A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

Események nem találhatóak

Fekete mise

Black Mass sA Black Mass problémás üzenetet hordoz, egy problémás, egyre lejjebb csúszó színésszel a főszerepben. A mozit a Velencei Filmfesztiválon láthatta először a közönség,

miközben a főhőst alakító Johnny Depp nagy visszatéréséről ujjongva cikkezett a filmes szakma, hogy újra komolyan veszi a színészetet. Pedig valójában semmit sem csinál másként, mint az Éjsötét árnyékban vagy A Karib-tenger kalózaiban. Újra felismerhetetlen az aprólékos munkával kidolgozott smink alatt, és ismét egy felszínesen megírt karaktert, egy félelmetes szörnyeteget alakít. Már a filmcím sejtet valamit a témáról, ugyanis a fekete mise a katolikus mise fordítottja, gyökerei a középkorra, sőt korábbi időkre nyúlnak vissza. Ma is gyakorolják a kereszténység és Jézus megcsúfolására. A szertartást a kereszttel együtt a feje tetejére állítják, az imádat tárgya a gonosz, és minden, ami szent volt, az szentségtelenné, ördögivé válik.
Egy temetést kivéve a filmben nincs mise, látunk viszont rengetek falra függesztett keresztet, miközben fokozatosan alattomos rémület uralkodik el rajtunk, hiszen itt minden a visszájára fordult, többé nem lehet eldönteni, ki a jó és ki a rossz, az igazságszolgáltatás emberei a „rossz fiúkat” védik, pedig elképesztő bűnöket követnek el.
Jimmy "Whitey" Bulger (Johnny Depp) pontosan tudja, hogyan lehet sikeres bűnöző. „Nem az a lényeg, mit teszel” – mondja a bostoni bűnbandavezér a kisfiának, miután a gyermekét rajtakapták, amint iskolatársa arcába vág –, „hanem az, hogy mikor és hol teszed, kit ütsz meg és ki van éppen jelen. Ha senki sem látta, meg sem történt.” Ez a hideg, számítóm, alattomos hitvallás hosszú éveken át remekül kiszolgálja Jimmyt. És mi a helyzet az áldozataival? Bizony, ők nem voltak ennyire szerencsések.
A mozi a Boston Globe két riporterének, Dick Lehrnek és Gerard O'Neillnek a Fekete Mise: Whitey Bulger, az FBI és az ördögi alku (Black Mass: Whitey Bulger, the FBI, and a Devil's Deal) című írásán alapul. A megtörtént eseményeket feldolgozó alkotás tehát egy valós személy, Whitey Bulger bűnének és bűnhődésének mocskos története.
Az cselekmény 1975-ben indul, amikor a dél-bostoni bandavezér, Jimmy, kábítószerre, prostitúcióra és zsarolásra épülő birodalmát nem is annyira a bűnüldöző szervek, hanem a rivális olasz maffia és gyűlölt vezetőjük, Jerry Angiulo kezdi veszélyeztetni. Jimmy szerencséjére Angiulo ügyletei szúrnak szemet az illetékes FBI körökben. Még ennél is nagyobb szerencse, hogy az olasz maffia hatalmát megtörni igyekvő ambiciózus FBI ügynök, John Connolly (Joel Edgerton) Jimmy gyerekkori barátja és rajongója. Egyszer megvédte egy játszótéri bunyóban, amit Connolly soha nem felejtett el neki.
Connolly tisztában van vele, hogy Jimmy nem ma született bárány, mégis készségesen elnézi neki „helytelen viselkedését” sőt, amikor felforrósodik körülötte a levegő, eltereli az FBI figyelmét. Ennek könnyen megfizethető ára van: Jimmynek segítenie kell Angiulo bandájának leleplezésében. Connolly meggyőzi, hogy ez távolról sem árulás. „Ez inkább egy szövetség.” – magyarázza, mert természetesen Jimmynek van erkölcsi mércéje, számára az árulás a legnagyobb bűn.
Jimmy tehát segít az FBI-nak elkapni néhány „rossz fiút”, cserébe az FBI Jimmy „rossz fiúi” felett huny szemet.
Jimmy tevékenységi körébe lassan beépül a fegyverkereskedelem. Ez a szál visz el testvéréhez, Billyhez (Benedict Cumberbatch), aki Massachusetts állam befolyásos szenátora. Burkoltan utalnak rá, bár soha nem látjuk, hogy Billy udvariasan szemet huny nehézsúlyú bűnöző testvére dolgai felett, mélységesen lojális hozzá, és semmit sem tenne annak érdekében, hogy az igazságszolgáltatás elé idézze.Johnny Depp
A történet során számtalan szereplőt lőnek agyon, sok esetben tengernyi vér kíséretében. Mindezek az emberölések előremegfontolt kivégzések, dermesztő hidegvérrel végrehajtva. Néha az áldozatok azt hiszik, minden a legnagyobb rendben van, Jimmy kedves velük, majd váratlanul és hirtelen brutálisan lemészárolja őket. Könnyen belátható, miért volt 16 éven keresztül Jimmy Whitey Osama bin Laden után a keresettebb bűnöző az FBI körözési listáján.
A rendező, Scott Cooper igyekszik bemutatni Jimmy „emberi arcát”, hogy szimpátiát ébresszen iránta a lelkünkben: kisfiát, Douglast (Luke Ryan) teljes odaadással neveli, és imádja az anyját. Mindeközben a film roskadozik a trágár szavaktól.
Mi, gyanútlan mozilátogatók olvashatnánk a történetet akár tanmeseként is, vagyis: Mi a következménye annak, ha valaki jót akar (az olasz maffia felszámolása), de rossz eszközöket használ (bűnrészességet vállal egy másik gengszterrel, aki még az olasz maffiánál is rosszabb)? Vagy lehetne történelmi, politikai tanmese is az FBI, a magas politikai körök és a bűnözők összefonódásáról, hiszen Whitey az FBI jóváhagyásával követhette el gaztetteit.
Mindez persze ne tévesszen meg bennünket. A rendező keze alatt az erőszak bemutatása sokkal inkább dicsőíti, mint kritizálja a brutalitást. Kétség nem fér hozzá, hogy Jimmy Bulger gonosz. De mindig ő irányít. Mindig megkapja, amit akar, és csak hajszálon múlik, hogy megússza. Ez több mint problémás üzenet, hiszen azt látjuk, hogy a bűn menő, lenyűgöző és nyereséges. Simán megúszhatod, ha senki nem látja.
Mindenképpen kőkemény élmény, de keresztyénként különösen is nehéz végignézni a bűn elszabadulását. Mintha a gonosz arcába bámulnánk. A bűnnek mindig következménye van, és Bulger életében a gonoszság kiteljesedése olyan mélységeket nyit meg előttünk, hogy beleszédülünk.
Semmilyen értéket nem tudok felsorakoztatni a film mellett, amiért érdemes volna rá mozijegyet váltani.

Fekete Mise

(Black Mass)

színes, feliratos, amerikai akciófilm, 122 perc, 2015

(Bemutató: 2015. november 12.)

16 éven felülieknek

 

rendező: Scott Cooper

forgatókönyvíró: Scott Cooper

operatőr: Masanobu Takayanagi

producer: Scott Cooper, Brett Granstaff

vágó: David Rosenbloom

Szereplők:

Whitey Bulger - Johnny Depp

John Connolly - Joel Edgerton

Lindsey Cyr - Dakota Johnson

Catherine Greig - Sienna Miller

Bill Bulger - Benedict Cumberbatch

Deborah Hussey - Juno Temple

 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

HÍRmorzsák 2.
2011. augusztus 16. kedd
"Gyerekként nem rendelkezel hatalommal. Termetre kicsi vagy és gyenge, a felnőttek pedig mindig...
Oscar-gála után
2011. március 03. csütörtök
2011. február 27-én kiosztották a díjakat a 83. Oscar-gálán a Los Angeles-i Kodak Színházban. A...
Everest
2015. október 01. csütörtök
Mi, akik az emberiségnek abba a 99,999 százalékába tartozunk, akik...
A mindenség elmélete
2015. január 22. csütörtök
Minden évben, már szeptemberben elkezdődik a film-díjakért...
Fékezhetetlen (Lawless)
2012. szeptember 25. kedd
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 115 perc, 2012 16 éven felülieknek A filmbemutatók...
Gravitáció
2013. október 11. péntek
Ha a filmtörténelemben érdemes volt valaha filmet 3D-ben készíteni, akkor a Gravitáció bizonyosan...
Fertőzés (Contagion)
2011. október 26. szerda
színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi dráma, 106 perc, 2011 A Fertőzés című film leginkább a...
A Vaslady (The Iron Lady)
2012. február 15. szerda
színes, feliratos, angol életrajzi dráma 105 perc, 2011 Ha valaki Margaret Thatcher, egykori...
A Mester
2013. máj. 11. szombat
„Ha rájössz, hogyan kell Mester nélkül élni, aki segít eligazodni az életben, akkor ígérd meg,...
127 óra (127 Hours)
2011. február 22. kedd
A hat Oscar-díjra jelölt film Aron Ralston  (James Franco) profi hegymászó szívbemarkoló,...

Könyvismertető

Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Gyermeknevelés - fegyelem és engedés

Ha Isten gyermekekkel ajándékozott meg, akkor azt a különleges missziói küldetést is adta, hogy a szeretet, gondoskodás, tanítás és nevelés nyelvén vigyük őket közelébe. A szülők gyermekeik iránti kapcsolatában is Isten lénye kell, hogy kiábrázolódjon.

A kisgyermek apját, anyját mindenhatónak gondolja, minden bújával-bajával hozzá szalad, az átélt szeretet, védelem, gondoskodás Isten tulajdonságait körvonalazza számára. A pozitív szülőélmények a későbbiekben jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy bizalommal várja a fentről jövő segítséget – immár a Mindenhatótól.

Mit jelent az Urat hordozni a családban?

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

Kövess minket facebookon!