A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

Események nem találhatóak

Miért hallgatunk?

RelaxacioTöbbes számban teszem fel ezt a kérdést, mert sokan kérdezik ezt tőlem is, mint református lelkipásztortól. A többes számban feltett kérdést azoknak továbbítom, akiket egyházunk zsinati tagnak, vezetőnek választott azzal a bizalommal, hogy református egyházunkat képviselik minden fontosabb fórumon. Tőlük várjuk még azt is, hogy őrködjenek a Biblia és hitvallásaink fontos tanításai felett, és hallassák szavukat, ha akár egyházunk, akár népünk lelki-szellemi értékrendjét veszély fenyegeti.

Az elmúlt napok sajtóhírei alapján sokak keresik arra a választ, hogy egyházunk illetékes vezetői miért nem reagálnak a relaxációnak nevezett módszer iskolai testnevelésórákon történő bevezetésének szándékára. Bár a relaxáció szorgalmazói úgy tüntetik fel ezt a pszichotechnikát, mint érték-semleges, ártatlan, sőt hasznos lazító gyakorlatot, arra mégis fel kell figyelnie minden Biblián tájékozódó keresztyén vezetőnek, hogy ezt az ártalmatlannak titulált technikát – egyik fő ideológusa – keresztyénnek nevezte, sőt olyan gyakorlatnak, amivel „öregedést gátló”, sőt „örök élet hormon” szabadul fel a gyermekekben. Azt is tudnia kell teológus szakembereinknek, hogy a relaxáció lényege nem más, mint a távol-keleti misztikus vallásokból átvett autogén tréning, pontosabban önhipnózis. Akik ismerik ezt a pszichotechnikát, azok tudják, hogy ennek lépcsőzetes kibontási sorrendje ez: relaxáció-meditáció-önhipnózis. Márpedig ezt a rendszert keresztyénnek nevezni, csalás!

Ezért ez az ártalmatlannak és rendkívül hasznosnak kikiáltott pszichotechnika végső soron tudatkikapcsoláshoz vezet, így nem csak a gyermekek lelkére hat károsan, de olyan – számunkra idegen – nem keresztyén világ szellemiségét is közvetíti, ami nemcsak alapvetően ellenkezik azzal a keresztyén szellemiséggel, amitől hazánk megújulását várhatnánk, hanem azt egyenesen lerombolja. Bizony, ez a vallásos pszichotechnika nem más, mint ezotéria! Ugyanis a Biblia egészen mást mond az emberről, mint a relaxációs kultúra képviselői, és egészen más megoldást kínál a stressz oldására is.

Mivel sok református keresztyén egyháztag ehhez a kérdéshez tájékozatlanságból közömbösen viszonyul, és nem lát a relaxáció gyakorlásában veszélyt, éppen ezért van felelőssége az egyház felelős vezetőinek, szakembereinek, teológusainak abban, hogy megszólaljanak, és tájékoztassák az oktatás politikusokat, szülőket, pedagógusokat. A lelki-szellemi veszély idején a Biblia és az egyháztörténet számtalan példával figyelmeztet bennünket arra, hogy az egyház felelőseinek hallgatása súlyos következményekkel lehet nemzetünk életére.

Ezért kérdezzük sokan, miért hallgatnak a reformátusok (megint)? Vagy a hallgatás beleegyezést jelent?

Dr. Sípos Ete Álmos

(aki a relaxációval kapcsolatosan bővebben szeretne tájékozódni, látogasson el a http://www.ujszeged.ref.hu református gyülekezeti honlapra)

Hozzászólások  

 
#1 ­ 2013-08-30 22:00
Ekkora bigott társaságot, még mindig nem sikerült megérteni hogy a relaxációnak semmi veszélye nincs?
 
 
#2 Kovács-Hajdu Albert 2013-08-31 20:20
A név nélkül írókra a "Miért NEM hallgatnak?" kérdés áll, legalábbis nálam.
 
 
#3 Dr. Kékesi Raymund 2013-09-03 22:02
Kedves Álmos, ez remek - mármint a cikke!
Bővebb,érthetőbb kifejtés, mint a BSZ korábbi állásfoglalása. Ma délután voltam a Baár Madas szülői értekezletén, ahol ugyanezeket a kérdéseket tettem fel a keresztyén nevelésről számunkra előadó Sebestyén Katalin református lelkésznek, aki mentálhigiéniás szakember is egyben, és ugyanolyan kitérő válaszokat adott, mint egy korábbi interjúban az ön által itt meg nem nevezett, egyébként általunk tisztelt Bagdy Emőke professzor asszony. Sebestyén Katalin is arra hivatkozott, hogy ezek régi keresztyén meditációs technikák, melyekkel őskeresztyén egyházatyáink is rendszeresen éltek, és én hiába állítom, hogy ez ezotéria vagy keleti kultusz, mely a keresztyénségtől s a Biblia tanításaitól idegen, hiszen attól függ, ki és hogyan csinálja, tehát lehet ezt keresztyén módon is művelni, s hasznosan végeztetni a gyermekekkel. Válaszomban jeleztem neki, hogy ezzel egyáltalán nem értek egyet, s több okból nem tartom az általa említett módon kivitelezhetőnek. Ami azonban a legszomorúbb: a jelen lévő keresztyén szülők és tanárok jelentős része, valószínűleg többsége valóban közönyösen állt a kérdéshez. Jó lenne, ha együttes erővel megpróbálnánk felrázni az embereket, s megtanítani, hogy mnindennapi életünkben is ki kell álljunk Jézus mellett, s nem szabad a külső világ irányítson bennünket! Örömteli fejlemény viszont, hogy úgy tájékoztattak leányom tanítónői, hogy a református iskolák egyelőre nem fogadták el a relaxáció tanagyagba emelését, így náluk nem lesz bevezetve! Ön tud -e erről konkrétumot? Tisztelettel és köszönettel: Dr. Kékesi Raymund
 
 
#4 Pető Hunor 2013-09-04 05:55
Martin Kamphuis: Buddhista voltam
A könyv nem mai darab, de talán segíthet a megértésben, sok szálon köthető a témához és egy ember (majd később a felesége is csatlakozik) történetét írja le. Mindketten kipróbáltak sok mindent, pszichológiát tanultak, közben Indiában a buddhizmus rejtelmeibe avatták be őket, Hollandiába a két dolgot ötvözve terepeutaként dolgoztak. Isten lépésről lépésre hozta ki belőle őket és vonta őket magához. Egyházunkban is olyan nagyok a megértésbeli eltérések, hogy sokaknál Isten sok lépésére van szükség, míg feladják téves álláspontjuk.
 
 
#5 Rozálka 2013-09-07 01:25
""ezért van felelőssége az egyház felelős vezetőinek, szakembereinek, teológusainak abban, hogy megszólaljanak, és tájékoztassák az oktatás politikusokat, szülőket, pedagógusokat.""

Lehet őket tájékoztatni, de sajnos nem fogják megérteni. Mert ezt csak a hit szemével lehet látni. A hitetlen ember ezt nem látja és nem is képes rá, hogy megértse.
 
 
#6 Pető Hunor 2013-09-07 10:28
Rozálka, ennél is rosszabb a helyzet. El tudod például képzelni, hogy Pál egy "miért hallgatunk" előadással áll volna elő egy zsinagógában? Ugye, nem. S miért? Mert már maguk a zsinagógai elöljárók sem voltak látó hitűek, hogy megérthették volna. Ugyanígy itt is erősen kétséges, hogy hallgató egyházi felelős vezetőink, szakembereink, teológusaink értenék amiről elvileg nekik kellene tájékoztatniuk az oktatás politikusokat, szülőket, pedagógusokat. Az ábra azt mutatja, hogy nincs meg hozzá a látó hitük. Pál csendben maradt hát, hisz nincs látó hit, minek a beszéd? Nem. Az Úr Jézust hirdette, mert tudta a Szentlélek eleveníti meg a halott csontokat. Amúgy a mai korban van egy olyan elem, ami látszólag teljesen új helyzetet teremt. A ma gondolkodója Georg Cantor munkája nyomán nem egyszerűen tagadja az abszolút igazságot,hanem egyszerűen meg van róla győződve, hogy az naiv valami, amit a modern gondolkodásban egyszerűen védhetetlen. A modern jelző pont a naivtól való megkülönböztetést szolgálja. Mi akik ragaszkodunk az abszolúthoz, ezért le vagyunk nézve. Szegény maradiak, akiket egyszerűen nem kell figyelembe venni. Hiszen tudományos gondolkodásunk meghaladta őket. Na ez a vélt felsőbbrendűség is azt szolgálja, hogy a ma elöljárói hallgatnak. Mintha ma valaki a fizikában még Newton mellett kardoskodna, s Einsteint elvetné. Nem vesznek róluk tudomást a fizikusok. Nincs velük miről beszélni, hallgatnak róluk. Hasonlóan látnak minket a "felvilágosult" modern teológusok. Őskövületek, akikről nincs miről beszélni, naiv elképzeléseink szóra sem érdemesek. Cantor előtt még szó lehetett arról, hogy vajon a matematikát felfedezzük, vagy feltaláljuk. Cantor vélt eredményei azonban odavezettek, hogy a felfedezés lehetetlen, mert nincs abszolút matematika. Mára a matematikában a feltalálás egyeduralkodó szemlélet. Ennek egyik hajtását neodarwinizmusnak hívják. Ez már nem magyarázni akarja a világ élővilág kifejlődését, ahogy annak idején Darwin még megpróbálta. Azaz Darwin még felakart fedezni. Nem a neodarwinizzmus már feltalál. Tényként kezeli a kifejlődést, így a szem összetettsége sem fogja meg, mert csak annyival elintézi, van tehát kifejlődött, ma még nem ismert folyamatok során. S erre azután elméleteket gyárt. Darwin célja még a felfedezés leírása volt, a mai gondolkodás már feltalál. Mi találjuk ki milyen is a világ.
Talán nem érthető, hogy jön ez a teológiához pedig igen egyszerű. A modern teológus már nem értelmezi a Szentírást, azaz nem felfedezi, hanem maga találja fel. Szabadon gyárt értelmezési elméleteket. Vadabbnál vadabbakat. Régen is így volt, már Charles Haddon Spurgeon is bírálta az öntetszelgő elméletgyártó teológusokat, de Cantor tette ezt intellektuálisan védhetővé.Legalábbis látszatra. Annak feltárása, azonban, hogy ez csak látszat igen mély kutatást igényel. Így azután mára kritika nélkül van bevezetve, mint tény minden felsőoktatási intézményben. Karl Barth felfogásában is felfedezhetjük. Amikor arról beszél, hogy a teológusnak kell a jelen kor olvasatát a Bibliához feltalálnia, akkor mögötte Cantor forradalmi ötlete áll, hogy nem a Matematikát fedezzük fel, hanem matematikákat találunk fel. Nincs matematikus a matematikustól függetlenül. Talán Reuben Hersch fogalmazta meg: A matematika az, amit a matematikusok művelnek. Ez a modern matematika önmeghatározása. S ezt minden tudományra átvihető: Teológia az, amit a teológusok művelnek. Beleértve Isten értelmezését is. Ez az elv az, ami az egész oktatást áthatja. Anélkül, hogy ezt valaki is tudatosítaná, de pont ezért hat úgy mint ha tény lenne, az alapja, mintha nem homok, hanem szikla lenne alatta. Ezzel állunk szemben, amikor mi továbbra is azt mondjuk, hogy az elv alapjaiban hibás, s a Biblia Istenét nem mi találjuk fel,igazodva a korhoz, hanem élő valóság, akit felfedezünk, ahogy az ő Szentlelke által lehetővé teszi. Ezt persze csak a választottakban végzi el. S persze bennünk is csak az tudatosul, hogy Isten nem feltalálás tárgya, hanem felfedezésé. Mivel a modern tudományos gondolkodásról nem látszik azonnal, hogy ezzel ellentétben áll, így a hívő emberek sem esnek neki, hogy az ellentmondás gyökereit megkeressék. A darwinizmus, ősrobbanás esetében elég világos az ellentét a Bibliával, így itt a hívő emberek összefognak ellene. Cantor forradalmi újításáról ezt szinte senki sem tudja. Így ez ellen semmilyen összefogás nincs. Pedig ez a gyökér. A neodarwinizmus is erre épül például. De ahogy láttuk Karl Barth teológiája is.A tényleg hívő teológusaink, amikor Karl Barth hozzáállását kritizálják, akkor tulajdonképpen tudtukon kívül is Cantor elvét vetik el. Az élő hit nélküli magát modern gondolkodásúnak tekintő intellektuális elit ezzel nem tud mit kezdeni. A XXI. század elején Cantor elvét kétségbe vonni, na az számukra egyenlő a teljes modern tudományos eredményesség kétségbevonásával, a teljes tudomány ellenességgel.(Erről persze szó sincs, de alapfeltevéseikből ez következik, alapfeltevéseik hibáira pedig nem jönnek rá maguktól, nem is gondolják, hogy ilyen mélyen létezhetnek.)Matematikai példát adok erre is. Hilbert elismerte ugyan, hogy Cantor elve veszélyes, hiszen ellentmondó lehet, de úgy látta, hogy a matematika enélkül darabjaira esne szét. Ezért fogalmazta meg híressé vált mondatát: "Senki sem űzhet ki minket abból a Paradicsomból, amit Cantor teremtett nekünk". Ha ma megkérdeznénk akár BSZ-es matematikusokat is egy az egyben azt mondanák, hogy a matematika Cantor nélkül darabjaira hullana. Pedig ez nem igaz. Gondolhatjuk, hogy milyen hatása van ennek a mai modern gondolkodásban. Kétségtelen tényként kezeli a nagy többség. Cantor elve szerint nem egy matematika van, hanem sok, melyek egyike sem fedi le a teljes matematikát, sőt Gödel óta azt is tudjuk, ilyen nincs is, hogy teljes matematika. Mellesleg Gödel eredménye is Cantor elvéből adódik. Ez köszön vissza abban a teológiai elvben, hogy sok teológia van, melyek egyike sem fedi le a teljességet, mert az nincs is. Így azután a teológus akkor él igazán, ha minél több elméletet megismer, s mindig azt használja, ami épen a leghasznosabbnak látszik. Az elmúlt év vitáiban (reformatus.hu) erre is volt nem egy példa. Mi meg hirdetjük a Teljesség létét, mégpedig mint ami ellentmondásmentes. Gödel óta ez lehetetlen. Pontosabban a matematikában, lehetetlen, de akkor mindenben, ami bővebb, márpedig a teológia az.
Pár évvel ezelőtt egy Jesenius konferencián egy neves matematikus érvet amellett, hogy a tízparancsolat reménytelen vállalkozás volt. Egyszerűen mindig volt eset ami kicsúszott alóla, s arra újabb és újabb szabályokat kellett alkotni. Szerinte Jézus ezt megszüntette. Mivel ismerte Gödel későbbi eredményét, hogy a teljes lefedés lehetetlen. Ezzel szemben valójában Jézus nem megszünette, hanem betöltötte, s nem hogy a 10-et nem növelte, de a toldásokat elvetette, s a pontokat 2-re redukálta. Lásd: Hegyi Beszéd. Jézus nem a toldásokban látta a kiutat, hanem a helyes értelmezésben. Aki új szívet kap az tudja csak megtanulni a tízparancsolat helyes értelmezését és használatát, s annak egyszerre csak nem lesznek kezelhetetlen esetei. (Az más kérdés, hogy egyes esetekben ezt mennyi idő alatt tanulja meg.) Ez is csak egy példa arra, hogy a modern gondolkodó, hogyan próbálja a tudományos ismereteihez igazítani hitét.
E hosszú hozzászólás végén még a fogalmkra érdemes kitérni. Az, hogy ma szinte minden hozzászóló mást érthet ugyanazon a mondaton, szintén Cantor hagyatéka. A szavaknak nincs abszolút értelmük, azt magunk adjuk nekik nem egyszer közvetve a szövegkörnyezet alapján. Egyedül mi hívők számára valóság a teljes Biblia egyértelműsége, amit persze fel kell fedeznünk. Élő hit nélkül nem marad más mint a saját elmélet. Egy ilyen elmélet persze szükségszerűen vezet ellentmondásra. Ezt úgy oldják fel, hogy a Bibliát nem tekintik egységesen Isten szavának, hanem azt mondják, hogy tartalmazza Isten szavát. Nevesen, amit az elmélet keretén belül marad, vagyis nem vezet ellentmondásra, na az Isten szava a számukra, a többi emberi okoskodás. Ez ellen érvelni nem igen lehet. Bizonyságot tehetünk, hogy igen is a Bibliának van olyan teljes olvasata, ami ellentmondás mentes. Van a Bibliának tőlünk független, ellentmondás mentes és felfedezendő értelme. A Biblia nem emberi mű. Ez a dolog ott csúcsosodik ki, amikor egy szöveg szinte megszólalásig hívőnek tűnik, de valamiben fennakadunk, s a van merszünk rákérdezni, akkor lassan lefeslik a máz, s kiderül az író egészen mást ért rajta. Cornelius Van Til neten elérhető munkáiba beleolvasva könnyű erre is példákat találni a teológiában. (A címek szinte magukért beszélnek.) http://www.refkossuthter.hu/index.php/letoeltesek/konyvek
Összefoglalva: Cantor előtt is voltak akik önállóan értelmezték a Bibliát, de ezt előtte nem lehetett érvekkel védeni. Cantor óta meg egyszerűen azt gondolják, hogy nem is kell érvekkel védeni, mert ellentmondásost takarna ha lenne önmagától való értelme. Isten persze csak oda küld áldást, ahol Szentlelke munkálkodik. Így azután a gyümölcstelenség igen csak meglátszik. Kiürülő templomok, 500000-es apadás a létszámstatisztikában 10 év alatt, intő jelek. Ám a gyökér ismerete nélkül továbbra is emberi próbálkozások történnek a folyamat megállítására. Alpha kurzus és társai. Pasztorálpszichológia. S az meg egy felemelő megismerés, hogy hívő teológusaink, akik megszólalnak, anélkül, hogy bármit tudatosítottak volna Cantor elvéből, egyszerűen az Igére a Szentlélektől taníttatva, mégis a teljes igazságot hirdetik, s hogy a Biblia felfedezendő, és nem üres feltöltendő valami. Olvassuk akár maiakat, akár Kálvint, akár Luthert, akár Ágostont, akár a Bibliát.S nézzenek le bennünket a sziklának gondolt homokvár tulajdonosok akármilyen doktori fokozattal akár.
 
 
#7 Tarsoly László 2013-09-09 08:47
De jó nekem hogy a bigottak között vagyok és nem kell bedőlnöm ennek a sötét dolognak, gyerekeimet is óvhatom tőle majd!
Egyszer mindenki így fog gondolkozni de lehet hogy már késő lesz!
 
 
#8 Pető Hunor 2013-09-10 05:39
AZ ÉBA kiadott egy kis könyvet "Ad ébredést az ÚR" címmel a Biblia és Gyülekezet válogatott írásaiból. Szabó László: A genfi lelki ébredés című cikke a Kálvin utáni Genfről szól, hogyan lett úrra a teológiákon is az emberi bölcsesség, ami az Ige szerint mindig megfertőzi az elméjükben gazdag emberek többségét. A választottak között nem sokan okosak... E könyvből idéznék: "Lehangoló, ahogyan a gyülekezetek szeme láttára és füle hallatára egyre jobban veszendőbe megy a reformáció drága öröksége. A XIX. század elején Kálvinnak már a nevét sem emlegetik, és megtörténik a hihetetlennek tűnő: 1805-ben a genfi egyetem könyvtárosa kiselejtezi Kálvin zsoltármagyarázatainak egy részét. Bekövetkezik az, hogy a hamis lesz a norma, és a valódi kezdi bántani a fület. Jellemző, ahogyan a nagynevű, genfi származású filozófus, Jean-Jacques Rousseau nyilatkozik e kor igehirdetőiről: >> Az ember azt várná a genfi egyház lelkipásztoraitól, hogy válaszoljanak arra a kérdésre: vajon Jézus Krisztus Isten-é? Ők viszont nem mernek rá felelni. Azt kérdik: vajon csak ember volt? Zavarba esnek és nem tudják megmondani, mi a véleményük.
A filozófus az első pillanatban átlát jellemükön. Ariánusoknak, szociniánusoknak, deistáknak látja őket. Ezt nyilvánosságra hozza, és úgy véli,ezzel megtiszteli őket. De ők felháborodnak, megrémülnek. Összejönnek, vitáznak, nyugtalanok lesznek, nem tudják, melyik szentet hívják segítségül. És komoly tanácskozások, megfontolások, konferenciák után minden üres fecsegéssé válik. Sem igent, sem nemet nem mondanak. Ó, ti genfiek, ezek a nemes urak, a ti lelkészeitek csakugyan különleges emberek. Nem tudják, mit hisznek. Még azt sem tudják, mit kívánnak ahhoz, hogy azt gondoljuk róluk: ezt hiszik. Az egyetlen mód, ahogyan hitüket megvallják az, hogy mások hitét támadják."

A kép annyiban más mára, hogy ma már az individualizmus teljesen tért hódított, ma már vagy hallgatnak, vagy azt mondják nincs is igen meg nem, hanem csak relatív igen, mindenkinek a maga relatív igazsága, ami a Bibliát is übereli. Tovább olvasva a cikket üdítőt is találunk, hisz Isten itt is támasztott prófétákat, akik felrázták igehirdetéseikkel a genfieket. S a teljes kötet tulajdonképpen erről szól, hogy az ÚR ad ébredést... Aki halott, aki alszik az hallgat.
 
 
#9 Bodnár- Enyedi Zsolt 2013-09-17 08:18
Békesség!

Egyre inkább azt érzem, hogy hogy átesünk a ló másik oldalára és "fotel-forradalmárok" leszünk. Rengeteg mély, megalapozott tanulmányt, elgondolkodtató kérdést vetettetek fel a fórum hasábjain, amelyek - ha egy kicsit igazítani is kell rajta- de kiadhatók
 
 
#10 Busz Attila 2013-09-18 10:26
Függetlenül a kérdésben kialakított véleményemtől azt gondolom, hogy nekünk, keresztényeknek, akik kis/nagy egyházi tisztséggel rendelkezünk, felelősségünk, hogy az általános írástudatlanság megszűnése kapcsán megjelenő problémára, t.i. az individuális szövegértelmezések megjelenésére működő stratégiát dolgozzunk ki. Sajnos ma már -bár hosszú évszázadok alatt a történelmi egyházak megszokták és szeretik alkalmazni- nem működik a "nálam van a színtiszta igazság és ezt megmondom nektek" kommunikáció. Se a világi, sem pedig a keresztény közegben, mert egyházunkból kezdenek kihalni azok az idős emberek, akiknek még az írástudatlan szüleinek nem volt más opció, mint a lelkészüket hallgatni.
Ezt egyszerű történelmi tényként írom, értékelés nélkül: ma már a hitelességnek, valós és élő, őszinte hitéletnek soha nem látott szerepe van, miközben az elhangzott szavaknak a jelentősége egyre csökken.
Mindenesetre az új világrendben élő keresztény és nem keresztény emberek megszólítására kötelességünk megtalálni a megfelelő módot, nehogy úgy járjunk, mint a Pető Hunor által idézett könyvben jegyzett elöljárók, akiknél a hitük megvallása a mások hitének támadásában merül ki.
 
 
#11 Bodnár- Enyedi Zsolt 2013-09-23 07:30
Tisztelt Attila!

MIndaz, amit a helyes kommunikációról írt a #10 hozzászólásban, illetve az egyház verbális dominanciájáról, nagyon jól fedi a valóságot. SZemély szerint köszönöm, hogy megfogalmazta, amit én nem tudtam szavakba önteni.
azonban azt le kell szögeznünk, hogy - idézem Öntől - "a hitük megvallása a mások hitének támadásában merül ki" nem baj. Sőt, ezt hívjuk apologetikának, azaz hitvédelemnek. Célunk az, hogy a Szentírás világossága mellett Isten Szentlelkét segítségül kapva leleplezzük a bárány bőrbe bújt farkasokat. A Sátán 21. századi szuperfegyvere a liberális gondolkodás, ez nem vitatható. ide tartozik a sokszor emlegetett "hát egy Isten van nem?" és a "mindenki hisz valamiben" vagy a "ki tudja, hogy úgy van- e, a Bibliát is ember írta" kezdetű mondatok is.
Az Ön hozzászólásából azt szűrtem le, hogy Őn komolyan vezi a hivatását- és ehhez továbbra is sok áldást kívánok-, mi is ezt tesszük, komolyan vesszük... védünk és leleplezünk. Köszönöm, hogy elolvasta hozzászólásomat.
 
 
#12 Bodnár- Enyedi Zsolt 2013-09-23 07:32
Elnézést a helyesírási hibákért, gyorssan gépeltem.
 
 
#13 Pető Hunor 2013-10-04 20:13
Jn16,13 alapján hisszük, hogy A Szentlélek elvezeti Isten választottait a teljes igazságra. Már ha valóban elhisszük, akkor gondolkodtunk már a következményein? Először is azt mondja, hogy nála van a színtiszta igazság. Igaz nem teszi hozzá, hogy „és megmondom nektek”, hanem elvezetést ígér. Ha tényleg elhisszük ezt az ígéretet, akkor nem mondhatjuk, hogy a szavak értéke úgy általában csökkenne. Az emberi szavak persze mindig csalódást okoznak, hamar elértéktelenednek, s az ember könnyen pótszert keres, mint erkölcs. Pedig a kulcs egyszerű. Abból kell kiindulni, hogy a Bibliának igaza van, s ehhez ragaszkodni, s Isten lelke megáldja ezt a hozzáállást, egyre újabb dolgokat feltárva. Gondolkodásunk tele van emberi bölcsességgel, amitől nagyon nehéz szabadulni. Esettanulmánynak tudom ajánlani, a BSZ szellemiségéhez igen közel álló, de vele semmilyen kapcsolatban nem álló Presbitáriánus kiadó gondozásában megjelent következő művet: Robert R. Booth: Az ígéret gyermekei – A gyermekkeresztség biblikus magyarázata. A könyvben fellelhető buktatók egyéb hitbeli és tudományos kérdések esetében is fellelhetőek. Az egyetlen működő stratégia a Biblia tanulmányozása, hogy valóban úgy vannak-e ezek.
 
 
#14 Bodnár- Enyedi Zsolt 2013-10-04 23:08
Tisztelt Hunor!

Sajnos a probléma gyökere abban keresendő, hogy a modern teológia megkérdőjelezi a Szentírás hitelességét. Azt, ami évszázadokon át az Egyház egyetlen biztos forrása volt megkérdőjelezzük. ennek az a következménye, hogy egyre több tévtanítás, herezis üti fel a fejét, egyre nagyobb káosz lesz úrrá a szívekben, hiszen nem lesz egy fix pont.
 
 
#15 Pető Hunor 2013-10-05 16:27
Kedves Zsolt! Máté 22,15-től nem egy példát találunk arra, hogy az Írás hitelességét kétségbe vonók érvelése mögött mindig emberi tévedés húzódik. Érdemes meggondolni mi ma mennyire vagyunk egy ilyennek rabjai. Kurt Gödel osztrák matematikus egy tétele szerint nincs teljes igazság a számelméletben. A teljes igazság azonban magában foglalja a teljes matematikai igazságot, így a számelmélet teljes igazságát is. A mi felelősségünk erre megfelelni, felmutatni a tévedést, ahogy Jézus is tette a neki szegezett ellenvetésekre.
A probléma nehézségét főleg azok láthatják, akik valamilyen szintű matematikusi, logikai vénával olvassák e sorokat. Gödel eredménye szikla szilárdnak látszik. Ha azonban megvizsgáljuk az oktatását, akkor meglepő dolgokra bukkanunk. Bár a modern jelző esetünkben nem az elavult, hanem a menthetetlenül naiv ellentéte, mégis Gödel eredményéig az oktatás több naiv lépésen át jut el. E naiv lépések szemléletünkre építenek, holott a modern éppen ezt hivatott kiküszöbölni. Ennek az a következménye, hogy az adott lépéseket tényekként tanuljuk meg, eltakarva előlünk, hogy az adott pontokon valójában axiómát vezetünk be, s jogunk lenne másfelé is elindulni. A modern matematika saját eszközeivel választhatók olyan axiómák melyek mentén a maival legalább egyenlő gyakorlati értékű matematika építhető fel, de amiben a teljes igazság fogalma megőrződik. Ezt a jelenlevő matematikusok kétséggel fogadhatják, de nincs más lehetőség. A modern teológus Gödelre épít ha tudja, ha nem. Gödel viszont azon áll vagy bukik, hogy elfogadjuk-e a végtelent mint ideális elemet, s vele együtt Cantor párosítását. (Ez egy ártatlannak tűnő dolog, amit a felső matematika első félévében vezetnek be, hogy a harmadik év végére Gödel eredményeihez jussunk. E folyamat során van még pár naiv lépés, de döntő ez az első. Szemléletünkre bízva vezetik be, hogy a természetes számok halmaza párba állítható saját valódi részhalmazával, hiszen például mindegyikhez hozzárendelhetjük a dupláját, vagyis párba állíthatjuk a természetes számokat és a páros természetes számokat, s tudvalevő, hogy az utóbbi valódi részhalmaza az előbbinek. E párosítás elfogadása azonban valójában választás kérdése. Nekünk éppen a tagadása kell.)
Csak a felszínt kapargattam, mivel csak arra akartam rámutatni, hogy a magabiztosnak tűnő ellenlábasaink gondolkodása mélyén milyen apróságok jelentik a szikla szilárdnak szánt talajt. Jézus kérdezői is meg voltak győződve saját igazukról, s hogy ellentmondást találtak az Írásban.
Sok emberre igaz amit 2Tim4,3-4-ben olvasunk: „Mert lesz idő, mikor az egészséges tanítást el nem szenvedik, hanem a saját kívánságaik szerint gyűjtenek maguknak tanítókat, mert viszket a fülük, és az igazságtól elfordítják a fülüket, de a mesékhez odafordulnak.” Álmos nyilván nem őket szólítja meg. Nekünk van arra szükségünk, hogy a meséket ne csak tagadjuk, de értsük is miért mese, s helyette az igazat mutassuk fel. S ahogy ezt Isten feltárja megerősödünk hiszen Isten egy lépéssel megint előbbre vitt a teljes igazságra való elvezetésben.

Egy elgondolkodtató erkölcsi kitérő. A modernek kikiáltott matematika uralkodó irányzatának három kiemelkedő alakja volt George Cantor, Alan Turing és Kurt Gödel. George Cantor elméletét hűvösen fogadták, elmegyógyintézetben halt meg. Alan Turing öngyilkos lett miután homoszexualitás miatt 1 év börtönre ítélték. Kurt Gödel pedig éhen halt, mivel eluralta a rögeszme, hogy meg akarják mérgezni, s csak feleségétől fogadott el ételt, aki azonban kórházba került. Mindhárman azzal a tűzzel játszottak, ami mára a közgondolkodásból teljesen kiszorította az abszolút igazság lehetőség is, amit ma úgy ismerünk, hogy mindenkinek meg van a maga igazsága. Talán nem dőreség a végükben Isten ítéletét látni. Tényleg eluralta őket a káosz.
 
 
#16 Bodnár- Enyedi Zsolt 2013-10-05 19:46
Tisztelt Hunor!

Pont az említett életpéldákban világossáv ált ítéletet látom saját egyházunkon, mint lelkipásztor. Egyre több egyházi vezető siklik ki, magával rántva másokat is. egyre gyakrabban hallunk lelkészek között a válásról, öngyilkosságról, "mentális betegségekről" - ez utóbbit inkább megközöttségnek tartom, de átkeresztelik tudománynak.
 
 
#17 Pető Hunor 2013-10-06 22:04
Kedves Zsolt! Isten a lelkiismeretbe beépítette az abszolút igazság tényét, s ez nem nyomható el büntetlenül.
2Th2,11-ben olvassuk, hogy akik nem akarnak hinni az igazságnak azokra Isten a tévelygés erejét bocsátja, hogy higgyen a hazugságnak. Többek között 1Kor1,19-20-ban pedig Isten az ember bölcsességet minősíti. Mt2,15-től kezdődően a kor bölcselkedő elitje megy Jézushoz, majd kullog el, amikor nagy gonddal kigondolt és megérlelt kérdéseikre Jézus játszi könnyedén megfelel.
Ma is a magát bölcsnek tartó gondolkodó elit az, amelyen ott a tévelygés ereje, s Isten ítélete. A XX. század előtt is volt ilyen elit, a protestáns egyházakban is, ehhez köthető a genfiekről idézett cikk, de ide köthető Sükös Pál: A keskeny úton című könyve is. A II. Helvét Hitvallás sem véletlen beszél pislákoló helyzetekről. Ám ekkor még ott volt a fejük fölött, hogy mi van ha Jézus az abszolút igazság. Mára ez az elit odáig jutott a nagy bölcselkedésében, hogy tagadja az abszolút igazság létét, miközben lelkiismeretében ma is ott van. A genfi elit még inkább nem felelt, arra a kérdésre, hogy vajon Jézus Isten, ahogy Jézus kortárs elitje sem felelt arra a kérdésére, hogy János keresztsége Istentől volt vagy emberektől. A modern kor elitje már nem jön zavarba az ilyen kérdésektől. Relativizálja őket. Zárt – értsd relatív – rendszere válogatja, hogy melyikbe tehető fel egyáltalán az adott kérdés,s hogy ott igen , nem vagy eldönthetetlen a válasz. Isten persze ebből is kihívja választottait. Lásd: Eta Linnemann megtérését. http://divinity.szabadosadam.hu/?p=4118 http://divinity.szabadosadam.hu/?p=4132 Nem nehéz észrevenni Pállal a párhuzamot, aki magát szintén hívőnek hitte, majd miután megtért 15 évig tanult, készült mire Isten szolgálatba állította, s akkor már a régit kárnak és szemétnek ítélte. Különösen figyelemreméltó, hogy miként ismeri be, hogy lelkiismerete tartalmazta az abszolút igazságba vetett hitet: „Hogy az általa is oktatott módszertan nem vezet az igazsághoz, rémisztő felismerés volt számára, hiszen – elmondása szerint – az igazság gyermekkora óta vezérlőcsillaga volt ” Tegyük mellé: >> Mivel a történeti-kritikai módszer a cselekvő és beszélő Isten hipotézisét mint okot a szövegek kutatásakor kizárja, a módszer önmagába záródik, és semmiképpen nem vezethet a bibliai beszámolók igazságának elfogadásához. Tökéletesen zárt rendszer, melyből nincs kitörési pont. Linnemann is foglya volt a rendszernek. „Teológusként mélyen belesüllyedtem a történeti-kritikai módszerbe. Ha az Úr nem ragadott volna ki belőle, ma is benne lennék. De az Úr bármit megtehet, meg tud szabadítani bennünket a teológiánkból is.”
 
 
#18 Miskolczy József 2013-12-15 01:31
Nem biztos, hogy fognak örülni véleményemnek - mindenesetre vállalom a megkövezést...;)
A Szátan(=útlezáró) és Diabolosz(=szétdobáló) kezdetektől fogva az igazság magvával operált - de nem a teljessel (lehetett hát ő is a cantori matematika megalapozója, tagadván a teljességet. Ebből a közismert tételből azonban olyan nemszeretem következmények származnak, mely szerint a távol-keleti (fuj-fuj) tanokban, a relaxációban, a pszichomókusok munkájában sem csupán puszta tiszta szemét rejlik. Ha így volna, az volna a legkönyebb: ki velük, és kész, probléma (nem megoldva!) letudva!
Ha viszont "van benne valami" - nos még akkor is kijelenthetjük, hogy "fertőzött" és ugyancsak supp... ki vele.
Bocsássák meg nekem, hogy nem gondolnám ilyen egyszerűnek a dolgot. Amit Isten jónak formált és úgy adott a kezünkbe - lásd pl. a részeges pap által hirdetett Evangélium sokszor felhozott példáját - nem kellene a mosdóvíz és a gyermek példabeszéde szerint elrekkenteni.
 
 
#19 Pető Hunor 2013-12-15 08:24
Préd7,29 Hanem lásd, ezt találtam, hogy az Isten teremtette az embert igaznak; ők pedig kerestek sok kigondolást.

Jer2,13. Mert kettős gonoszságot követett el az én népem: Elhagytak engem, az élő vizek forrását, hogy kutakat ássanak magoknak; és repedezett kutakat ástak, a melyek nem tartják a vizet.

Isten egységesen tárta elénk az igazságot és csak az igazságot. Az egyik embernek ez a másiknak meg az a részlete nem tetszik, - vesébe látás miatt - ezért hamisságra cseréli. A hamisság és igazság egy egyvelegét kapja, repedezett kutakat. Az, hogy van benne igaz csak elismerése a forrásnak, hogy azt mégsem lehet teljesen megtagadni.
Az ember addig védi és ragaszkodik a repedezett kútjaihoz, azokat drágagyöngyöknek gondolva, míg a Szentlélek fel nem tárja előtte Jézus Krisztust, mint Igazgyöngyöt, mint az élő víz forrását. Ekkor minden gyűjtögetett drágagyöngy és kiásott kút értelmét és értékét veszti.

Istennel van vitád! 1. vétek: Isten elhagyása 2. vétek: Isten (valami hozzá teljesen méltatlannal való) helyettesítése. Csak az számít, hogy Isten mit gondol a véleményedről.

Ismerve az élő víz forrását, nincs sok értelme repedezett kutak értékeit elemezni. Ahogy drágagyöngyök is értelműket vesztik egy igazgyöngy mellett.

Amíg valaki nem Jézus Krisztust középre helyezve gondolkodik, vitaképtelen a BSZ-el szemben. Evangéliumra van előbb szüksége. Ha már közös alapon állunk, akkor viszont lehet, hogy valamit jobban lát, biblikusabban. Ekkor építő lesz a véleménye.
 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

Mavericks - Ahol a hullámok születnek
2013. június 21. péntek
Szombat délután egymásra nézünk a fiammal, és hirtelen ugyanaz az ötletünk támadt. Tartsunk...
Blue Valentine
2011. augusztus 19. péntek
színes, feliratos, amerikai romantikus dráma, 112 perc   Hazai bemutató: augusztus...
Mielőtt meghaltam
2014. március 09. vasárnap
Matthew McConaughey átütő erejű alakítása úgy tündöklik ki ebből a nehéz drámából, sőt az elmúlt...
Förtelmes főnökök (Horrible Bosses)
2011. július 25. hétfő
Hazai bemutató: 2011. július 28. „A halál – állítja egy régi orosz mondás – minden bajra...
Az Argo-akció
2012. november 22. csütörtök
Közel-kelet. Amerikai követség. Dühöngő muzulmán diákok egy csoportja a kapuk előtt amerikai...
Oscar-gála után
2011. március 03. csütörtök
2011. február 27-én kiosztották a díjakat a 83. Oscar-gálán a Los Angeles-i Kodak Színházban. A...
Noé
2014. március 29. szombat
Darren Aronofsky Noé című filmje merészen birkózik a Szentírás szövegével, amelynek eredménye egy...
Ne engedj el! (Never Let Me Go)
2011. máj. 30. hétfő
Soha nem fogod elfelejteni. Ha először, úgy érzed, hidegen hagy a történet, ez az érzés nem fog...
Gravitáció
2013. október 11. péntek
Ha a filmtörténelemben érdemes volt valaha filmet 3D-ben készíteni, akkor a Gravitáció bizonyosan...
Gázt! (Drive)
2011. október 12. szerda
színes, feliratos, amerikai akciófilm - 2011 (100 perc) Csak felnőtteknek! Nicolas Winding Refn...

Könyvismertető

Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

Gyermeknevelés - fegyelem és engedés

Ha Isten gyermekekkel ajándékozott meg, akkor azt a különleges missziói küldetést is adta, hogy a szeretet, gondoskodás, tanítás és nevelés nyelvén vigyük őket közelébe. A szülők gyermekeik iránti kapcsolatában is Isten lénye kell, hogy kiábrázolódjon.

A kisgyermek apját, anyját mindenhatónak gondolja, minden bújával-bajával hozzá szalad, az átélt szeretet, védelem, gondoskodás Isten tulajdonságait körvonalazza számára. A pozitív szülőélmények a későbbiekben jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy bizalommal várja a fentről jövő segítséget – immár a Mindenhatótól.

Mit jelent az Urat hordozni a családban?

Kövess minket facebookon!