A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

Események nem találhatóak

Avatar

Avatar világ

avatarA filmek – hasonlóan a festészethez, az irodalomhoz, vagy a kultúra más kifejező eszközeihez – egyrészt tükrözik, másrészt befolyásolják annak a kornak és társadalomnak a világnézetét, amelyben létrejöttek. A filmek rendkívül erőteljesen járulnak hozzá a társadalmak világnézetének formálásához – különösen, ha óriási kasszasikert érnek el. A film által képviselt eszmerendszer hihetőnek, valóban létezőnek tűnik. Hatását úgy tudja kifejteni leginkább, ha nem távolodik el látványosan a már kialakult világnézettől, hanem a meglevő alapokra épít: megerősíti, elmélyíti és kiszélesíti a működő mintát – így tudja a film készítője, rendezője még tovább árnyalni a vágyott képet arról, milyennek szeretné látni a világot.

Az Avatar története a jövőben játszódik, ahol tudósok és katonák közös célért küzdenek. Kiindulópontjuk a Föld, ahonnan meg akarnak meghódítani egy, a bolygónkhoz hasonlóan benépesedett holdat, Pandorát, az egyedül ott található rendkívül értékes ásvány miatt. A küldetés végrehajtása azonban az őslakosok ellenállása miatt akadozik. A helybéliek ezúttal karcsú, kék bőrű, közel 3 méter magas, gyönyörű fizikumú, emberszabású lények, a na'vik.

Épülj be, hogy megszerezd!

A filmben látható „beépülős” módszer az őslakosok leigázására és kincsük megszerzésére nem mai találmány. Nagyon valószerűtlen, hogy a hódítók célt érnének, ha pusztán emberi lényeket küldenének a na'vik közé, mert megjelenésük nyilvánvaló különbsége azonnal leleplezné a betolakodókat.
Az Avatar cselekményének idején azonban már nem túl bonyolult kihívás a tudósokat számára, hogyan töltsék néhány kiválasztott emberi lény tudatát na'vi „avatar” testbe. A számítógépes játékokból ismert „avatar” a játékos virtuális megfelelője, olyan új lény, akit a játékos irányít és úgy szerkeszt meg, hogy ha akarja, még csak nem is hasonlít megalkotójára.
A filmben az „avatarok” laboratóriumban előállított, alapvetően na'vi testben létező biológiai lények, bár rendelkeznek emberi DNS-sel. Azt a személyt, akinek DNS-ét az avatar tartalmazza, egy arra alkalmas gépbe helyezik, ahol a gépi funkciók elindulását követően elveszti öntudatát és elméje feléleszti és irányítja a na'vi avatar testét a Pandora bolygón. Ha az avatar elalszik, az ember feléled, és megfordítva.
A film egyik főhőse Jake Sully deréktól lefelé megbénult háborús veterán. Halott ikertestvére helyét veszi át, aki korábban részt vett a na'vik megismerését célzó bio-avatar programban. Mivel a DNS-ük azonos, Jaket választják ki, hogy folytassa elhúnyt testvére küldetését, annak ellenére, hogy nincs erre kiképezve.
Jake meg is ismerkedik a tudósokat irányító, nő létére durva beszédű, láncdohányos Grace Augustine-nal (Sigourney Weaver alakítja), aki maga is ki-be jár egy na'vi avatar agyába és testébe, sőt már a nyelvét is mesterien beszéli.

A filmbeli rossz fiúk

Hamar megismerkedünk a film elsőszámú gazemberével, a izmos testű Quoritch ezredessel, akinek karaktere erősen emlékeztet a híres vadnyugati hős, John Wayne alakjára. Az ezredes alig várja, hogy erőnek erejével elvehesse a na'vik földjét. A film később hemzseg a vietnami háborúra való utalásoktól és az ott használt Huey helikopterek futurisztikus változatai is feltűnnek. Természetesen az iraki háborúra való utalások sem a véletlen művei.
A film fő témája annak a történelmi tendenciának a bemutatása, melynek során a folyamatosan ásványi anyag források után kutató, technológiailag fejlettebb társadalmak rákényszerítik akaratukat egy, általában ősi, „ártatlan” helyi kultúrára, amelyet jelen esetben a na'vik jelképeznek. Ezek a kultúrák a rousseau-i mítosz szerint tökéletes harmóniában élnek a természettel és az emberek ártatlanabbak és tisztábbak, mint az írígységgel teli, kizsákmányoló életmódot folytató nyugati civilizációk.

Harmóniában a természettel

A történet erkölcsi mondanivalója szerint a modern, technológiailag fejlett társadalmaknak meg kell térniük bűnös útjaikról. Így nemcsak azt kerülhetik el, hogy tovább rombolják a természetes környezetüket, hanem lelki egészségüket is visszanyerhetik, és megtapasztalhatják a természettel való egységet.
Grace és tudós munkatársai a film alapján a haladó gondolkodás megtestesítői. Ők árnyaltabb eszközökhöz folyamodnának a na'vik ellenállásának leküzdésére. Több időt akarnak engedni az Avatar-programnak, amely a személyes kapcsolatteremtésre és a rábeszélésre épül. Tudományos eredményei birtokában, a kutatócsoport már felismeri és értékeli a na'vi kultúra szépségét, különösen a természethez való  harmónikus viszonyát. A film azt sugallja, hogy a na'vik (minden kétséget kizáróan a film szereplői közül ők az abszolút „jó fiúk”) megértették az élet értelmét, vagyis, azt hogy mindennek van lelke, és minden élő egy hatalmas egésszé kapcsolódik össze, melynek középpontjában a föld anyaisten, Eywa áll. (Grace felfedezi, hogy Pandora minden fája elektro-kémiai kapcsolatban van, amely együttesen olyan hálózatot alkot, mint egy hatalmas agy.)

Az Avatar vallása

Az Avatar nem titkolt törekvése, hogy csöppet sem újkeletű vallások, a pogány animizmus és a panteizmus felé terelje nézőit. Nem újdonság ez a fejlődés-elmélet (evolóció) elterjedése miatti „új” vallási virágzás idején. Manapság sajnos, sok ember elhiszi, hogy a természet leszármazottai, a világegyetem termékei vagyunk, nem pedig a csodákat tevő, imádságot meghallgató, igazságot kijelentő személyes Isten teremtményei. Ha a Biblia tanításának elutasításával akarjuk figyelembe venni az emberi lét lelki vonatkozásait, akkor magát a teremtettséget tekintjük istennek.
Nyugaton ennek a folyamatnak lett az eredménye a keleti monisztikus gondolkodás, amely a New Age formájában jelent meg. Ezek a hiedelmek könnyen összeolvadnak hiper-környezetvédelmi nézetekkel. Az Avatar sikeresen és csábítóan mossa össze mindezt.
A film sajnos abba az irányba hajlik - az ET (a földönkívüli) történetéhez hasonlóan -, hogy a New Age üzenetének felhasználásával megerősítse, más bolygókon is kialakulhatott az élet, és ezek a külső világok a béke és a megváltás üzenetét közvetítik felénk.

Kommunikáció na'vi stílusban

A na'vik a természettel való kommunikációját a mindannyiuk rendelkezésére álló anatómiai eszköz (talán farok bojtnak nevezhetnénk) segíti. A New Age követői csak sárgulhatnak az irígységtől, látva a na'vik biológiai USB csatlakozóját és kábelét, amelynek segítségével hozzákapcsolódhatnak bármilyen másik élőlényhez és a kapcsolat által megoszthatják lelkeiket.
A na'vik, ha éppen nem a fák tetejéről vetik le magukat szédítő mélységekbe miközben a természetistennőnek énekelnek, akkor repülő sárkánygyíkokon lovagolnak, vagy lovakra emlékeztető élőlényeket ülnek meg, melyek hatalmas mennyiségű nektárt szürcsölnek ki óriásvirágokból.

Jake-nek először - amíg nem ismeri meg a pandorai életet - szimpatikus Quoritch ezredes. A filmbeli történet előrehaladtával azonban egyre ellenszenvesebb lesz. Jake avatar testében egy alkalommal miközben eltávolodik felderítő csapatától, megismerkedik Pandora biológiai világával, amely egyszerre lenyűgöző, izgalmas és veszélyes. Ekkor találkozik Neytiri hercegnővel, a na'vi lánnyal, aki megmenti az életét és fokozatosan bevezeti saját kultúrájába. Jake beleszeret Neytiribe és népébe. Hovatartozását megváltoztatva, avatar-Jake, a haladó gondolkodású tudóssal Grace-el az oldalán, lázadásra bíztatják a na'vikat a Földről érkező megszállókkal szemben. Az ellenállás egy utolsó gigantikus harcban csúcsosodik ki. A csata után a Föld lakói ökológiailag romba döntött bolygójukra térnek vissza, méghozzá a számukra végképp megszerezhetetlen ásványi anyag nélkül.

Vidám történet

Az Avatar számítógépes grafikai megoldásai káprázatosak, Pandora földöntúli biológiája meggyőzően valóságos. Bármit gondolunk is a film mögöttes szándékáról, az Avatarban minden megvan a működőképes sztorihoz, és ahogy mindezt James Cameron (a Titanic híres rendezője) szövi, tényleg magával ragadó.
Időtlen témák valóságos tárháza a film: a gonosz ezúttal az igazságtalanság formájában jelenik meg. Az erős elnyomja a gyengét, de végül veszít; a kezdeti nehézségek ellenére kibontakozik a szerelem, veszélyek leselkednek mindenhonnan, de végül a hős és a hősnő legyőzi őket. Természetesen, megjelenik a végső apokaliptikus, mindent eldöntő harc a világosság és a sötétség között és végül győz a jó.
Ahogy az lenni szokott, a két tábor összecsapása két ember mindent eldöntő személyes harcában csúcsosodik ki. Ebben az esetben a két tábor képviselője az ezredes és a leszázalékolt katona.
Természetesen, a valóság sokkal összetettebb. Szociológiai, politikai kérdések mentén maguk a keresztyének is megosztottak. Míg az egyik keresztyén filmkritika elítéli a filmet a nyilvánvalóan pogány tartalom miatt, a másik igyekszik megvédeni olyan elemekre összpontosítva, amelyek esetleg illeszkednek az evangéliumhoz. Lesznek olyanok is, akik kifejezetten evangéliumi üzenetet látnak majd benne (ugyanez történt a Csillagok háborújával és a Supermannel is). Ezek a típusú magyarázatok nagy jelentőséget tulajdonítanak majd a tudósok csoportját vezető nő (Grace) angol nevének, melynek magyar jelentése kegyelem, és így tovább.

A jó mesemondó igyekszik olyan részleteket felvonultatni a történetben, amelyek ismerősek a közönsége számára, legyenek azok akár bibliaiak, vagy más forrásból valók – a rendező, James Cameron, pontosan ezt teszi. Nézzünk most meg néhányat, ezek közül:

Ahogy Cameron a nézővel filmkockáról filmkockára felfedezteti Pandora biológiai csodaországát, a gyermekien ártatlan magas kék avatar-Jake szemével, rögtön Ádám és Éva jut eszünkbe. Különösen, amikor avatar-Jake „Évája” egy szép és különleges gyümölcsöt ajánl fel a fiúnak.

Az Édenkert

A buja dzsungel-erdő Pandora neve a görög mitológiából származik. A Biblia első könyve (Genezis) beszámolójához hasonlóan, a mitológiai történet a gonosz megjelenését mutatja be egy eredetileg ártatlan, problémamentes világban. Ennek a buja erdőnek is van egy különleges központja, a Lelkek fája, amelynek spirituális jelentősége van. Az „Éden hasonlatnak” természetesen megvannak a maga korlátai, hiszen Pandorán az állatok megeszik egymást és a na'vik vadásznak az állatokra.

Krisztus alakja

Jaket kiválasztják a bátyja helyett és a férfi végül a na'vik megmentője lesz. Célját úgy éri el, hogy egy lesz közülük (Krisztus is része lett az emberi fajnak hogy megváltónk lehessen). Jake a történetben saját avatarjaként újjászületik.

Romeó és Júlia

Jake avatarja és Neytiri hercegnő bontakozó szerelmét mindkettőjük „családja” ellenzi. Na'vi külseje ellenére, Jake-ről nyilvánvaló, hogy nem ugyanolyan lény (még a nyelvüket sem beszéli). A lány sem hétköznapi na'vi, hanem királyi sarj.

Erin Brockovich

A magányos hős, aki maga mellé állít másokat a kegyetlen, környezetromboló vállalat hatalmával és kapzsiságával szemben vívott hosszú, ám igazságos harcban. A harácsolás áldozatai meglehetősen gyenge „kis-emberek”, de végül a harcban győznek és a főszereplő végül ünnepelt hősükké válik.

Katonai terjeszkedés

Erre a cikk elején a vietnámi és iraki háború kapcsán már utaltunk. Még ide lehet sorolni a vadnyugati Custer tábornok példáját is.

Mitológiai erdőlakók

A Földől érkezők Pandorán létesített állomáshelyükön a na'vikat misztikus, veszélyes „erdei népnek” tartják – valahol a sűrűben élnek, homályos félelem övezi őket és mégis furcsán, ellenállhatatlanul vonzóak. Fülük alakja a görög erdők lakójának, Pánnak (furulyán játszó isten) és a szatíroknak a képét idézik fel szarv és szőrz nélkül.

A rettenthetetelen

Ahogyan Jake Sully bíztatja csapatát a nagy ütközet előtt, Mel Gibson által alakított William Wallace elevenedik meg a vásznon a szemünk láttára, még a kékre festett arc is stimmel.

Tigris és Sárkány

Nos, lehet, hogy ez a hasonlóság nem volt szándékos, de ahogyan avatar-Jake és a na'vik a fákról a mélybe ugranak és harcolnak, Ang Lee szürreális filmjének harci jelenetei támadnak fel.

Pocahontas

A bennszülött hercegnő összebarátkozik John Smith-el (Jake), egy kívülállóval, egy furcsa, ellenséges megszálló csapat tagjával, és megtanítja népe szokásaira.

Röviden, a bibliai vagy biblián kívüli képek és motívumok valóban fellelhetőek a filmben (fel is használhatók egy-egy beszélgetés elindítására). Jelen van azonban sok más forrásból összeollózott elem is. Hiszen a rendező el akarja érni céljait: a biztos kasszasikert és a közönség meghódítását, miközben meg van győződve hogy jót tesz, ha korunk trendi vallási irányzatait súlykolja a nézőbe.

Teremtés kontra öko-pogányság

A film által sugallt világnézet szerint, a Biblia teremtésen alapuló valóságmagyarázata ellenséges „filozófia”. Az emberek nem Isten képére teremtettek, ahogyan azt a Mózes első könyve kijelenti, hanem a természetből nőttek ki. Mivel minden élőlény ugyanabból az élő anyagból áll, (nemcsak a csimpánzok, akik a darwini felfogás szerint a rokonaink) a férgek, a muslicák, mind részei az élő egésznek, melynek eredete a „Föld Anya”. Világunk gonoszsága eszerint nem az ember bűnéből fakad, hanem a biológiai kapocs fel nem ismeréséből. A halál nem szép dolog, de nem betolakodó ellenség, hanem évmilliók óta mindig is jelen volt. A halál tehát „természetes”, és látható a na'vik példájából, hogy a halállal a kölcsön vett energiával visszakapcsolódunk az élet-láncba, vagy a Föld-Istennőbe. Az „öko-hit” elkötelezettjei, gonosznak gondolják a természet (felelős) irányításának gondolatát (1 Móz 1, 26) és öko-gonosznak tartják.
A bibliában hívők, mindegy mennyire osztoznak a kapzsiság és nemtörődöm magatartás miatt súlyosbodó környezetszennyezésben, nem csatlakozhatnak a „biológiai kapcsolat”, „megszentelt föld” gondolathoz. A szent ligetben lejátszódó jelenet (melyben a na'vik árnyait látjuk imbolyogni és kántálni szent fájuk gyökerei között) pogány elgondolás, és teljesen idegen a biblikus keresztyénségtől. A teremtés Istene szent, nem pedig teremtésének eredménye, mely megbecsülést érdemel ugyan, de imádatot semmiképpen.

Kétfajta békesség

A keresztyénség tanítása szerint, személyes békére csak akkor jutunk, ha megbékélünk Istennel, Isten Fiának, Jézus Krisztusnak az engesztelő áldozatán keresztül. Azért van szükségünk az Istennel való békekötésre (Genezis könyve), mert ősünk, Ádám, ellenségeskedést támasztott közöttünk és Isten között. A teljes világbéke csak akkor jön el, ha az átok levétetik és Isten helyreállítja a világot bűn nélküli, halál nélküli tökéletességben, amit egykor elvesztettünk.
Az Avatar ennek ellentétét javasolja, vagyis a béke fokozatosan jön el, majd akkor ha elfoglaljuk helyünket a természetben, mint a természet része. A pogány kultúrák gyakran váltak áldozatává az elnyomó keresztyéneknek, akiknek működésképtelen, és gyakran hamis hitvilága megakadályozta, hogy megértsék a természethez közel élők kultúráját. Vannak igazságmorzsák eltemetve ebben a történetben, de ezek még tovább növelik annak veszélyét, hogy a nézők kevésbé álljanak ellen, és elfogadják a film által képviselt új-pogány téveszméket.

Konklúzió

Ha a 3D-s mozikban használt szemüveg mellett, hitünk szemüvegét is magukon tartjuk, nemcsak egy briliáns sci-fi filmet fogunk látni, hanem kezdeményezői lehetünk néhány beszélgetésnek, melynek során lelepleződhet, hogyan kapcsolódnak össze a nagy vallási és világnézeti konfliktusok, melynek középpontjában a teremtés/evolúció kérdése áll. Ezáltal természetesen, minden erőszak nélkül mondhatjuk el az evangéliumot az Egyetlenről, aki bejött ebbe a valóságos világba, - nem James Cameron fantázia világába -, hogy megmentsen bennünket.

Forrás: http://patriotupdate.com/exclusives/read/76/avatar-movie-review

a cikket fordította: Weberné Zsikai Mária


Avatar (2009)

színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi, 166 perc, 16 éven aluliak számára nem ajánlott

rendező: James Cameron
forgatókönyvíró: James Cameron
operatőr: Mauro Fiore
zene: James Horner, Simon Franglen
producer: James Cameron, Jon Landau

szereplők:
Sam Worthington (Jake Sully)
Sigourney Weaver (Dr. Grace Augustine)
Zoe Saldana (Neytiri)
Stephen Lang (Miles Quaritch)
Giovanni Ribisi (Selfridge)
Michelle Rodriguez (Trudy Chacon)
Joel Moore (Norm Spellman)
CCH Pounder (Moha)
Dileep Rao (Dr. Max Pate)

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

Noé
2014. március 29. szombat
Darren Aronofsky Noé című filmje merészen birkózik a Szentírás szövegével, amelynek eredménye egy...
Rumnapló (The Rum Diary)
2011. november 29. kedd
Hazai bemutató: 2011. december 1. színes, feliratos, amerikai kalandfilm, 120 perc, 2011 16...
Avatar
2010. október 28. csütörtök
Avatar világ A filmek – hasonlóan a festészethez, az irodalomhoz, vagy a kultúra más kifejező...
A Wall Street farkasa és Walter Mitty titkos élete
2014. január 01. szerda
Az idei ünnepi mozikínálat több meglepetést is tartogatott a mozirajongók számára. Sokan már az...
Az Argo-akció
2012. november 22. csütörtök
Közel-kelet. Amerikai követség. Dühöngő muzulmán diákok egy csoportja a kapuk előtt amerikai...
Demóna - lenyűgözően látványos miközben az Ördöggel szimpatizál
2014. június 10. kedd
Sokan viszolyognak minden Walt Disney filmtől, és bár én nem tartozom közéjük, a Stúdió legújabb...
Csúcshatás (Limitless)
2011. április 18. hétfő
(színes, feliratos, amerikai akcióthriller, 105 perc, 2011)  A Csúcshatás lehetne sokkal...
Lincoln
2013. február 05. kedd
Steven Spielberg legújabb alkotása a legkevésbé „spielberges", mégis bombasiker lett. Az első...
Élve eltemetve (Buried)
2011. máj. 16. hétfő
  16 éven aluliaknak nem ajánlott!   Ha rettegsz a bezárt, szűk helyeken, akkor az...
A félszemű és a Fekete hattyú
2011. január 24. hétfő
  (Filmszemle az Oscar-díj átadás előtt) Hamarosan újra átadják a filmipar legrangosabb...

Könyvismertető

Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

Kövess minket facebookon!