A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

Események nem találhatóak

Reflektorfényben a túlevés

Gluttony s„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk elszegényedik ...' (Péld 23,21).

A Bibliában a bűnnek sokféle meghatározása van: 'Az alattomos bolondság vétek ...' (Péld 24,9), 'Mert minden, ami nem hitből származik, az bűn' ( Róm 14,23), 'Aki tehát tudna jót tenni, de nem teszi: bűne az annak' (Jak 4,17), 'Minden gonoszság bűn' (1Jn 5,17), 'Aki bűnt cselekszik, törvényszegést követ el, mert a bűn törvényszegés' (1Jn 3,4). Ezek az igék úgy tekintenek a bűnre, mint akarati cselekvésre. A bűn az, amikor azt választom, hogy Isten Igéjével szemben cselekszem." - így kezdődik a szerzőnő, Shannon McCoy alig több mint hatvan oldalas könyve, amelynek címe: Segítség! Az étel rabja vagyok (Help! I am a Slave to Food) (DayOne Publication)
Majd így folytatja: „Lehet, hogy nem hiszed. hogy a falánkság, a túlevés bűn. Sokunknak az agyát átmosták a 86514581magazinok képei és cikkei, a televíziós műsorok, amik azzal traktálnak bennünket, hogy a baj oka: maga az étel. Nem a megfelelő élteleket eszed, és nem a megfelelő időben. Néha még a keresztyének is azt gondolják, hogy a falánkság nem más, mint étrendi probléma, és nem bűn. Másrészt viszont lehet, hogy tudod, a falánkság bűn, de nem tűnik a dolog igazán komolynak, mert amolyan 'kisbűnként' kezeljük, ami elfogadható a gyülekezetben. A túlevésről nem szólnak prédikációk, vagy nem írnak könyveket ...
A világ és mi, keresztyének is főként azzal foglalkozunk, hogy kezelést kapjunk a túlevésre, ahelyett, hogy szembenéznénk a bűnbánat és az engedelmesség személyes felelősségével."

A felsorolt igehelyek tanúsága szerint a túlevés a bolondság és nem a hit eredménye. A bolond ember elmulasztja a helyes dolgot. Figyelmen kívül hagyja a törvényt, és nem gyönyörködik az igazságban.
A következőkben egy olyan ember vallomását olvashatjuk, aki sokáig küzdött a túlevéssel:
144758568„Képtelen voltam ellenőrzésem alatt tartani az evési szokásaimat. Abban az időben csak azért ettem, hogy kielégítsem a vágyaimat. Ennek az lett az eredménye, hogy az egészségem nagyon megszenvedte azt az időszakot. Az életemmel és a testemmel, amit pedig Istentől kaptam, nem dicsőítettem Istent. És akkor végre szembesültem vele, hogy az, ahogyan az ételhez viszonyulok: bűn. Tudtam, hogy amit az evéssel művelek, az nem jó, de ez volt az első alkalom, amikor megértettem, hogy amit művelek az bűn."

Shannon a könyvében és a könyv megjelenése kapcsán vele készült interjúban többször is nyilvánvalóvá teszi és elismeri olvasói előtt, hogy az ő életét is uralta egykor a túlevés, majd beszámol arról, hogyan változtatták meg a Szentírásban olvasott Igék. A változás azzal kezdődött, hogy elismerte, mennyire komoly a problémája.

A túlevés az egész életet meghatározó bűn, és kihat teljes életviteledre. Befolyásolja értelmedet, testedet, lelkedet, szívedet, érzelmeidet, kapcsolataidat, még pénzügyeidet is. A túlevés megismétlődik, úgyhogy szokássá válik, szinte már második természetté. Uralja, a lényed mélyéből irányítja életedet.

Vizsgáljuk meg néhány jellemzőjét!

Már többször próbáltad megállítani ...
Már minden, a földön ismert diétát kipróbáltál, de a rendszeres túlevésed nem változott. A probléma gyökere az, hogy nem veszed komolyan ezt a bűnt.

Másokat, vagy a körülményeidet hibáztatod saját kudarcodért.
Lehet, hogy a körülötted zakatoló világ azt tanítja, a felelősség elsősorban édesanyádat terheli, aki arra kényszerített gyerekkorodban, hogy minden étkezéskor, mindent meg kell enni a tányérodról, amit kiszedtél magadnak. Lehet, hogy a genetikai adottságaidat hibáztatod, vagy a rossz fogyókúrás étrendedet, mondván, hogy ez a diéta neked nem működik, mert túl szigorú. Lehet, hogy bűnöd miatt Istent hibáztatod, mert nem változtatja meg körülményeidet, sóvárgásodat és így tovább. Ezért teljesen elsikkad, amire Pál apostol figyelmeztetett: „Tehát mindegyikünk maga fog önmagáról számot adni az Istennek." (Róm 14,12)

Tagadod, hogy a túlevés bűn. Elhiszed, amit a világ mond a túlevésről. Elhiszed, hogy a valódi probléma az, hogy rossz az önértékelésed, vagy beteg vagy. Visszautasítod azt a lehetőséget, hogy a cselekedeted bűn, ezért nem dicsőíti Istent. Bűn helyett gyengeségnek nevezed.

Meggyőzöd magad, hogy nem vagy a túlevés rabja, és akkor hagyod abba, amikor akarod. Be kell vallanod 136997843magadnak, hogy a túlevés rabságban tart. Jézus azt tanítja, hogy „Bizony, bizony mondom néktek, hogy aki bűnt cselekszik, a bűn szolgája" (Jn 8,34). Azt hiszed, hogy ura vagy az evési szokásaidnak, mindannyiszor, amikor egy új fogyókúrába vagy edzésprogramba kezdesz. Annak a megtévesztésnek az áldozatává válsz, hogy majd ez a terv fog megmenteni téged. Egy életet domináló bűnből való szabaduláshoz a Szentlélek szabadítása szükséges, szabaddá válj.

Túlevésed öröme csak rövid ideig tart, azonban az okozott kár hosszútávú. Úgy érzed, nem tudsz úrrá lenni sóvárgásodon. Engedsz a kísértésnek, majd újra és újra eszel. Látod, hogy növekszik a súlyod és a ruháid egyre szűkebbek. Depressziós vagy, mert nagyon nem tetszik, amit a tükörben látsz. Vérnyomásod veszélyes magasságokba szökik, és fájnak a térdeid, amikor megpróbálsz felgyalogolni a lakásodig vezető lépcsőn. Ennek ellenére újra sok-sok ételt tömsz magadba, és nem jön a megkönnyebbülés, amit keresel.

Túleszed magad, amikor senki sem lát. Ha a túlevés uralja életedet, akkor a külső viselkedésedet megpróbálod eltitkolni, elrejteni – zugevő leszel. Bűnöd elrejtése csak még mélyebbre visz, és nagyobb rabságba taszít. Meg kell értened és hinned kell, hogy a bűnvallásban erő van. „Valljátok meg azért egymásnak bűneiteket és imádkozzatok egymásért, hogy meggyógyuljatok. Nagy az ereje az igaz ember buzgó könyörgésének." (Jak 5,16)

6524-000125Tudod, hogy a túlevés elhomályosítja Jézus Krisztust az életedben, és botránkozást okoz másoknak. Bűnt elkövetni, miközben tudod, hogy tönkre teszed Jézus Krisztus üzenetét, még mélyebbre süllyeszthet a rabságban. Tudnod kell, hogy a túlevés mindenkire hatással van a környezetedben: házastársadra, gyerekeidre, munkatársaidra, még a meg nem tért rokonaidra és barátaidra is. Nem tudsz másokat inteni és biztatni a Krisztussal való járásra, ha tudatosan bűnt követsz el a jelenlétükben. Látják a tehetetlen küzdelmedet a túlevéssel, és lehet, hogy nem hiszik el Krisztus szabadító erejét.

Tudod, hogy Isten Igéje bátorít a bűn elhagyására és a szabadságra. Büszkeség és a lázadás van a problémád mélyén. Lehet, hogy már hosszabb ideje vagy keresztyén, és tudod, Istennek nem kedves a falánkságod. De te nem veszel Isten parancsáról tudomást, hogy dicsőítsd őt, amikor eszel: „Akár esztek tehát, akár isztok, bármi mást cselekesztek, mindent Isten dicsőségére tegyetek!" (1Kor 10,31). Visszautasítod, hogy Isten hűségében bízz, és elfogadd az általa biztosított menekülési utat: „Emberi erőt meghaladó kísértés még nem ért titeket. Isten pedig hűséges, és nem hagy titeket erőtökön felül kísérteni; sőt a kísértéssel együtt el fogja készíteni a szabadulás útját is, hogy el bírjátok azt viselni" (1Kor 10,13).

Tudod, hogy cselekedeteid (gondolataid, szavaid) nem tesznek hasonlóvá Jézus Krisztushoz.
Lelkiismereted vádol a bűn miatt. Tudod a szíved mélyén, hogy viselkedésed nem kedves az Úrnak, hiszen az igazi vágyad az, hogy önmagadnak kedveskedjél.

A túlevés nem függőség

Sokan, akiknek a túlevés problémát jelent, ételfüggőnek nevezik magukat, azt gondolva, hogy az étel függésében élnek. A szenvedélybetegség nem bibliai fogalom. A világ a szenvedélybetegség fogalmát azokra használja, akiket valamilyen anyag tart az irányítása alatt.
„Odaszánni vagy alárendelni magunkat valaminek negatív hatása ellenére" - hangzik az addikció az egyik lexikonból vett meghatározása. Azonban veszélyes a túlevést addikciónak nevezni, mivel ez aláássa a személyes bűnbánatot. Ha a probléma nem a bűn, akkor különböző elméletekben fogsz megoldást keresni, nem pedig Jézus Krisztus személyében.

A túlevés: bálványimádás

Az addikció bibliai megfelelője a bálványimádás. A túlevés bűne bálványimádás. A bálványimádás a teremtett dolgok imádása és tisztelete a Teremtő helyett. Gyomrodat és étvágyadat imádod, miközben ételekben dúskálsz. Jobban vágysz az ételre, mint Teremtődre. A probléma nem feltétlenül az étel, amit elfogyasztasz, hanem hogy kit imád a szíved. Mielőtt megszabadulhatnál a falánkság bűnéből, el kell ismerned, hogy bálványimádó vagy. Ha leleplezed, megbánod bűnödet, add oda magad, szíved Jézus Krisztusnak. Megalapozott a belső reményed, hogy ha elfordulsz a hamis istenektől, és Jézusnak alárendeled az életedet, ő meg tudja bocsátani bűneidet, és meg tud szabadítani a túlevés bűnéből.

Isten kegyelme képessé tesz bennünket a változásra

„Ne uralkodjék tehát a bűn a ti halandó testetekben, hogy engedelmeskedjetek kívánságainak. Tagjaitokat se 82842283adjátok oda a bűn szolgálatára, hogy a gonoszság fegyvereivé legyenek. Hanem adjátok oda magatokat az Istennek, mint akik a halálból életre keltetek. Tagjaitokat is adjátok át az igazság fegyvereiként az Istennek. Hiszen a bűn nem fog uralkodni rajtatok, mert nem a törvény, hanem a kegyelem uralma alatt éltek." (Róm 6,12-14)

Ez az igeszakasz arra figyelmeztet bennünket, hogy térjünk meg a túlevés bűnéből, és reménységet ad arra, hogy Isten hatalma meg tud bennünket változtatni. Engedelmes hívő emberek mértékletessége bizonyítja, hogyan tesz képessé Isten kegyelemmel teljes ereje a túlevésből való szabadulásra, és erőt ad egy fegyelmezett, ámde szabad életre.

Hozzászólások  

 
#1 Gálová Eva 2014-01-30 15:07
A túlevéssel ellentétben a kevesebb étel, amit az ember a fogyokurához alkalmaz- az nem bun ?
 
 
#2 Kristóf 2014-01-31 22:17
Miért lenne bűn? A kérdés itt sokkal inkább a motiváció, a kívánságaink/vágyaink, a szívünk legmélye - ezt kell megvizsgálni.

Ha valaki tényleg túlsúlyos, vagy túl nagy a hasa, stb. az teljesen normális, hogy az optimális testsúlyhoz/testalkathoz szeretne közelíteni. Más kérdés, hogy ha az ember olyan életmódot élne, amire Isten alapvetően teremtette, tehát meglenne a napi kellő mozgás, akkor ehetne nyugodtan (mértékkel persze), nem lenne probléma az elhízás, mert úgyis lemozogná napközben.

Ma ezt lehet kompenzálni sportolással és/vagy fogyókúrával, csak ne csapjon át a másik végletbe, amikor már az optimális alá csökkenti valaki a testsúlyát. Ennek az oka többnyire talán az önmagával való elégedetlenség, azt hiszi magáról, hogy másik megvetik emiatt, nem fogadják el, nem menő, stb. tehát hiúság, ami már bűn.
 
 
#3 Gálová Eva 2014-02-05 13:58
Az alkohol utáni vágy is túlevásvágy, nem ?
 
 
#4 Szabo Gabor 2014-02-21 23:54
Elsosorban ne keverjuk a koverseget a falanksaggal,nem minden kover falank,van aki betegseg miatt kover .A falanksag egyenlo rest hasak,vagy akiknek hasok az Istenok, semmi se szamit csak mindent betolteni a bendobe.Szeretnem latni milyen erzessel tudna egy falank jo etvaggyal enni afrikai ehezo gyerekek kozott,abojt viszont se nem bun es meg egeszseges is hajra mindenki....
 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

HÍRmorzsák 2.
2011. augusztus 16. kedd
"Gyerekként nem rendelkezel hatalommal. Termetre kicsi vagy és gyenge, a felnőttek pedig mindig...
Az élet fája (The Tree of Life)
2012. január 13. péntek
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 139 perc, 2011 „Két lehetőség van az életben. A természet...
Rio
2011. máj. 02. hétfő
színes, magyarul beszélő, brazil-kanadai-amerikaianimációs vígjáték, 96 perc, 2011 Egyszer volt,...
Tegnap éjjel (Last Night)
2012. máj. 21. hétfő
színes, szinkronizált amerikai-francia dráma, 93 perc hazai bemutató: 2012. május 24. Dráma nem...
Skyfall
2012. október 27. szombat
A legújabb James Bond film igazi sztárparádé. A 007-es ügynök-sorozat 50. születésnapját nem...
Szerelem (Amour)
2013. március 02. szombat
A provokatív témákat boncoló osztrák rendező, Michael Haneke legújabb filmje a Szerelem, szinte...
Förtelmes főnökök (Horrible Bosses)
2011. július 25. hétfő
Hazai bemutató: 2011. július 28. „A halál – állítja egy régi orosz mondás – minden bajra...
A hatalom árnyékában (The Ides of March)
2012. január 27. péntek
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 101 perc, 2011 Hazai bemutató: 2012. január 26. A...
Noé
2014. március 29. szombat
Darren Aronofsky Noé című filmje merészen birkózik a Szentírás szövegével, amelynek eredménye egy...
Egy háború
2016. március 08. kedd
A háború című dán mozi hatalmas feszültséggel...

Könyvismertető

12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

Gyermeknevelés - fegyelem és engedés

Ha Isten gyermekekkel ajándékozott meg, akkor azt a különleges missziói küldetést is adta, hogy a szeretet, gondoskodás, tanítás és nevelés nyelvén vigyük őket közelébe. A szülők gyermekeik iránti kapcsolatában is Isten lénye kell, hogy kiábrázolódjon.

A kisgyermek apját, anyját mindenhatónak gondolja, minden bújával-bajával hozzá szalad, az átélt szeretet, védelem, gondoskodás Isten tulajdonságait körvonalazza számára. A pozitív szülőélmények a későbbiekben jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy bizalommal várja a fentről jövő segítséget – immár a Mindenhatótól.

Mit jelent az Urat hordozni a családban?

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

Kövess minket facebookon!