A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

Események nem találhatóak

A lelki egészség örömei

Enjoy Life sA Biblia Szövetség női csendesnap sorozata, amelynek az idén is a Nagyváradtéri templom adott otthont, a lelki szűrővizsgálatról szólt. Átestünk különféle szűréseken, mindenkinek a kezében ott vannak a leletei...

Mivel az ilyesmi mindig bizalmas, mindenki maga tudja csak, hogy mi található benne. A leletekkel azonban most vissza kell menni az orvoshoz, aki kiértékeli, és összegző diagnózist készít.

Nem tudom, ki hogy van vele, de én nem szeretek szűrővizsgálatokra járni. Nem szeretek szembesülni a valósággal, azzal áltatom magamat, hogy valahol, belül úgyis tudom, mi a baj. Nem szeretem, amikor a szemembe mondják, mit csinálok rosszul, mi az, ami tarthatatlan az életemben. Ezt a viselkedést struccpolitikának nevezik.

De mért is félünk az igazságtól? Talán azért, mert úgy érezzük, hogy az orvos bennünket hibáztat, mi tehetünk róla, hogy olyan állapotba kerültünk, mint amilyenben vagyunk. Ha másként élnénk, ha lenne módunk, pénzünk vagy akaratunk megvenni, megcsinálni azokat a dolgokat, amik az egészséges életmódhoz szükségesek, ha aktívabbak lennénk, vagy többet tudnánk pihenni, ha bevennénk, vagy mellőznénk a gyógyszert stb.

Vannak, akik nem bíznak az orvosban, inkább másfajta utakat keresnek. Természetgyógyászhoz vagy hasonlókhoz fordulnak, magukat próbálják meggyógyítani, mint Münnhausen báró. Ez nem feltétlenül helyes magatartás. Isten rendje az, hogy a testi betegségek gyógyítására orvosokat állított, ehhez tudást kaptak, tehát megbízhatunk bennünk.

És mi a helyzet a lelkünkkel? A lelkünk orvosát szívesebben keressük fel leleteinkkel? Ott is ugyanazzal kell szembesülnünk: ha betartanánk a parancsolatokat, ha nem aggodalmaskodnánk, ha tudnánk megbocsátani, ha többet konzultálnánk az orvossal (vagyis többet imádkoznánk), ha elengednénk, ha kidobnánk dolgokat, ha szeretnénk bizonyos embereket, vagy ha megszakítanánk a kapcsolatot személyekkel stb. – akkor mondhatnánk, hogy megtettünk mindent az egészségünkért. Ha ennek ellenére sem vagyunk egészségesek, akkor arról nem mi tehetünk. De mondhatunk-e ilyet?
Biztosan mindenkinek van olyan élménye, hogy az orvostól nem szidást, hanem dicséretet kapott. Vagy azt mondta, hogy egészen jók a leletek. Ilyenkor örültök? Mire gondoltok akkor?

Képzeljétek el, hogy én most egy olyan lelettel érkeztem hozzátok, ami teljesen negatív. Egy olyan lelki lelet, ami azt mutatja, hogy az orvos tökéletesen egészségesnek lát. Elhiszitek ti ezt az állításomat? El mernénk mi ilyen bejelentést fogadni? Azok után, hogy egyébként hónapok óta szembesülünk a problémákkal, betegségekkel, és sokszor érezzük úgy, hogy gyógyíthatatlan betegek vagyunk?

Isten ma azt szeretné nekünk mondani, hogy van olyan szűrővizsgálat, ami rámutat betegségekre, mégis egészében egészségesnek lát bennünket. Hogyan lehetséges ez?

Mi kell ahhoz, hogy Isten valakit egészségesnek lásson – lelki értelemben? Sokan vannak, akik meggyőződéssel vallják, hogy ezért sokat kell tenni, jól kell élni, jótékonykodni kell, kerülni kell a bűnöket. Olyanokat is ismerünk, akik azt mondják, hogy ez nem lehetséges, mert mi bűnös emberek vagyunk, csak a kegyelem tart meg bennünket. És bizonyára mások azt gondolják, egyszer-egyszer lehetséges az, hogy jó leletet állítsanak ki rólunk, de aztán megint el fog romlani minden.

A Biblia azt tanítja, hogy van egy olyan „készülék”, amivel a szűrővizsgálat eredménye biztosan negatív lesz. Úgy hívják, Jézus Krisztus. Ha Isten bennünket Jézus Krisztus személyén keresztül vizsgál, akkor egészségesnek fog látni. És ami még fontosabb, ha mi magunkat is ezen a szűrőn keresztül nézzük, akkor megláthatjuk Isten számunkra készített legnagyobb csodáját: egyszerre látjuk a nagyon beteg, halálosan beteg természetünket, és Jézus Krisztusban azt az újat, amit Isten adott nekünk, ami a miénk. Nem kell érte tenni semmit, csak bele kell nézni ebbe a szűrőbe. Csakhogy vigyázzunk! A kettő együtt érvényes, a második nincs az első nélkül. Az újat nem kaphatjuk meg, ameddig nem látjuk a régit. Ameddig nem fáj a betegség, addig nem örülhetünk az egészségnek.

Az ember számára ez élete legnehezebb feladata: Jézus Krisztus szemébe nézni. Elfogadni azt, amit ő tett, amin ő keresztülment, és meglátni, hogy ennek az oka is és az eredménye is én vagyok. Miattam szenvedett, és az én egészségem lett a szenvedésének a gyümölcse. Ez elől a megismerés elől nem lehet elbújni, és ennek valóságát nagyon nehéz elfogadni. Aki azonban megérti ezt az igazságot, az eljut a lelki egészség állapotába.

Igen ám, de mi van azután? Ha ezt elfogadtam, akkor nem fogok többet félni, aggodalmaskodni, haragudni, hazudni, bűnöket elkövetni? Valamennyien tudjuk, hogy de, igen – fogok. És ezek is Jézus keresztjét terhelték. Továbbra is igaz marad, hogy én egészséges lehetek Jézus szenvedéséért. Emberileg érthetetlen paradoxon, de a hívő ember számára ez a napi valóság. Olyan mély igazság, ami gyökeresen átalakítja életünket és gondolkodásunkat. A hívő ember élhet a lelki egészség tudatában, nem szükséges mindig a szenvedésekre koncentrálnia. Az egészséges ember sokkal aktívabb, tevékenyebb, hatékonyabb, mint az, aki mindig a betegségeivel foglalkozik.
Persze, ez nem jelenti azt, hogy nem kell foglalkoznunk életünknek azokkal a dolgaival, amik problémásak, amit Isten bűnnek lát. Szükséges arról beszélgetni, hogyan kezeljük problémáinkat, miközben tudatában vagyunk annak, hogy Isten Jézus Krisztus miatt egészségesnek lát minket. Miközben nekünk is el kell hinnünk, hogy egészségesek vagyunk.
Joy 1Az egészségtudat az a kérdés, amiről ma közösen gondolkodunk. Én sokszor tapasztalom, hogy a hívő testvérek jobban érzik magukat, ha bajokról, problémákról, bűnvallásról beszélgethetnek, annak már kevésbé, amikor arról esne szó, hogy milyen az, ha jól vagyunk. Tapasztalom, hogy meglepődve néznek rám, amikor azt mondom, köszönöm, jól vagyok. Nem divat „jól lenni”. Nem tudunk mit kezdeni azzal az emberrel, akinek nem kell tanácsot adni, akit nem kell vigasztalni, esetleg inteni. És viszonylag nehezen tudunk együtt örülni a másik jó állapotának. Együtt sírni viszont szívesebben. Azt szeretném, ha most mindenki a pozitív dolgokra koncentrálna, és olyan pillanatokat keresne az életében, amikor egészségesnek érezte magát. Keressük meg tehát életünknek, lelkiállapotunknak azokat a pontjait, amik az egészségre utalnak.
Én pozitív beállítottságú ember vagyok, aki szereti magát jól érezni a bőrében. Ha baj van körülöttem vagy bennem, azonnal azon kezdek dolgozni, hogy helyreállítsam a rendet. Ez nem mindig könnyű. Nagyon nagy harcokat kell megvívnom a saját lelkemmel. Egyedül az segít, ha megállok, szembenézek Jézussal, elmondom neki, hogy mennyire szeretem őt, hogy tudom, mit tett értem, és tudom, hogy egyedül ő képes segíteni rajtam. Van, hogy ezt sokszor elmondom neki. Hozzáteszem azt is, hogy tudom, én képtelen vagyok bármit is változtatni a kialakult helyzeten, de tudom, hogy ő igen, hiszen ezt már meg is tette.

Nagyon sok olyan helyzet volt már az életemben, amikor szorító félelmet, kétségbeesett tehetetlenséget, esetleg dühöt éltem át, és ez a Jézushoz fordulás mindig segített. Ilyenkor néha énekelni is szoktam magamban valami bátorító éneket. Aztán azt veszem észre, hogy először megnyugszom, aztán elkezdem másként látni a helyzetet, majd ráébredek, hogy megoldódott az a probléma, amit én megoldhatatlannak véltem.
Jó lenne, ha mindannyian megpróbálnánk keresni ilyen eseményeket az életünkben, és emlékezni rá, hogyan oldódott meg. Nap, mint nap tudatosítani kell magunkban, milyen hatalmas és mindenható a mi Urunk, és mennyire szeret minket. Nincs ennél jobb lelki vitamin.

Mit tehetünk lelki egészségünk megőrzéséért (Vankó Zsuzsa gondolatai alapján)

1. Rendet tartunk a lelkünkben. A belső rendteremtés azt jelenti, hogy megtanuljuk a válogatást a bennünk felszínre törő gondolatok és érzések között, továbbá, hogy kezünkbe vesszük a saját lelkivilágunk gyeplőit, azaz tudunk egyes gondolatokat és érzéseket határozottan visszautasítani, másokkal pedig szóba állni. Az ilyen belső választások hatalmával jó irányba fordítható, kedvezően alakítható az ember személyisége. Igen kedvelek egy bibliai igét, amely így szól: „Szemeid előre nézzenek, szemöldökeid egyenest magad elé irányuljanak! Egyengesd el lábad ösvényeit, és útjaid mindenkor állhatatosak legyenek! Ne térj jobbra, se balra, fordítsd el lábadat a gonosztól!” (Péld 4,25–27) Tégy rendet magadban – tanítja ez az ige –, egyengesd el lábad ösvényét, azaz fontold meg, válaszd ki azt az utat, amelyet követni akarsz, valódi önmagad egyetértésével. Azután haladj egyenesen, állhatatosan ezen az úton, ne hagyd magad elbizonytalanítani, se belső hangulatok és aggodalmaskodások, se mások befolyása, se külső körülmények által. Valahogy így működik az egészséges lélek.

2. Nyugalom. „Jobb egy teljes marok nyugalommal, mint két maroknak teljessége nagy munkával és lelki gyötrelemmel” (Préd 4,6). A lelki egészség egyik legfőbb kívánalma, hogy a munka és a nyugalom ritmusa megfelelő legyen az életünkben. Jól figyeljük meg a bibliai igében szereplő szót: „nyugalom”. Nem azt mondja, hogy pihenés vagy szórakozás, hanem azt, hogy nyugalom. (A héber szövegben a nahat szó szerepel.) A fizikai pihenés, vagy a szórakozással való kikapcsolódás nem helyettesítheti a nyugalmat. Nyugalmon belső lenyugvást értsünk, a velünk történtek és a körülöttünk zajló dolgok feldolgozását lelkünkben, ami belső békét és elrendeződést eredményez, s ezzel együtt új erőt, friss jókedvet ad a további munkához, küzdelmekhez.

Joy3. Bizalom. A lelki egészség megőrzéséhez nélkülözhetetlen az isteni gondviselésbe vetett bizalom is. Találó az a megállapítás, hogy az embert ma már nem is élőlényként, hanem inkább „félőlényként” kellene meghatároznunk, annyiféle aggodalom, szorongás, feszültség támad és kínoz bennünket. Semmilyen más receptet nem lehet adni a félelem ellen, mint az isteni gondviselés valóságába vetett értelmes hitet – hiszen kézenfekvő, hogy sok olyan veszedelem van, amelyektől sem szeretteink, sem barátaink, sem az emberi társadalom nem tud megvédeni bennünket. „Uram, megvizsgáltál engem, és ismersz. Te ismered ülésemet és felkelésemet, messziről érted gondolatomat. Járásomra és fekvésemre ügyelsz, minden utamat jól tudod. Mikor még nyelvemen sincs a szó, immár egészen érted azt, Uram!” (1–4. vers) Talán azért tűnik hihetetlennek, hogy Isten ilyen közel tud lenni hozzánk, és így ismer bennünket – életünk minden kis és nagy gondjával együtt –, mert Ő sokszor hallgat, csendben, észrevétlenül van jelen körülöttünk, és várakozik, amíg az ember megszólíthatóvá válik, vagy segítségül hívja Őt. Isten egy kicsit sem erőszakos, sohasem tör be az életünkbe igényünk, kérésünk nélkül. De áll az ígéret: „Mindenki, aki az Úr nevét segítségül hívja, megtartatik.” (Rm 10,13) Isten nem veszi ki az embert az élet küzdelmeiből, de mintegy patikamérlegen kiméri, hogy mi válik jellemfejlődésünk javára, és mindig megmutatja, biztosítja a kivezető utat minden válságból.

4. Biztos cél, reménység. A lelki egészséghez nélkülözhetetlen az is, hogy elveszíthetetlen, személyes életcélunk legyen, és elveszíthetetlen reménységünk a közös emberi jövőt illetően. Nem véletlenül mondja a Biblia, hogy három legfontosabb dolognak mindig meg kell maradnia, meg kell lennie bennünk. E három dolog: „a hit, a remény és a szeretet” (1Kor 13,13). A hitről – az Isten beszédébe, jellemébe, ígéretébe vetett hitről – szóltunk. Az életcél kapcsán most a reménységről és a szeretetről szólunk.

Mindenekelőtt a lelki egészségére és békéjére vigyázzon az ember, különösképpen az Istenben való bizalom által, mert ez kihat a testi egészségre is: „A vidám elme jó orvosságul szolgál.” (Példabeszédek 17,22)
„Bizodalmad legyen az Úrban teljes elmédből... és távozzál el a gonosztól. Egészség lesz ez a te testednek.” (Példabeszédek 5,7–8) A bizalom, több mint a hit.

A Niagara fölött kifeszített kötélen átment egy akrobata. Kezében hosszú rudat tartott, amelynek segítségével egyensúlyozott. Amikor átért, azt kérdezte a tömegtől: Hiszik-e, hogy át tudok menni bot nélkül is? Az emberek kissé bizonytalanul, de igennel válaszoltak. A mutatvány sikerült. Nagy taps fogadta a másik parton. Újabb kérdés következett: hiszik-e, hogy egy talicskát is át tudok tolni a kötélen? Ezúttal határozottan és lelkesen fejezték ki egyetértésüket. Nem volt ok kételkedni. Ennyi bizonyíték után a válasz magától értetődött. A másik parton is megkérdezte: elhiszik, hogy még egyszer meg tudom ismételni a mutatványt? Még nagyobb ováció fogadta. Akkor ki szeretne beleülni a talicskába? – kérdezte a tapsoló tömegtől. Néma csend támadt. Nem volt jelentkező.
Ez a különbség a hit és a bizalom között. Elméletben elfogadni egy igazságot nem nehéz – akár bizonyítékok mellett, akár azoknak hiányában. A bizalom ott kezdődik, amikor beleülünk a talicskába. Amikor rábízzuk magunkat arra, akiben hiszünk. Amikor van bátorságunk a Teremtő normáihoz szabni az életünket. Ez a bizalom gyógyít, biztonságot ad és megőriz a félelmektől.

Kutatók azt állítják, hogy az ima befolyásolja az egészséget. Eddig csak hit kellett az imához, ma tudományos módszerekkel vizsgálják a hatékonyságát. 130 tudományos tanulmányt publikáltak ebben a témában. Az elmúlt 100 évben 200 tanulmányt folytattak, ami a hit és egészség kapcsolatát vizsgálta (The Denver Post, 1994. május)

1987-ben, Randolf Bryd kardiológus felkérésére egy csoport imádkozni kezdett néhány betegért. Az eredmények mindenkit megdöbbentettek: ötször kevesebb esetben kellett antibiotikumos kezelést alkalmazni, háromszor kisebb volt a szövődmények előfordulása, mint azoknál a társaknál, akikért nem imádkoztak.
1988-ban a San Francisco-i kórházban 400 szívkoszorúér beteg állapotát követte Bryd doktor. A betegek 80%-a, akikért imádkoztak, javulást mutatott társaikkal szemben. (Southern Medical Journal, 1988. július)
A kutatások azt igazolták, hogy a gyakorló hívők fele annyiszor betegszenek meg, mint akik nem vallásosak; hasonló az életkor és társadalmi osztály egészséget befolyásoló tényezők szerepéhez. (American Health, 1993. március)
A kutatások nem fejtették meg az ima titkát, mert ez a dimenzió nem mérhető anyagi eszközökkel. De igazolták, hogy aki gyakorolja egészségesebb, vagy nagyobb eséllyel gyógyul meg.
Bár ezt a kapcsolatot csak a modern tudomány igazolta, a Biblia több ezer éve felhívja a figyelmet a test és lélek összefüggésére. Összegzésként olvassuk el az alábbi bibliai idézeteket, amelyek hitelességét a kutatások igazolták:

1. Az optimizmus és az egészség
„A vidám szív a legjobb orvosság, a bánatos lélek pedig a csontokat is kiszárítja.”(Példabeszédek könyve 17. fejezet, 22. vers)
„Ezért örül a szívem, és ujjong a lelkem, testem is biztonságban van.” (Zsoltárok könyve 16. fejezet 9. vers)

 

2. Bűntudat, bűnbánat és az egészség
„Nincs ép hely testemen sújtó haragod miatt, nincs sértetlen csontom vétkem miatt. Mert bűneim összecsaptak fejem fölött, súlyos teherként nehezednek rám. Megbűzhödtek, elgennyesedtek sebeim oktalanságom miatt. Elcsüggedtem, meggörnyedtem nagyon, úgy járkálok egész nap, mint aki gyászol. Derekam égő fájdalommal van tele, nincs ép hely testemen. Kimerültem, végképp összetörtem, szívem gyötrelmében kiáltozom. Uram, előtted van minden kívánságom, nincs rejtve előtted sóhajtásom.” (Zsoltárok könyve 38 fejezet. 4-10. versek)

Boldog az az ember, akinek az ÚR nem rója fel bűnét, és nincs lelkében álnokság. Míg hallgattam, kiszáradtak csontjaim, egész nap jajgatnom kellett. Mert éjjel-nappal rám nehezedett kezed, erőm ellankadt, mint a nyári hőségben.
Megvallottam neked vétkemet, bűnömet nem takargattam. Elhatároztam, hogy bevallom hűtlenségemet az ÚRnak, és te megbocsátottad bűnömet, amit vétettem.” (Zsoltárok könyve 32. fejezet 2-5. versek.)

 

3. Megromlott emberi kapcsolatok és az egészség
„Mintha csontjaimat tördelnék, amikor gyaláznak ellenfeleim, mert egész nap ezt mondogatják nekem: Hol van a te Istened?” (Zsoltárok könyve 42. fejezet 11. vers)
„A gyalázat összetörte szívemet, egészen belebetegedtem. Részvétre vártam, de hiába, vigasztalókra, de nem találtam.” (Zsoltárok könyve 69. fejezet 21. vers)
„A szelíd szív élteti a testet, az indulat viszont rothasztja a csontokat.” (Példabeszédek könyve 14. fejezet 30. vers)

 

4. Erkölcsi normák gyakorlása, reménység és az egészség
„Ne tartsd bölcsnek önmagadat, féljed az Urat, és kerüld a rosszat! Gyógyulás lesz ez testednek, és felüdülés csontjaidnak.” (Példabeszédek könyve 3. fejezet 7. vers)
„A hosszú várakozás beteggé teszi a szívet, de a beteljesült kívánság az élet fája.” (Példabeszédek könyve 13. fejezet 12. vers)

 

 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

Vadállatok (Savages)
2012. október 13. szombat
Minden kétséget kizáróan az év legtalálóbb filmcímének képzeletbeli díját Oliver Stone...
Holtodiglan - egy film, nem nekünk
2014. október 21. kedd
Gondoltál már arra - hacsak a másodperc töredékéig is -, hogy képes lennél-e megölni a...
Maisie tudja
2014. február 24. hétfő
Maisie (Onata Aprile) hatéves, New Yorkban él és sok mindent tud. Tudja, hogy hivatásos rock...
A Wall Street farkasa és Walter Mitty titkos élete
2014. január 01. szerda
Az idei ünnepi mozikínálat több meglepetést is tartogatott a mozirajongók számára. Sokan már az...
A némafilmes (The Artist)
2012. február 29. szerda
fekete-fehér, feliratos, francia némafilm, 100 perc, 2011 Kinek jutna eszébe 2011-ben...
Demóna - lenyűgözően látványos miközben az Ördöggel szimpatizál
2014. június 10. kedd
Sokan viszolyognak minden Walt Disney filmtől, és bár én nem tartozom közéjük, a Stúdió legújabb...
Született feleség (Potiche)
2011. augusztus 25. csütörtök
(színes, feliratos, francia vígjáték, 103 perc, 2010)Hazai bemutató: 2011. augusztus 25. A...
Oscar-gála után
2011. március 03. csütörtök
2011. február 27-én kiosztották a díjakat a 83. Oscar-gálán a Los Angeles-i Kodak Színházban. A...
Pi élete
2013. január 09. szerda
A film a mozi csúcstechnológiájával alkotott csodavilág, lélegzetelállító látványosság. A...
Ida
2015. február 20. péntek
Már csak alig pár nap van hátra az idei Oscar-gáláig,...

Könyvismertető

A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

Gyermeknevelés - fegyelem és engedés

Ha Isten gyermekekkel ajándékozott meg, akkor azt a különleges missziói küldetést is adta, hogy a szeretet, gondoskodás, tanítás és nevelés nyelvén vigyük őket közelébe. A szülők gyermekeik iránti kapcsolatában is Isten lénye kell, hogy kiábrázolódjon.

A kisgyermek apját, anyját mindenhatónak gondolja, minden bújával-bajával hozzá szalad, az átélt szeretet, védelem, gondoskodás Isten tulajdonságait körvonalazza számára. A pozitív szülőélmények a későbbiekben jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy bizalommal várja a fentről jövő segítséget – immár a Mindenhatótól.

Mit jelent az Urat hordozni a családban?

Kövess minket facebookon!