek hiánya jellemezte. Én olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy a felsorolt negatív / hiszem azt is, hogy létező/ értékelést kapó gyakorlatok gyülekezetünkre nem jellemzők. Ismerem viszont- és becsülöm- egyházunknak /és a zsinatnak/ a Magyar Református Egyház egységéért folytatott munkásságát. Ezért - nem kizárva, hogy az egyházi vezetésre vonatkozó kritikák létezőek is lehetnek- nem marasztalnám el a vezetést. Csak példának : ami a pályázatokat illeti, ez Uniós hatás és például egy gyermek-táborhoz is így lehet anyagi támogatást szerezni! Szükségünk van rá? Hát persze ! De a tábort már mi szervezzük és az már gyülekezeti ifi tábor lesz, ahol nem csak sport meg játék, hanem Biblia olvasás és református énekek tanulása is bele fér! De hogy lezárjam: nem nekünk, laikusoknak kellene ezen vitatkozni, mégpedig több okból sem:
- Teljesen értelmetlen, ha a hozzászóló BSZ tagok Bibliai idézetek tömegével vitatkoznak. Nem fontosabb könyv nekünk a Biblia annál, hogy a vitapartnert valami jelentéktelen dologról azzal győzzük meg, hogy Jn.11,3, vagy Ezékiel 5,6, stb ? Vagy nincs saját véleményük egy nem Bibliai kérdésről?
- az is bosszant, ha láthatóan az egyházunkkal semmilyen kapcsolatban nem álló vitapartnerek arról vitatkoznak, amit nem ismernek! Ráadásul olykor a hangnem, a stílus....
- végezetül hiányoltam, hogy Nagytiszteletű Úr tanulmányában a BSZ. nem kerül a felsorolásokban valamelyik meghatározásba- bár magamtól is be tudom helyzeni a felosztások egyikébe- és emiatt az Őket illető kritikák is kimaradnak. Pedig lehetne beszélni, némely lelkésznek a jezsuita szigoráról /konkrét példával is szolgálhatnék/ ami miatt családi viszályok is keletkeztek, és kopik a gyülekezeti létszám .
 
 
#65 Tábita 2013-05-28 21:22
Az egyház feladata az anyaság-írja Dr Sípos. Valahol máshol is olvastam, hogy Isten az Atyánk, de az egyház az anyánk. Aki szereti az anyját, az nem ír róla ilyeneket idegenek előtt. Lehet, hogy mindez igaz, de hitetlenek is olvassák ezeket a sorokat. Ki fog egy ilyen leírás után érdeklődni a református egyház iránt? Senki! Ha mégis érdeklődik az illető Isten iránt, akkor majd keres egy szektát, vagy katolikus lesz, mert ott rend van, nem tűrnék el ezt a hangot. Vajon van-e elég teológiai tanár a bibliaszövetségben, akik azonnal átvennék a felmentett professzorok helyét a teológiákon?
 
 
#66 Bodnár- Enyedi Zsolt 2013-05-28 22:13
Kedves Tábita!

Különbség van látható és láthatatlan egyház között. A látható, mint amilyen a Református Egyház is, miattunk emberek miatt erőtelen és tökéletlen. A Láthatatlan, azaz az Anyaszentegyház, a hívők lelki közössége országhatároktól, gyülekezetektől és időtől függetlenül. Ennek feje Krisztus. A Láthatatlannak van két további "része" is: harcoló, amely a földi létben van, és a győzedelmes, amely a hitben elhunytak közössége az Úr előtt. Talán nagy vonalakban így lehetne összegezni. Álmos bácsi a Láthatót veszi nagyító alá és - jogosan - fogalmazza meg a biblikus kritikát.
Hitetlen emberekből lesznek presbiterek, eltékozoljuk a sákramentumainkat, a teológiákon megkérdőjelezeik a Szentírás hitelességét... nincs szeretet a gyülekezeteinkben... hadd ne soroljam. Igaza van, hogy egy ilyen kritika után csak a kutyák fogják illetni a templomok sarkát. A BSz-nek az a célja, hogy az emberek szívéhez eljuttatva Isten szeretetét, a látható egyházat formálja vissza Isten akaratához.
 
 
#67 Bandi bácsi 2013-05-29 09:09
Kedveseim,

Úgy gondolom Isten egyházát nem kell félteni. Isten kezében jó kézben van. Egy kritikus cikk nem fogja eltaszítani a megtérni akarókat.
Amúgy a cikk nemcsak a Magyarországi Református Egyházról szól. A cikkíró nyilván a Magyarországi Református Egyház szemszögéből tette meg a megfigyeléseit, de ezek a megfigyelések messze túlnőnek az adott egyház falain. Némi igazítással bármelyik (evangéliumi) egyházra vonatkoztatható a cikk és a benne rejlő kritika.

Egyébként érdemes megfigyelni a szerző konstruktív hozzáállását, ami sajnos nem jellemző minden hozzászólásra. Véleményem szerint a szerző szíve az egyházért fáj, nem az egyház ellen.
Aki a cikkbeli kritikát személyes sértésnek veszi, annak alighanem egyéb, fontosabb-súlyosabb problémái is vannak.
 
 
#68 Pityu 2013-05-29 22:56
Bandi bácsié a jutalomcsoki, mert ő megértette, miről van szó az írásban. Minden más ködösítés és személyeskedés: aki nem tud arabusul, ne beszéljen arabusul.
 
 
#69 B-Szabó Kristóf 2013-06-01 20:59
"De "Aki kővel dob meg , dobd meg kenyérrel" - mondja az Íge." (#60 Rácz Gábor 2013-05-27 22:56)

Kedves Gábor!
Megkeresnéd nekem ezt az Igében? :)
 
 
#70 Pető Hunor 2013-06-02 14:06
Hát igen Jézus nem tanítja a kenyérrel való dobálózást. Mt5,39 és Lk11,11 furcsa kölcsönhatásával állunk szemben...
 
 
#71 Rácz Gábor 2013-06-03 08:33
Tévedni emberi dolog...
Bocsánatot kérek!
 
 
#72 Szondi Sára 2014-08-31 16:44
Minden gondolatával egyet értek Álmos bácsinak.
Pszichológiai előadások által sohasem fognak megtérni az emberek. Egyedül Jézus Krisztus Igéje
az "Élet kenyere" által, amelyben erő van az Ő
Szentlelke által.Valóban igaza van Szabolcs tiszteletes úrnak, aki a Bibliaiskolán tanított.
Amelyik gyülekezetben nincs bűnbánat, megtérés ott nincs élet.
 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

A hallgatás törvénye (Winter's Bone)
2011. máj. 20. péntek
A napokban gondolkoztam el rajta, vajon mi lehet Dolly Ree-vel, mert még most is elevenen él...
Két nap, egy éjszaka
2014. október 27. hétfő
Néha rájössz, mekkora kincs van a birtokodban, mielőtt még elveszítenéd. A belga Jean-Pierre...
Rumnapló (The Rum Diary)
2011. november 29. kedd
Hazai bemutató: 2011. december 1. színes, feliratos, amerikai kalandfilm, 120 perc, 2011 16...
Fertőzés (Contagion)
2011. október 26. szerda
színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi dráma, 106 perc, 2011 A Fertőzés című film leginkább a...
Förtelmes főnökök (Horrible Bosses)
2011. július 25. hétfő
Hazai bemutató: 2011. július 28. „A halál – állítja egy régi orosz mondás – minden bajra...
Az éhezők viadala (The Hunger Games)
2012. április 27. péntek
színes, feliratos, amerikai sci-fi akciófilm (2012)(Csak 16 éven felülieknek) Mivel nem olvastam...
127 óra (127 Hours)
2011. február 22. kedd
A hat Oscar-díjra jelölt film Aron Ralston  (James Franco) profi hegymászó szívbemarkoló,...
Fekete mise
2015. november 11. szerda
A Black Mass problémás üzenetet hordoz, egy problémás, egyre...
Blue Jasmine
2013. szeptember 12. csütörtök
Azok a kritikusok, akiknek olyan szerencséje volt, hogy a Sydney Theatre Company színpadán...
Pi élete
2013. január 09. szerda
A film a mozi csúcstechnológiájával alkotott csodavilág, lélegzetelállító látványosság. A...

Könyvismertető

Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

Kövess minket facebookon!