A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

Események nem találhatóak

Hatásos önpusztítás

Marihuana sA hosszú évtizedekig tartó amerikai-orosz konfliktus, a fegyverkezési verseny, a tanácskozások hosszú sora után lehet, hogy Oroszország és Kína most jókat derül Amerikán?

Az Egyesült Államok, amely egykor magas erkölcsi mércéjéről, intellektuális becsvágyáról volt híres, belülről fogja elpusztítani önmagát?
Mintha a fejekben lassan, de biztosan mosódna el a határ a tudatmódosító szerek okozta károkkal kapcsolatban.
Amerikai egyik szövetségi állama, Colorado, 2014. január 1-jén megkezdte a marihuána törvényes árusítását. A drogboltokban 21 éven felüliek vásárolhatnak egyszerre 28 grammnyit. Washington államban, ahol szintén felszabadították a könnyű drog élvezeti cikként történő forgalmazását, tavasszal 334 üzlet nyílik. Alaska és Oregon várhatóan 2014-ben szavaz a legalizálásról, Kalifornia és öt másik állam - Arizona, Maine, Massachusetts, Montana és Nevada - ugyanezt teszi 2016-ban. Történik mindez abban az országban, amely közel egy évszázadon keresztül a marihuána elleni tilalom leghevesebb szószólója volt. Az 50-es 60-as években, az USA kábítószer elleni hadjáratának legbuzgóbb időszakában, életfogytig tartó 166438574szabadságvesztést is kaphatott valaki kábítószer birtoklásért.
Az 1980-as-90-es évek kábítószer elleni háborúja során éveken át küzdöttek azért, hogy visszatartsák a fiatalokat a rekreációs droghasználattól. "Just say No" (Csak mondj nemet!) hirdette a jelmondat, amit később kiterjesztették az erőszakra és a házasság előtti szexre is. Ma mintha minden visszájára fordult volna, és ennek éppen az ellenkezőjét sugallnák. A szlogen napjainkban akár így is hangozhatna: "You Can Say Yes" (Mondhatsz igent). Sokan azért engednek az új hullámnak, mert attól rettegnek, a titkos adatgyűjtési botrányból okulva, hogy a kormány túlságosan beleavatkozik az állampolgárok életébe. Másoknak a legalizálás egyszerűen megkönnyíti a kedvenc időtöltésükhöz szükséges szer beszerzését.
Az Egyesült Államokban a legális marihuána-üzlet mára 1,43 milliárd dolláros biznisz lett, 2014-ben várhatóan 2,34 milliárd dollárra növekszik. Ha valóban igaznak bizonyulnak az előrejelzések, a 64 százalékos növekedés meredekebb emelkedést mutat majd, mint az okos telefonok várható eladása, vagyis a marihuána üzlet a világ egyik leggyorsabban növekvő üzletága lesz. A Gallup intézet által 2013 őszén végzett közvélemény-kutatás szerint az amerikaiak 58 százaléka helyeselte a legalizálást, ami 10 százalékos növekedés az egy évvel korábbi adatokhoz képest.
Valójában egy politikai mozgalom nyomán megszülető gazdasági ébredés folyamatának vagyunk tanúi. A kábítószer ellenes harc megszűnése a 21. század legnagyobb üzleti lehetőségével kecsegtet. A Drogpolitikai Szövetség ügyvezető elnöke, Ethan Nadelmann tavaly egy kábítószerreform konferencián elismerte, a drognyitányból nem a kábítószer elleni harcban résztvevők profitálnak, de nem is a "marihuána-aktivisták", akik azt remélik, az egész majd jól sül el, hanem azok a kapitalista erők, amik beléptek egy addig tiltott piacra. Ezek a kapitalisták erőszakosak és brutálisak.
Amikor az adagolás kérdésére kerül sor, vagy felmerül, vajon mekkora adag a „biztonságos", de valójában senki nem tudja a választ. Jelentős különbség van ugyanis aközött, hogy a drog cigaretta, élelmiszer (sütemény), vagy ital formájában kerül a szervezetbe, hiszen mindhárom esetben 166633160más a reakció. "Azonban a tudomány még nem tart ott, hogy meg tudná biztosan mondani, mekkora a biztonságos adag." - nyilatkozta Mark Kleiman az UCLA professzora, aki egyébként a szeszesitalokkal kapcsolatos szabályozások megalkotásakor már dolgozott a kormánnyal. "A marihuána nem veszélyesebb, mint az alkohol - vélekedett ezek után Barack Obama amerikai elnök a The New Yorker magazinnak adott nyilatkozatában. 
Miután az első meghökkenésen túlesünk, természetesen azt a kérdést tesszük fel, hogyan értelmezhetjük mindezt keresztyénként? Ahhoz, hogy megértsük, mi is történik valójában, be kell látnunk, mennyire beleilleszkedik a kábítószer használata a kortárs kultúra gondolkodási modelljébe. Hiszen, tévesen, a szabadság forrásának tekintjük a tudatmódosító szereket, ami akkor válik igazán érthetővé, ha észrevesszük, mekkora izgalom veszi körül a függés fogalmát. Ha valaki függő, akkor a társadalom értékelése szerint nem tudja megélni az akarat szabadságát. Ha valaki függ valamitől vagy valakitől, például Istentől, az megtagadja a modern társadalom elképzelését a szabadságról. Miközben a függés egy bizonyos fajtája ellen küzdünk, nem látjuk, milyen hihetetlen mennyiségű pirulát, balzsamot, szirupot juttatunk a testünkbe, hogy a mindennapi fáradság, fájdalom, öregedés alól felszabadítsuk. Célunk az, hogy enyhítsük amiatt érzett szorongásunkat, hogy valójában még most sem azok vagyunk, akiknek lennünk kellene. Nem értük el a célt, amit kitűztünk magunk elé. A fizikai komfortérzés és az önmegvalósítás érdekében figyelmen kívül hagyjuk teremtettségünket és azt a tényt, hogy Istennek más célja van velünk.
A drogok használatát népszerűsítő szlogenek legnagyobb része a szabadságról szól, és arra biztat, szabadítsd fel az értelmedet. Ez a látszólagos függetlenség megfoszt bennünket attól, hogy élvezni tudjuk Istentől kapott teremtmény létünket, és a tőle való függésben végre valóban átéljük a szabadságot. A drog az az eszköz, amivel saját akaratunkból előállítunk és működtetni akarunk egy jobb és teljesebb életet. Ezzel saját felszabadító harcaink áldozataivá válunk.
Hogy ennek a harcnak az újabb fejezete milyen következményekkel jár, és milyen hatással lesz a következő generáció szellemi képességeire, emberi kapcsolataira, etikájára, munkamoráljára, alkotóképességére, hogy milyen tragikus következményei lesznek a mindennapokban, annak valószínűleg még a mi generációnk is szemtanúja lesz.

 

(Forrás: Rolling Stone-2014-január)

Hozzászólások  

 
#1 Szabo Gabor 2014-03-07 23:07
Azt pedig tudd meg mondja az ige, hogy az utolso idobe lesznek az emberek ....vilagi elvezetek kedveloi...ezt eljuk most ...legy hu mind halalig.....
 
 
#2 Meursault 2014-04-03 20:49
József romlása.
 
 
#3 Trinity 2014-04-28 11:00
"...lehet, hogy Oroszország és Kína most jókat derül Amerikán?"

Oroszországban is elérhető minden, de ott például az alkoholfogyasztás "nemzeti betegség".

Kína valószínűleg követni fogja a nemzetközi divatot. Ott is csak emberek élnek, akik kihasználhatóak, csapdába csalhatóak.
 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

127 óra (127 Hours)
2011. február 22. kedd
A hat Oscar-díjra jelölt film Aron Ralston  (James Franco) profi hegymászó szívbemarkoló,...
Blue Jasmine
2013. szeptember 12. csütörtök
Azok a kritikusok, akiknek olyan szerencséje volt, hogy a Sydney Theatre Company színpadán...
Foxcatcher
2015. január 29. csütörtök
Ezúttal nincs könnyű dolga a mozirajongóknak, hiszen sok izgalmas...
Fekete mise
2015. november 11. szerda
A Black Mass problémás üzenetet hordoz, egy problémás, egyre...
Phillips kapitány
2013. november 25. hétfő
2013-ban sorra mutatták be az izgalmasabbnál izgalmasabb túlélő drámákat a rangos nemzetközi...
Fékezhetetlen (Lawless)
2012. szeptember 25. kedd
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 115 perc, 2012 16 éven felülieknek A filmbemutatók...
A Vaslady (The Iron Lady)
2012. február 15. szerda
színes, feliratos, angol életrajzi dráma 105 perc, 2011 Ha valaki Margaret Thatcher, egykori...
A lélek hullámlovasa (Soul Surfer)
2011. június 24. péntek
(DVD megjelenés: 2011. augusztus 9.) Már javában tombol a nyár és a vakáció is elkezdődött, így...
A mindenség elmélete
2015. január 22. csütörtök
Minden évben, már szeptemberben elkezdődik a film-díjakért...
Melankólia (Melancholia)
2011. október 27. csütörtök
színes, feliratos, dán-svéd-francia-német-olasz filmdráma, 136 perc, 2011Felnőtteknek!Hazai...

Könyvismertető

Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

Kövess minket facebookon!