A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

Események nem találhatóak

Rumnapló (The Rum Diary)

Rumnaplo1Hazai bemutató: 2011. december 1.

színes, feliratos, amerikai kalandfilm, 120 perc, 2011

16 éven felülieknek

„Igyál, cigizz, igyál, vagy a kettőt együtt, éld túl a másnaposságot (remek rá az Aspirin), és kezdj mindent előről!” Nagyjából ez lehetne a Rumnapló refrénje, és valljuk be, nem is nagyon várhatunk mást egy alkotástól, amely Hunter S. Thompson életének bemutatására vállalkozik. Mentségére legyen mondva, a film távolról sem akar rábeszélni a tudatmódosító szerek használatára.

A lassú folyású film mélyebb témák feldolgozásával kecsegtet, bepillantunk a politikai és üzleti korrupció világába, de a rendező csak a felszínt karcolja meg.

Amikor kigyúlnak a lámpák a vetítés után, egyre csak azon gondolkozunk, ki lehetett a célközönség, és tulajdonképpen miért is készült el a film.

A Rumnaplóban Johnny Depp másodszor alakítja a rátartian kicsapongó, a gyertyát két végén égető gonzo-újságírót, Hunter S. Thompsont. (Először 1998-ban a Félelem és reszketés Las Vegasban című filmben játszotta Thompson alteregóját.) Depp életét és eddigi karrierjét ismerve nagyon könnyű megérteni, mi csábította vissza ebbe a szerepbe. Thompson egy életen át tanulmányozta, hogyan lehet egy értelmes életcélt kereső embernek magát szisztematikusan tönkretennie. Amellett, hogy különböző tudatmódosító szerekkel kísérletezett, született agitátor volt, egy lázadás-függő. Ez teszi őt „szent-bűnössé” sokak, különösen életre szóló barátja, Johnny Depp, Hollywood egyik ügyeletes szupersztárja szemében, aki még annyi év után is rossz fiú akar lenni.

Hunter S. Thompson (1937-2005) amerikai újságíró, a gonzo-újságírás műfajának kiagyalója volt. A gonzó lényege az erős szubjektivitás, a tények és a fikció vegyítése, amit a szerző úgy ér el, hogy az eseményekről tudósító újságíró maga is részt vesz a leírt eseményekben, olyannyira, hogy azok központi szereplőjévé válik. Mindennek célja az üzenet hatásának felerősítése. A gonzó-újságírás szerint a tényekhez való makacs ragaszkodás nélkül is lehet igazat írni. Thompson az alkohol, az LSD, a meszkalin és a kokain rabja volt. Imádta a fegyvereket, megrögzötten gyűlölte Richard Nixont, és elszántan rombolta a tekintélyelvű rendszereket. 67 éves korában saját fegyverével vetett véget életének.

A film Thompson önéletrajzi naplóján alapszik, amit 22 éves korától csak úgy mellékesen írogatott és 1998-ban húzott elő a fiókjából.

A Rumnapló a tespedt, buja Puerto Ricó-i trópusi város, San Juan tengerpartjára repít bennünket. Az 1960-as években járunk és Paul Kemp (Johnny Depp) munkát keres. Egy koszos kis helyi újságnál landol, amely elsősorban az országba érkező amerikaiak számára készül. Kemp, mint fiatal, tapasztalatlan Thompson mosolyog ránk a vászonról, a dandy, akinek a vadság még a vérében tombol. A színészi játék azonban többé-kevésbé ugyanaz, mint az 1998-as moziban. Depp úgy bámul a végtelenbe, mintha agyát lassan megemésztenék a férgek, és beszédstílusát a monoton hanghordozás teszi egyedivé. Lehetne ezt a fajta alakítást „cool”-nak nevezni, de az is lehet, hogy egyszerűen csak felszínes.

Paul Kemp fanyar ember, akit tekintélyes mennyiségű alkohol fűt, és bár a filmben kalandorként mutatkozik be, mégsem akad az útjába egyetlen vérbeli kaland sem.

Rumnaplo2Hadat üzen ordítozó szerkesztőjének, E.J. Lottermannak (Richard Jenkins), majd barátságot köt a lap fotósával, a kisiklott életű Bobbal (Michael Rispoli), aki ivócimborája és „fegyverhordozója” lesz. Ők ketten, mint mindenki más a szigeten, folyamatosan isznak, nagyon sokat, főként rumot. Nehéz, ha nem lehetetlen olyan jelenetet találni a filmben, ahol ne lenne pohár a szereplők kezében.

Moburg, a szerkesztőség másik tagja annyira át van itatva alkohollal, hogy rá már csak a legerősebb rum képes hatást gyakorolni, amit az egyik jelenetben úgy bizonyít, hogy egy meggyújtott gyufa lángjába alkoholt fúj, ami masszív lángra lobban. Az alkohol Moburg agyát és lelkét is felemésztette. Megveti a kereszténységet, ám nagyon nyitott a woodoo iránt, úgyhogy hóna alá veszi a főhőst, és a helyi, szinte népszokásnak számító kakasviadalra készülve egy hermafrodita jóshoz viszi, aki pénzért átkokat és áldásokat oszt megrendelésre. Vigyázat, ezután egy kidolgozott woodoo jelenet következik!

Kemp, miközben megpróbálja megtalálni saját hangját, áttámolyogva hedonista céltévesztett életén, összefut a város legbefolyásosabb amerikai üzletembereivel is, köztük Sandersonnal (Aaron Eckhart), aki homályos és kétes üzleteket köt. Azután felbukkan Sanderson barátnője, Chenault, a végzet asszonya, akit Amber Heard alakít gyönyörűen sminkelve, mintha éppen egy korabeli újság címlapjáról lépett volna le tűzvörös ajkakkal, csillogó barna bőrrel, Grace Kelly ruhákban. Sanderson tervei szerint a tengerpartot hamarosan kiváltságos amerikai turisták paradicsomává alakítja. Pénzügyi svindlijét a film úgy ábrázolja, mintha Kempet ez vezetné el a kapitalizmus gonoszságának felismerésére. Sajnos, nekünk mindez már nagyon laposnak tűnik. Kemp azt hitte, leleplezi az igazságtalan cselszövőket, az igazságtalanság végül megbukik, a gonoszok meglakolnak, de hangja végül elhal, mint holmi víz alatti morajlás, rummal és woodoo-val felhígítva.

Rumnaplo3

A film látványvilága azonban lenyűgöző, valóságos vizuális paradicsom pálmafákkal, színes, korhangulatot árasztó apró részletekkel, Chenault káprázatos koktélruháival, egy piros Chevy kabrióval, amely minden idők egyik legkultikusabb autója.

A rendező, Bruce Robinson nevéhez már fűződik egy kultfilm, a Mi ketten (Withnail and I), amelyben egy hasonlóan lepusztult figura életét mutatja be, rengeteg mondanivalóval.

Az utóbbi rendezői próbálkozás nem lett telitalálat, pedig Thompson élete szolgáltatott volna alapanyagot.

Hunter S. Thompson egyszer így ír a naplójában: „Mint annyian mások, én is kereső voltam, elégedetlen és időnként egy agyament pokoljáró. Soha nem pihentem meg elég sokáig ahhoz, hogy komolyan elgondolkodjak. Mégis úgy éreztem, a becsületes utat választottuk, és a legjobbak közülünk felérnek majd a csúcsra. Ugyanakkor nem tudtam szabadulni attól a sötét gyanútól, hogy az életünk veszett ügy, hogy mindannyian színészek vagyunk, becsapjuk magunkat egy értelmetlen bolyongás közben. A két pólus - a nyugtalan idealizmus és a közelgő vég - közötti feszültség hajtott előre."

Rumnapló (The Rum Diary)

rendező: Bruce Robinson

író: Hunter S. Thompson

forgatókönyvíró: Bruce Robinson

zeneszerző: Christopher Young

operatőr: Dariusz Wolski

producer: Christi Dembrowski, Johnny Depp, Graham King,
Robert Kravis, Anthony Rhulen

szereplők:

Johnny Depp (Paul Kemp)

Amber Heard (Chenault)

Aaron Eckhart (Sanderson)

Giovanni Ribisi (Moberg)

Richard Jenkins (Lotterman)

Amaury Nolasco (Segurra)

Michael Rispoli (Bob Sala)

Marshall Bell (Donavon)

Weberné Zsikai Mária / Budapest

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

Maisie tudja
2014. február 24. hétfő
Maisie (Onata Aprile) hatéves, New Yorkban él és sok mindent tud. Tudja, hogy hivatásos rock...
Szerelempróba (Fireproof)
2011. április 01. péntek
„Mert az Istennek beszéde élő és ható, és élesebb minden kétélű fegyvernél, és elhat a szívnek és...
Lincoln
2013. február 05. kedd
Steven Spielberg legújabb alkotása a legkevésbé „spielberges", mégis bombasiker lett. Az első...
A mindenség elmélete
2015. január 22. csütörtök
Minden évben, már szeptemberben elkezdődik a film-díjakért...
A lélek hullámlovasa (Soul Surfer)
2011. június 24. péntek
(DVD megjelenés: 2011. augusztus 9.) Már javában tombol a nyár és a vakáció is elkezdődött, így...
Gázt! (Drive)
2011. október 12. szerda
színes, feliratos, amerikai akciófilm - 2011 (100 perc) Csak felnőtteknek! Nicolas Winding Refn...
Rio
2011. máj. 02. hétfő
színes, magyarul beszélő, brazil-kanadai-amerikaianimációs vígjáték, 96 perc, 2011 Egyszer volt,...
Prometheus
2012. szeptember 29. szombat
színes, magyarul beszélő amerikai sci-fi, 126 perc, 201216 éven felülieknek DVD-n megjelenik:...
Förtelmes főnökök (Horrible Bosses)
2011. július 25. hétfő
Hazai bemutató: 2011. július 28. „A halál – állítja egy régi orosz mondás – minden bajra...
Született feleség (Potiche)
2011. augusztus 25. csütörtök
(színes, feliratos, francia vígjáték, 103 perc, 2010)Hazai bemutató: 2011. augusztus 25. A...

Könyvismertető

Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

Kövess minket facebookon!