Mavericks - Ahol a hullámok születnek
- Írta: Weberné Zsikai Mária
Szombat délután egymásra nézünk a fiammal, és hirtelen ugyanaz az ötletünk támadt. Tartsunk családi mozidélutánt, és keressünk egy izgalmas filmet. A Mavericks – Ahol a hullámok születnek című mozit választottuk, és nem bántuk meg!
A film megtörtént eseményeken alapul, a szörfösök körében áhítattal emlegetett fiatal szörfikon, Jay Moriarity életét dolgozza fel, aki 16 évesen azért került a magazinok címlapjára, mert meglovagolta Észak-Kalifornia partjai mentén, a Félhold-öböl (Half Moon Bay) környékén tomboló sokszor 20 méteres hullámokat. A hullámcsoda sokáig a szörfösök titka volt. Moriarity küzdelmekkel teli élete Curtis Hanson rendezői munkája nyomán – most először – közkinccsé vált.
A lélegzetelállítóan látványos felvételekben, szökőár méretű hullámokban bővelkedő film arra inspirál, hogy mélyre áss, nézz szembe félelmeiddel, és nem mellesleg minden korosztály számára remek alapul szolgál egy közös családi beszélgetéshez.
Ha nem tapasztalnánk magunk is, Jay Moriarity (Jonny Weston) életéből mindenképpen arra a következtetésre juthatunk, hogy az élet nehéz. Mi, emberek pedig úgy vagyunk teremtve, hogy izmaink és szellemünk csak akkor izmosodik, ha próbákban edzük, ha használjuk, és a határainkat feszegetjük. Csak ekkor tudjuk meg, mire vagyunk képesek valójában, és talán azt is, hogy miért születtünk.
Jayről, amikor először találkozunk vele a kaliforniai Santa Cruzban, nem gondolnánk, hogy hullámlovaglásra született. 12 éves korában elsodorja egy hullám, és egy helyi szörfös éppen jókor van jó helyen, hogy kimentse a hullámok halálos öleléséből. „Egy életre elhasználtad a szerencsédet!" – mondja neki a tapasztalt szörfös, amikor kiemeli a fiút a habokból. Jayt nem félemlíti meg a kaland, soha többé nem hagyja el az óceánt, csak ha nagyon muszáj. És nagyon muszáj, mert katonatiszt apja faképnél hagyta őt és az ezért alkoholmámorba menekülő anyját, Kristyt (Elisabeth Shue), akit rettegésben tart a munkanélküliség. Úgyhogy Jaynek pénzt kell keresnie, sőt iskolába is kell járnia. Egy éjjel azonban, amikor látja, hogy a helyi szörfikonnak számító Frostyt Hesson (Gerard Butler) – aki egyébként évekkel korábban megmentette életét – felpakolja szörfdeszkáját az autójára, akkor egy hirtelen jött ötlettel (titokban) felkapaszkodik a kocsira, hogy megnézze, hová tart rajongva tisztelt hullámlovasa. Amikor az autó végre megáll, már pontosan tudja, miről van szó. Amit lát, az a megszállott szörfösök sokáig titokban tartott legendája, a Mavericks, a világ talán legnagyobb tengerhulláma. A feltornyosuló vízoszlop hatalmas súllyal csap le a szörfözőkre, és ha valaki nincs felkészülve, akkora ütés érheti, mintha teljes erőből egy márványtömbbel vernék fejbe. A túléléshez legalább négy percet kell kibírni levegő nélkül a víz alatt.
A tinédzser Jay meggyőzi a fagyos stílusú Frostyt, tanítsa meg a hullámlovaglás minden rejtett titkára, hogy képes legyen megvalósítani álmát, vagyis meglovagolni a hírhedt Macerickset. A toronyházméretű hullámok meglovaglása azonban valóban istenkísértés. Frosty, aki végül kiváló mentornak bizonyul, eleinte nem biztos benne, hogy Jay képes lesz megoldani a feladatot, és abban is bizonytalan, vajon ő fel akarja-e vállalni a mentorálás fárasztó kihívásait. Végül Frosty felesége, a hihetetlenül kedves és türelmes Brenda (Abigail Spencer) figyelmezteti morcos férjét, hogy az emberek, akikkel életünk során találkozunk, nem véletlenül kerülnek közelünkbe. Lehet, hogy Frosty arra is született, hogy Jay mentora, és apja helyett apja legyen. A történetben nemcsak Jay alakul át, hanem mentora, Frosty is, aki rettenetes veszteségeket szenved. Jay pedig segít neki, hogy a sötétségből felemelkedjen, majd pedig legyen ereje továbblépni.
A tét nagy. A felkészítés során Frosty kezelésbe veszi a fiút az emberi lét minden síkján: fizikailag, értelmileg, érzelmileg, sőt a hit kérdéseivel is próbálkozik. Bár Frosty bevallja, jóllehet a hit nagyon fontos eleme a kiváló szörf-teljesítménynek, saját életében ezzel rengeteg gondja akadt. Frostynak a történet során szembesülni kell azzal a kérdéssel, vajon mi lesz azokkal, akik meghalnak?
Jay saját határait kezdi feszegetni úgy, ahogy soha azelőtt. A maga elé tűzött cél eléréséért olyan elszántsággal küzd, hogy nincs már sem kedve, sem ideje arra, hogy belekeveredjen a helyi erőszakoskodó banda életébe. Nem úgy a barátja, Blond (Davin Crittenden), akivel egykor együtt tanulták az első siklásokat. Blond illegális üzletelésekbe bonyolódik, és ezzel rossz irányba fordul az élete. Jay nagyon szereti barátját, de nem veszíti szem elől a kitűzött célt. Élete minden pillanatát teljességgel kihasználja, és nem engedi, hogy a csalódások és az átélt nehézségek megállítsák. Jay mer nagyot álmodni. Sok tekintetben igazi hős – bátran felnézhetünk rá.
Jaynek még félelmeivel is szembe kell néznie. Amikor katonatiszt apja faképnél hagyta őt és anyját, egy búcsúlevelet hagyott hátra, és az abban írtakkal megterhelte félelemmel a fiú szívét. Most ezeket az érzelmi hullámokat is meg kell szelídítenie, és közben a Mavericks meglovaglása egyben a felnőtté válás metaforájává is válik.
A történetben nem is Frosty, hanem a 16 éves Jay válik igazi példaképpé (ettől is olyan remek ez a film már a tizenévesek számára is). Édesanyjával való kapcsolatát igazi önfeláldozás jellemzi: törődik vele, így sokkal felnőttebbnek látszik már kezdetben is, mint anyukája.
A történet legnagyobb erénye, hogy pozitív megerősítést ad ahhoz, hogy az életben érdemes küzdeni, és így kitartó munkával, odaszánással elérhetők az álmok.
A Mavericks szörfösei óriásokkal küzdenek. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy Gerald Butler, a film egyik remek főszereplője majdnem megfulladt forgatás közben, mégis tovább dolgozott, így az eredmény olyan mozi lett, aminek hangulata és üzenete még napok múlva is felbukkan a gondolatainkban.
Persze vannak a filmben dramaturgiai és egyéb hiányosságok, de nagyvonalúan és bátran átléphetünk rajtuk a dráma üzenete miatt.
Végül álljon itt egy fontos figyelmeztetés: mindenképpen beszélgetnünk kell gyerekeinkkel a film megtekintése után! Jay okos, kitartó és lenyűgözően elszánt, amire vállalkozik, az veszélyes. Életét kockáztatja, hogy meghódítsa a hullámóriást. Mindezt akkor is keresztülviszi, ha az anyja nem egyezik bele. A filmben valódi hőst látunk, de ez a hős az életével játszik. Mi lesz, ha a gyermek a film hatására mindent feláldozva igyekszik meghódítani saját Mavericksét? Akkor is, ha a szülők nemet mondanak, vagy nemet kell mondaniuk. Erre a kérdésre nincs válasz a filmben, ezért – bármennyire is inspiráló a Mavericks – vigyázzunk, hogy a végén mi le ne pottyanjunk a saját szörfdeszkánkról!
Maveicks - Ahol a hullámok születnek (Chasing Mavericks) színes, feliratos, amerikai filmdráma, 116 perc
rendező: Curtis Hanson forgatókönyvíró: Brandon Hooper, Kario Salem operatőr: Bill Pope producer: Curtis Hanson, Brandon Hooper, Jim Meenaghan vágó: John Gilbert |
szereplők: Jonny Weston (Jay Moriarity) Gerard Butler (Frosty Hesson) Elisabeth Shue (Christy Moriarity) Abigail Spencer (Brenda Hesson) Leven Rambin (Kim) Scott Eastwood (Gordy) Alexander Kanellakos (Surfer) Taylor Handley (Sonny) Jenica Bergere (Zeuf) |